گزارش و تحلیل

سرگئی شویگو: ایران و روسیه باید بطور مشترک با تروریسم بین‌المللی مقابله کنند

© Press-service: Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر Встреча министра обороны РФ С.Шойгу и министра обороны Ирана Х.Дехгана в Москве
Встреча министра обороны РФ С.Шойгу и министра обороны Ирана Х.Дехгана в Москве - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش وزارت دفاع روسیه، ارتشبد سرگئی شویگو رئیس این نهاد پس از ملاقات با سردار حسین دهقان همتای ایرانی خود اعلام کرد که دو کشور باید مشترکا با خطرات عمومی از جمله با تروریسم بین‌المللی مقابله کنند.

وی گفت:

«ما بر آن هستیم که ثمربخشی اقدام های روسیه و ایران در مبارزه با تروریسم از بسیاری لحاظ به اجرای عملی پروژه های مشارکت دوجانبه بستگی دارد. ما طرفدار آن هسیم که به همکاری‌های روسیه و ایران در این رشته جنبه طویل مدت و چندجانبه داده شود. کشور های ما با خطرات و چالش های مشترک در منطقه روبرو هستند و تنها بطور مشترک می‌توان با آن‌ها مقابله کرد».

به عقیده شویگو، دیدار سران نهاد های دفاعی روسیه و ایران به تحکیم روابط دوستانه میان نیرو های مسلح روسیه و ایران مساعدت خواهد کرد.

ارتشبد سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت: «مطمئن ام که دیدار ما به تحکیم مناسبات دوستانه میان نیرو های مسلح روسیه و ایران مساعدت خواهد کرد». به گفته وی، دیدار های وزیران دفاع دو کشور در تهران و مسکو جهات اساسی تماس های نظامی دو کشور را تعیین کردند.

به عقیده شویگو، عقد توافقنامه بین دولتی در باره همکاری نظامی در تهران در ژانویه 2015 برای افزایش همکاری‌های نهاد های دفاعی دو کشور برای چشم انداز طولانی پایه ی حقوقی خوبی ایجاد کرد.

وزیر دفاع روسیه گفت:

روسیه و ایران آماده اند همکاری‌های خود را در طیف وسیع مسایل جهانی و منطقه ای را هماهنگ کنند. وی افزود: «مناسبات چندساله کشور های ما از سطح بالای اعتماد و آمادگی به هماهنگ کردن برخورد ها در مورد دائره گسترده مسایل جهانی و منطقه ای برخوردار اند».

شویگو تأکید کرد که مذاکرات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تهران در نوامبر 2015 با آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران و حسن روحانی رئیس جمهور ایران به پیشرفت مجموعه همکوششی های دو کشور انگیزه نیرومندی بخشیده است. شویگو گفت:

«ما از پایان دادن به اقدام های محدود کننده از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد کشور شما استقبال می کنیم. این سیر حوادث در شرایط افزایش پدیده‌های بحرانی در منطقه خاور نزدیک به حد بسیار به‌موقع است».

گفنی است که در جریان مذاکرات، چگونگی تحقق بخشیدن به توافقنامه بین دولتی طرفین در باره همکاری نظامی منعقد شده در ژانویه 2015 بررسی شد. این سند پایه حقوقی همکوششی روسیه-ایران در این رشته را ریخت.

علاقمندی دو طرف به بالا بردن بازدهی عملی اقدام هایی تأیید شد که دو کشور در قالب وزارتخانه های دفاع جهت تکمیل فعالیت یگان های دو کشور انجام می دهند.

طرفین سطح حاصله همکاری‌ها در رشته‌های نظامی و نظامی — فنی را مثبت ارزیابی کرده و برای پیشرفت پیگیرانه آن گام های بعدی را مشخص کردند. بعلاوه، تبادل نظر ها در مورد مسایل امنیتی مبرم در خاور نزدیک و آسیای مرکزی بعمل آمد. این دیدار در محیط دوستانه برگزار شد و روحیه مشترک دو وزارتخانه به سوی افزایش بیشتر همکوششی چندجانبه را تأیید کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала