گزارش و تحلیل

مامور بازنشسته ی سازمان سیا: اشتباه آمریکایی ها این است که تاریخ روسیه را نمی دانند

© Sputnik / Sergei Pyatakovپرچم روسیه و آمریکا
پرچم روسیه و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بسیاری از آمریکایی ها فکر می کنند که روسیه سیاست خارجی خود را با توجه به جاه طلبی های خود و تمایلش برای بسط و گسترش نفوذ در جهان اجرا می کند

و حتی عده ای از آنها گمان می کنند که سال های مدیدیست برخی از تصمیمات مسکو در واقع "عکس العمل طبیعی به اقدامات رئیس جمهور ترومن و جانشینانش است" ، رِی ماکگورن ، مامور بازنشسته سازمان سیا در این باره مطمئن است. وی معتقد است که برای درک سیاست کشور مهم است که تاریخ آنرا بدانیم. کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا به خبرنگار روزنامه salon ، پاتریک اسمیت در دسامبر سال 2015 در این باره گفت و بعدا در روزنامه مقاله ای چاپ شد که در آن اسمیت نظر ماکگورن را در خصوص بسیاری از مسائل مهم و مبرم بین المللی منعکس نمود.
بخش اول این تحلیل بدین شرح است.
ضمن صحبت در خصوص لزوم فراموش نکردن تاریخ ، ماکگورن اوضاعی را به یادآورد ؛ زمانی که در اروپا این مسئله مورد بحث و بررسی بود که آیا از روسیه برای جشن 70 سالگی استقرار ارتش متحدین در نرماندی دعوت شود یا خیر، ضمن اینکه خسارت های اتحاد جماهیر شوروی در جنگ با هیتلر تقریبا 27 میلیون نفر بود.
ماکگورن اوضاع را اینطور ترسیم کرد: " سال گذشته ، اتفاق جالبی رخ داد وقتی که تصمیم گرفته شد درماه ژوئن 70 سالگی استقرار ارتش متحدین در نرماندی جشن گرفته شود و کسی به طور جدی پیشنهاد داد که از روس ها دعوت نشود. شما تصور کنید که فرد روس چه حسی خواهد داشت وقتی که چنین چیزی را می شنود؟ "
این مامور بازنشسته سازمان سیا بیان داشت سال های زیادی را صرف کرده و فرهنگ و طرز فکر روسی را مطالعه کرده و با گذشت زمان یاد گرفته که بهتر روس ها را درک کرده و به آنها احترام بگذارد ضمن آنکه که روسها خیلی شبیه آمریکایی ها هستند. "
اوکراین و کریمه
ری ماکگورن اهمیت پیشینه ی تاریخی را تکرار می کند. برای نمونه وی خبرهای رسانه های غربی را در خصوص حوادث اوکراین ، مسئله ی ارتباط متقابل مسکو و کیف و الحاق کریمه به روسیه متذکر می شود.
کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا ابراز تعجب می کند: " اگر رسانه های آمریکایی را بخوانیم ، این تصور به وجود می آید که کل این داستان با اوکراین 23 فوریه سال 2014 آغاز شده است. واشنگتن پست مقاله ای را چاپ کرده است که این تیتر را داشت: " پوتین پیشتر طرح اشغال کریمه را آماده کرده بود". بر چه پایه و اساسی آنها چنین نتیجه ای گرفته اند؟ فیلم مستندی هست که در آن پوتین شرح می دهد که 23 فوریه او مشاورین مربوط به امنیت ملی را نزد خود فراخوانده است. "
مامور بازنشسته ی سازمان سیا خاطر نشان می کند که این اتفاق بلافاصله پس از کودتا در اوکراین بوده است ، وقتی که با تایید آمریکا ویکتور یانوکویچ را در کیف سرنگون کردند." ماکگورن متعجب است که بسیاری از دوستانش که دانش و آگاهی خوبی دارند این موضوع را نمی دانند. همچنین این امر مهم است که ارسنی یاتسنیوک نخست وزیر جدید شد: نامش در در مکالمه مشاور وزیر امور خارجه ی آمریکا ویکتور نولاند با سفیر آمریکا در اوکراین جفری پیت شنیده می شود و این گفتگو ضبط شده و در اینترنت وجود دارد.
مامور بازنشسته ی سازمان سیا می گوید: من 23 فوریه از خواب بیدار شدم ، رادیو را روشن کردم و شنیدم که در کیف کودتا صورت گرفته است! چه کسی نخست وزیر شده ؟ یاتسنیوک. او تا به امروز در این مقام مانده است".
در ارتباط با الحاق کریمه به روسیه ، ماکگورن متذکر می شود که " پوتین هفدهم آوریل سال 2014 در جریان گفتگوی داغ سه ساعته با مردم روسیه گفت: آغاز اقدامات ما در خصوص کریمه به خاطر تهدیداتی است که از سیستم دفاع ضد موشکی ناشی می شود" یعنی دوباره در پاسخ به عمل غرب است.
یادآوری می کنیم که الحاق کریمه به روسیه نتیجه ی اراده ی دموکراتیک ساکنین شبه جزیره بوده است که در زمان رفراندوم در ماه مارس 2014 به آن رای دادند. اجرای رفراندوم مشابه در کریمه با استانداردهای حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد است.
ادامه دارد…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала