ویروس « زیکا»

© AP Photo / James Gathanyانتقال ویروس زیکا از طریق نیش پشه
انتقال ویروس زیکا از طریق نیش پشه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویروس باعث تشدید اختلالات عصبی در بزرگسالان مانند سندروم« گیلن باره» می شود .

مارگارت چِن، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت اعلام نمود  که  ویروس « زیکا»  برای زنان حامله  خطرناک است، زیرا می تواند  باعث نقص ژنتیکی جنین شود.  به نوشته روزنامه « ایزوستیا»  این ویروس  می تواند  علاوه بر  عیوب مادرزادی  در بچه ها  باعث تشدید  اختلالات عصبی  در  بزرگسالان مانند سندروم « گیلن باره»  شود که به فلج خواهد انجامید.  ریاست سازمان جهانی بهداشت  به مادران آینده پیشنهاد کرد از سفر به مناطقی که این ویروس در آنجا به ثبت رسیده است خودداری ورزند و در صورت  اقامت در مناطق  شیوع ویروس با پزشک مشورت کنند  و خود را از  نیش پشه ها در امان نگه دارند.

 ویروس  که از  نیش پشه  منتقل می شود  سراسر  آمریکای لاتین را  در بر گرفته است.  برزیل و کلومبیا  بیش از دیگر کشورها  آسیب دیدند.  برای اولین بار در  اوگاندا در سال 1947 میلادی، این ویروس کشف شد.  این ویروس به نام جنگل « زیکا» در آفریقا  نامیده شد و از آنجا به آسیا و آمریکای لاتین منتقل شد.  به ارزیابی سازمان جهانی بهداشت، ویروس « زیکا» به خطرناکی ویروس « ابولا» ست.

 به گفته ژاک واگنر،  رئیس دفتر ریاست جمهوری  برزیل،  شیوع بیماری مانع از  برگزاری  بازی های المپیک تابستانی در  ریو د ژانیرو نخواهد شد که از 5 تا  21 ماه اوت باید برگزار شود.  اما مقامات  کشور با در نظرداشت  ریسک بالای ابتلا به این  بیماری، از  مادران آینده خواستند از حضور  در المپیاد  خودداری ورزند.

واگنر گفت: « ما باید برای  ورزشکارانی که به برزیل می آیند توضیح بدهیم که ریسک ابتلا به این بیماری  مساوی با صفر است، اگر  ورزشکار زن حامله نباشد».

این تب به  اروپا نیز رسیده است، در ماه ژانویه در سوئیس  دو مورد بیماری به ثبت رسید.  مطابق با اطلاعات  اداره  بهداشت عمومی  کشور ، هر دو  بیمار از کشورهای  گرمسیر  وارد سوئیس شده بودند.

یک بیمار مبتلا به « زیکا»  در دانمارک به ثبت رسید.  او نیز به کشور گرمسیر سفر کرده بود که احتمالا در آنجا مبتلا به این بیماری خطرناک شده است.

 در آمریکا نیز اولین مورد ابتلا به  ویروس « زیکا» به ثبت رسیده است.  این بیماری در یکی از اهالی « ویرجینیا»  کشف شد.  به گفته  سخنگوی بخش  بهداشت ایالت، این شخص  احتمالا  پس از سفر به  کشوری که این ویروس در آنجا شیوع یافته به این بیماری مبتلا شده است.

در کانادا نیز سه مورد ابتلا به ویروس « زیکا» به ثبت رسیده است. همه آنها به  کلمبیا و السالوادور سفر کرده بودند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  از  ورونیکا  اسکورتسووا  وزیر بهداشت و بهداری روسیه خواست  توجه خاصی به اطلاعات  مربوط به شیوع  ویروس « زیکا»  مبذول دارد  و  کار روی ساخت داروهای مربوطه آغاز شود.

ویکتور  مالییف، ویروس شناس و آکادمیسین آکادمی علوم پزشکی روسیه و  معاون رئیس  انستیتوی مرکزی علمی — تحقیقاتی  اپیدمیولوژی  سازمان نظارت روسیه اعلام نمود که متخصصان روسیه  اولین روش اکسپرس  تشخیص این بیماری  را طراحی کرده اند  که بر آنالیز خون بیمار استوار است.  قرار است گواهی  آن را تا ماه مارس سال 2016 میلادی دریافت کنند.

شایان ذکر است که متخصصان روسیه دو  واکسن مافوق موثر بر ضد ویروس  « ابولا»  ساخته اند. این ویروس باعث مرگ 11 هزار  نفر از ساکنان آفریقا شد.  این واکسنها در  آزمایشگاه های روسیه  اختراع و آزمایش شدند.  ژانویه سال  2016 میلادی، سازمان بهداشت جهانی  پایان اپیدمی را اعلام کرد ، اما  هفته گذشته  مورد جدید ابتلا  به  تب «ابولا» در  سیرالئون به ثبت رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала