گزارش و تحلیل

ویتالی چورکین: در قطعنامه شورای امنیت در مورد جمهوری دمکراتیک خلق کره حتی کنایه ای به عملیات نظامی نباشد

© AFP 2023 / Kena Betancurروسیه یک ماه رییس شورای امنیت سازمان ملل می شود
روسیه یک ماه رییس شورای امنیت سازمان ملل می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش «ریا نووستی»، شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با پرتاب موشک بالیستیک در جمهوری دمکراتیک خلق کره جلسه فوری تشکیل داد.

پس از این نشست «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که «همه اعضای شورای امنیت با اتفاق آرای بی‌نظیر اعمال جمهوری دمکراتیک خلق کره را محکوم کرده، گفتند که شورای امنیت باید به تهیه قطعنامه مجازاتی جدید بپردازد

به گفته چورکین در مورد این موضوع تنوع اظهار نظر ها بسیار گسترده بود. ویتالی چورکین در جمعی خبرنگاران، قطعنامه در دست تهیه را که متنش هنوز ارائه نشده است مورد تفسیر قرار داده گفت:

«ما بر آن هستیم که متن این قطعنامه باید وزین و شایسته شورای امنیت باشد. البته پذیرش آن نباید به بروز تلاشی انسانی و یا اقتصادی در جمهوری دمکراتیک خلق کره منجر شود».

چورکین اشاره کرد که در این قطعنامه نباید حتی کنایه ای به اقدام های نظامی احتمالی باشد. وی تأکید کرد:

«مسلما برای حل این مساله نباید حتی اشاره‌ای به کاربرد اقدام های نظامی در جمهوری دمکراتیک خلق کره باشد».

به گفته وی، موقعیت کنونی توجه خاصی را ایجاب می‌کند زیرا حل آن ممکن است موجب افزایش حضور نظامی در منطقه شود. دیپلمات روس اضافه کرد:

«ما در این باره صحبت کردیم که باید به اعمال یکجانبه با احتیاط برخورد شود زیرا پیرامون این موضوع طرح های ژئوپلیتیک دور و درازی معطوف به گسترش حضور نظامی دول معلوم شمال شرقی آسیا وجود دارد. این منظره ای بسیار پیچیده است».

گفتنی است که قبلاً جمهوری دمکراتیک خلق کره پرتاب ماهواره «کوانگ میونگ سونگ» از پایگاه فضایی «سوهه» در کرانه غربی آن کشور اعلام کرد. آمریکا اشاره کرد که آن موشک به سمت جنوبی بر فراز دریای زرد پرتاب شد. این پرتاب هم اینک با واکنش منفی کره جنوبی، چین، ژاپن، آمریکا و روسیه روبرو شد. شورای امنیت پرتاب موشک کره شمالی را محکوم کرد و اعلام نمود که در جواب قطعنامه مربوطه جدید خود را صادر خواهد کرد.

موضع ایالات متحده آمریکا

ویتالی چورکین اشاره کرد که هیات آمریکا تلاش می‌کند که در مورد کره شمالی قطعنامه سخت تری «از آنچه که آن‌ها قبلاً پس از آزمایش یک ماه پیش در آن کشور می اندیشیدند». پذیرفته شود. به گفته وی پیامد های چنین قطعنامه ای ممکن است بیش از اندازه شدید باشد و ما آنرا زیاده از حد می دانیم».

چورکین گفت:

«من فکر می‌کنم که در نتیجه به توازنی خواهیم رسید ولی کار های زیادی در پیش است». وی با تأسف اشاره کرد که پیونگ یانگ به مشورت های شرکای چینی و روسی گوش نداده و به سوی اعمال نابخردانه گام بر داشت «که به عقیده ما به منافع ملی جمهوری دمکراتیک خلق کره ضرر می رسانند و به نفع منطقه و جهان نیست».

«سامانتا پاور» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد به نوبه خود پس از پایان جلسه فوری شورای امنیت تأیید کرد که واشتگتن قصد دارد مذاکرات در باره امکان استقرار سیستم پدافند هوایی در کره جنوبی را آغاز کند.

وی افزود که آمریکا تلاش خواهد کرد که شورای امنیت قطعنامه ای به حد اکثر سخت علیه کره شمالی را صادر کند تا پیامد های آن بخاطر پرتاب موشک در کره شمالی «جدی» باشد.

موضع کره جنوبی

به گزارش خبر گزاری «تاس» «اوه جون» نماینده کره جنوبی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی THAAD که سئول استقرار آنرا با واشتگتن بررسی می‌کند جنبه دفاعی داشته و هدف آن صرفاً جلوگیری از خطر های ناشی از جمهوری دمکراتیک خلق کره خواهد بود.

اوه جون اعتراف کرد که قطعنامه موجود شورای امنیت و اقدام های یکجانبه آمریکا و دیگر کشورها علیه کره شمالی بی اثر بوده و مانع از ادامه طرحریزی سلاح هسته ای و موشک ها در کره شمالی نشدند.

دیپلمات کره شمالی اعلام کرد: «رژیم تحریم کره شمالی عقیم ماند».

دیپلمات کره جنوبی با ابراز اعتقاد گفت که اتخاذ محدودیت‌های اضافی ضرورت دارد. اوه جون افزود: «رژیم تحریم باید تشدید شده و باید برای متوقف شدن کره شمالی ثمربخش باشد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала