اتصال رسمی بانکهای تحریمی ایران به شبکه سوئیفت

© Photo / https://twitter.com/swiftcommunity/نعمت زاده: ممکن است ایران طی سه ماه به سیستم بانکی سوئیفت وصل شود
نعمت زاده: ممکن است ایران طی سه ماه به سیستم بانکی سوئیفت وصل شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک، امروز دوشنبه 12 بهمن همزمان با آغاز اولین روز کاری هفته در کشورهای اروپایی، سوئیفتهای بانکی ایران نیز به شبکه سوئیفت متصل شدند.

اما این اتصال به معنای آغاز کار بانکها از طریق شبکه سوئیف نیست، چراکه خود بانکهای ایرانی چند روزی زمان نیاز دارند تا آماده فعالیت شده، نرم افزار داخلی بانکها راه اندازی شود و همچنین آموزش های لازم نیز صورت پذیرد. با توجه به اندازه بانک و سرعت عمل آنها از دو سه روز تا حداکثر دو هفته زمان می برد تا زیرساختهای لازم در بانکها راه اندازی گردد.

ناصر حکیمی مدیر کل فناوری بانک مرکزی اعلام نمود: برخی بانکها مانند ملت، تجارت، سپه، صنعت و معدن، توسعه صادرات و حتی خود بانک مرکزی که برای نقل و انتقالات وجوه بسیار مهم است در لیست تحریم ها بودندو نزدیک به 4 سال ارتباطات انها با شبکه بین المللی سوئیفت قطع شده بود که طبق برجام تحریم ها بر علیه آنها لغو گردیده و به شبکه سوئیفت متصل شدند.

در حالت عادی یک فرآیند دو تا سه ماهه زمان لازم است، برای اینکه یک بانک به سوئیفت متصل گردد و اتصال هر بانک به صورت دسته ای صورت می پذیرد و فعالیتی که سوئیفت انجام می دهد این است که در بازه های زمانی دو ماه یکبار سیستم را قطع می نماید تا بتوان سیستم های جدید را به آن متصل نماید. بعد از مذاکرات برجام، شبکه سوئیفت پذیرفت تا اتصال این بانکها را خارج از روال و اصول معمول انجام دهد و طی فاصله دو هفته ای اقدامات ضروری را انجام داد.

عملیاتهای بانکی قبل ازسوئیفت نیز انجام می شد، منتها به سختی و از طریق روشهای سنتی صورت می گرفت، اما سوئیفت این عملیاتهای بانکی را تسریع نموده و هزینه انها را کاهش می دهد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала