گربه ی سیاح (ویدیو)

© Sputnik / Sergey Eshchenko /  مراجعه به بانک تصاویر В Мурманске открыли скульптуру "Кот Семен"
В Мурманске открыли скульптуру Кот Семен - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندی پیش، شهر مورمانسکِ روسیه شاهد پرده برداری از مجمسمه ی یادبود گربه ای به نام سمیون بود. احتمالا همه ی اهالی شهر مورمانسک، شرح این حیوان خانگی را می دانند. این گربه در شهر مسکو صاحبان خود را گم کرد. اما پس از گذشت ۶ سال و گذراندن مسافتی نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر، به خانه بازگشت.

چندی پیش، شهر مورمانسکِ روسیه شاهد پرده برداری از مجمسمه ی یادبود گربه ای به نام سمیون بود. احتمالا همه ی اهالی شهر مورمانسک، شرح این حیوان خانگی را می دانند. این گربه در شهر مسکو صاحبان خود را گم کرد. اما پس از گذشت ۶ سال و گذراندن مسافتی نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر، به خانه بازگشت. اکنون یادبودی برنزی، بخاطر این گربه ی سیاح بنا شده است.
شهر مورمانسک، بزرگ ترین شهر جهان در مدار قطب شمال است. این شهر در شمال غربی روسیه و در کنار سواحل دریای بارنتس قرار گرفته است. پارسال یکی از اهالی شهر، چنین ایده ای را پیشنهاد نمود که با ساختن یک مجسمه ی کوچک به عنوان یاد بود "عمومی"، یادآور پدیده ای باشند که فقط مرتبط با شهر مورمانسک شود.
در فهرست پیشنهاد بنای یادبود، شفق قطبی، پسربچه ای که با لیس زدن تاب، زبانش به آن چسبیده، دریانوردان، کنسرو ماهی و دیگر ایده های جذاب، وجود داشت. در اینترنت یک رای گیری عمومی اعلام شد. اکثریت اهالی، رای به ساخت یادبود سمیون ـ گربه ی سیاح دادند.
داستان این گربه مدت ها قبل تبدیل به افسانه شد. روایت است که در زمان اتحاد شوروی، خانواده ی سینیشنیخ، در مورمانسک زندگی می کردند. سمیون، گربه خانگی و دوست داشتنی این خانواده بود. در یکی از تابستان ها، طبق معمول، این خانواده تصمیم گرفت تا برای مرخصی به جنوب روسیه سفر کند. در این سفر آنها با خودروی شخصی، سمیون را نیز با خود به همراه بردند.
آنها در هنگام بازگشت، برای تعمیر خودروی خود به مسکو رفتند. گویا در این هنگام گربه از پنجره ی ماشین به بیرون پریده بود. نبود گربه را فقط در هنگام خروج از مسکو متوجه شدند. آنها تصمیم به بازگشت نگرفتند چرا که مطمئن بودند که نه گربه را و نه حتی محله ای که در آن توقف کرده بودند را پیدا نخواهند کرد.
خانواده سینیشنیخ با دیدن گربه پس از گذشت ۶ سال بسیار شگفت زده شدند. در تمام این مدت او مسیر مسکو ـ مورمانسک را طی می کرده. و این فاصله چیزی در حدود ۲۰۰۰ کیلومتر است. سمیون کثیف و لاغر، پشت درب منزل میو میو می کرد. وقتی که او را به منزل راه دادند، سمیون سریع به سمت ظرف غذای خود رفت و سپس مثل سابق در کنار تلوزیون، لم داد.
بر اساس ایده ی مولفان یادبودِ سمیونِ گربه، او می بایست مظهر آن دسته از حیوانات خانگی باشد که حاضرند برای بازگشت به منزل، هزاران کیلومتر را طی کنند. نمای ظاهری مجسمه، یادآور گربه ای است که بر روی نیمکتی نشسته و در دستش یک بغچه و چوب دستی است. شکل این مجسمه از بین ۲۴ طرح ارسالی از مناطق مختلف کشور، در یک رای گیری توسط مردم انتخاب شد.
شهردار و مولفان یادبود، امیدوارند که این مجسمه مورد توجه و علاقه شهروندان قرار گیرد. حتی برای آن رسمی را نیز متداول کرده اند: اگر کسی می خواهد آرزویش برآورده شود، لازم است تا در کنار سمیون بنشیند، پشت گوش راست آن را بخاراند و آرزوی خود را در گوش چپ، نجوا کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала