تجربه منحصربفرد

© Sputnik / A. Cheprunovخبرنگاران در کنفرانس «آ.پ.ان» مسکو
خبرنگاران در کنفرانس «آ.پ.ان» مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریات « آ. پ. اِن» از جمله « دایجست» محبوب « سپوتنیک» در سراسر جهان توزیع می شد.

در سال 1961 میلادی، بر اساس دفتر اطلاعات شوروی،  اتحادیه خبرنگاران و  اتحادیه  نویسندگان اتحاد شوروی و دیگر  سازمان های اجتماعی،  خبرگزاری نووستی تأسیس شد.  این آژانس کار خود را  با بهره گیری از  تجربه  حرفه ای و هنری  که طی دو دهه گذشته  شکل گرفته بود  آغاز  کرد.  آژانس « آ. پ. اِن»  به عنوان  سازمان  خبری — روزنامه نگاری  که به  پخش اخبار در باره زندگی اجتماعی  در اتحاد شوروی  می پرداخت  معروف شد.  آژانس اخبار سیاسی  ساکنان کشور را با  طرز زندگی  جهانیان  آشنا می کرد.  اخبار موثق و عینی،  گسترش تماسهای بین المللی، بهبود چهره  اتحاد  شوروی در خارجه نزدیک و دور،  هسته مرکزی  فعالیت روزانه  آژانس خبری بود.

 مقام اجتماعی  آن « آ. پ. اِن»  نشانه فرا رسیدن  عصر جدید بود.  این امر باعث  شد تا  آژانس از  یک سازمان دولتی تحت کنترل مسکو به  آژانس خبری  با آزادی بیشتر  و  امکانات وسیع تر جهت همکاری با همکاران خارجی  از جمله بر اساس انتفاعی  برخوردار شود. این آژانس علاوه بر انتشار  اخبار سنتی،  مقالات ، تفاسیر کارشناسان را  منتشر می کرد و فعالانه سبک گزارش و مصاحبه  را  توسعه می بخشید و  از فرمات های جدید در فعالیت خود استفاده می کرد.

 در بخش خبرنگاری،  کارمندان با استعدادی ظاهر شدند  که به  تبلیغ جنبه های مختلف زندگی در اتحاد شوروی مشغول بودند که در رشته خود « ستارگان» معروفی شدند:  هنریخ  باروویک، ولادیمیر  سیمونوف، ولادیمیر پوزنر و  ولادیمیر مالچانوف.  کتب و  نشریات منتشره در « آ. پ. اِن» از جمله « دایجست»  فوق العاده محبوب « سپوتنیک»  به زبانهای مختلف  عملا در   سراسر  جهان  در دسترس خوانندگان قرار داشت.  نمایندگی های این آژانس در 120 کشور جهان فعال بودند. اخبار، « انسانی تر»، جالب تر و قابل دسترسی تر شدند.  همکاری  نویسندگان و  شخصیت های اجتماعی  مشهور  جهان  با  آژانس خبری  کمک بزرگی در این زمینه بود.

 ویتالی تریتیاکوف  رئیس  مدرسه عالی  تلویزیون  دانشگاه دولتی مسکو،  خبرنگار، کارشناس سیاسی  در باره خودویژگی کار « آ. پ. اِن» و چگونگی انتشار  خاطرات  مارشال ژوکوف تعریف کرده گفت:  هیچ یک از انتشاراتی های  شوروی در صدد چاپ خاطرات مارشال برنیامد.  نهایتا   خاطرات مارشال ژوکوف  به زبان روسی  برای  شهروندان شوروی  در « آ. پ. اِن» به چاپ رسید.  نمونه دیگر از این نوع — چاپ « دوازده نامه  به دوست»  سوتلانا علیلویوا استالینا  بود که به خارج از کشور مهاجرت کرده بود.  بدین ترتیب، « آ. پ. اِن»  کتبی منتشر می کرد که حتی شجاع ترین  ناشران از جاپ آنها خودداری می ورزیدند.  آژانس اخبار سیاسی، یک شبکه عظیم حرفه ای و مکاتباتی بین المللی معتبر و محترم در جهان  تا قبل از « پروسترویکا» یک ماشین بزرگ اطلاعاتی — تبلیغاتی بود.

عصر جدید مطالبات جدید و مدرنیزه کردن  اشکال سازماندهی را دیکته می کرد. در سال 1991 میلادی، بر اساس « آ.پ.اِن» آژانس خبری « نووستی» روسیه تأسیس شد. طی بیش از دو دهه فعالیت، این آژانس بهترین سنن پیشکسوتان را حفظ کرد و با زمان پیش رفت. جدیدترین پروژه های خبری  پیاده شدند، فرمات های تکنولوژیکی و پلاتفرم های فنی گسترش یافتند که امکان  حفظ مزایای رقابتی در بازار  جهانی خبری را فراهم ساخت. اخبار رویدادهای  روسیه به نحو احسن  در سراسر جهان  پخش می شدند.

دسامبر سال 2013 میلادی  بر طبق  فرمان  رئیس جمهور روسیه ، آژانس خبری « ریا نووستی»  و کمپانی سخن پراکنی  دولتی « صدای روسیه» — رادیو مسکوی سابق که در  سال 1929 میلادی تأسیس شد — در آژانس  بین المللی خبری  « راسیا سوودنیا» متحد شدند.  روند متناقض و   غالبا منفی  سیاست جهانی ، رقابت شدید  قطب های  مختلف سیاسی  جهان، تشکیل سازمان اطلاعاتی — روشنگری  نیرومند  فراملی متحده در روسیه را طلب می کرد که در فرمات های مختلف فعالیت کند.  این مأموریت به  گروه بین المللی خبری « راسیا سوودنیا»  محول شد  که شبکه رادیویی و آژانس خبری « سپوتنیک و محصولات  بیشمار  خبری به زبان روسی  و پورتال های  خبری به دهها زبان را  در خود متحد می کند.

 تبلیغ  منافع ملی  در جامعه  خبری جهان  در باره  زندگی  داخلی روسیه  و سیاست خارجی مسکو  به شبکه تلویزیونی « راشیاتودی»  محول شده است  که از مسکو به چند زبان  برای بیش از 100 کشور  برنامه تولید می کند.  تیم حرفه ای  کنونی  مدیران و  خبرنگاران «  راسیا سوودنیا»  امکان گسترش  جغرافیای حضور و از جمله  در فرمات رادیویی را فراهم می سازد.

آلکسی آرلوف  رئیس بخش سخنپراکنی به زبان روسی در این خصوص گفت: « راسیا سوودنیا» — آژانس خبری بسیار مدرنی است که برای  دادن پاسخ به چالش هایی تأسیس شده است  که کشور روسیه در این اواخر با آنها مواجه شده است، به ویژه  در میدان خبری.  این چالش ها  دشوارند و همیشه متناسب و سازوار نیستند و باید  واکنش ضربتی و  شایسته ای  نسبت به آنها نشان داده شود. آژانس خبری  این مأموریت را به اجرا می گذارد.  ما علاوه بر  پخش اخبار، آنها را  پردازش و بررسی می کنیم.  از رادیو « سپوتنیک» و پورتال اینترنتی  برای  پخش اخبار استفاده می شود.  کار در شبکه های اجتماعی  بطور فعالی جریان دارد  که چند میلیون مخاطب داریم. ما از تازه ترین  وسایل  خبری استفاده می کنیم.

هم اکنون  صدای فدراسیون روسیه را می شوند و گوش می دهند. تلاش هایی که در جهت پخش تفاسیر نادرست در باره ابتکارات روسیه  و نقطه نظرات روسیه در باره مسائل گوناگون به انجام می رسد  و سعی می کنند به این شکل به منافع سیاسی  دست یابند، افزایش «دانش و آگاهی» را  طلب می کند. گروه خبری « راسیا سوودنیا»  که فعالیت خود را بر « سه نهنگ» — سرعت، کیفیت عالی و عینیت استوار ساخته است، توجه خود را بر « دانش و آگاهی» بیشتر متمرکز ساخته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала