صدای پیروزی

© Sputnik / A. Vorotyinskiyیوری لویتان گوینده رادیوی سراسری اتحاد شوروی
یوری لویتان گوینده رادیوی سراسری اتحاد شوروی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لویتان سمبل مقاومت، شجاعت و ایثار ملت کبیر شوروی بود.

یوری لویتان- صدای نسل ها، صدای جنگ و صلح. غم انگیزترین  صفحات   تاریخ کشور و  قهرمانی های ملت روسیه با نام  این شخص در ارتباط است.  لویتان در سن 17 سالگی مشغول کار در رادیو شد و تمام عمر خود را وقف گویندگی کرد.  در سال های جنگ، لویتان سمبل  مقاومت، شجاعت و ایثار  ملت کبیری شد که در مرز  مرگ و زندگی قرار داشت.  اخبار جبهه  با  کلمات: « توجه! صدای مسکو را می شنوید!» و « اخبار  دفتر اطلاعات  شوروی»!  همه را  به پای رادیو می کشاند.  شنوندگان  کلمه به کلمه حرف های لویتان را جذب می کردند.  فقط  صدای باریتون  و گیرای لویتان نبود که همه را مجذوب می کرد، بلکه در تأثیر احساسی و قدرت عمیقی بود که  در  حرف حرف  کلمات لویتان حس می شد.  یوری لویتان یک پدیده بی نظیر  در تاریخ سخنپراکنی  بین المللی  بود و باقی می ماند.

گفته شد  که یک تصادف خوش  نقش مهمی در سرنوشت  گوینده رادیو بازی کرد —  اواسط دهه 1930 میلادی  مورد توجه ریاست کشور قرار گرفت.  از او خواستند گزارش  ریاست کشور را در  نشست نوبتی  حزب قرائت کند.   شخصی که از چنان صدای خوبی برخوردار بود  و  در انتقال اخبار مهارت حرفه ای خاصی داشت  نمی توانست  از جنگ خبری مستقیم با دشمن  که تمام جهان را  تهدید می کرد خودداری ورزد.

طی 4 سال جنگ کبیر میهنی بیش از 120  خبر فوری، دهها  فرمان  فرمانده کل قوا  و  اعلامیه دولت ، بیش از  دو هزار خبر جبهه، توسط لویتان خوانده شد.  او نه تنها  اخبار را به اطلاع شنوندگان می رساند، بلکه بذر امید را در دل  آنها  می کاشت.

آرسنی زاموستیانوف معاون سر دبیر  مجله « مورخ»  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت:  او یکی از اشخاصی بود  که  در سن جوانی توانست قلل حرفه ای را فتح کند.  در  آن دوران  بدشواری می توان تصور کرد که  جوانی  زیر 30 سال بتواند  صدای ابر قدرت شوروی شود، شخصی که  چهره کشور را شکل می داد و  تأثیر شدیدی  بر  روحیات وطنپرستانه  در جامعه می گذاشت و  سمبل واقعی صوتی  برای کشور شوروی بود.  لویتان 31 ساله در روز پیروزی،  تمام سالهای جنگ را  در پخش اخبار جبهه سپری کرده بود.

 با توجه به  اهمیت زیاد لویتان برای اتحاد شوروی و  میلیون ها نفر از ساکنان آن،  پاییز سال 1941 میلادی  او را به « سوردلوفسک»  و در بهار  سال 1943 به « کویبیشِف»  فرستادند.  وقتی  کمیته رادیویی  از آن شهر خارج شد،  انتقال لویتان از یک جا به جای دیگر  از نقطه نظر امنیتی  و ضرورت فنی  که با پخش  بی وقفه  اخبار مرتبط بود، ضروری بود.  تمام این کارها در سریت فوق العاده زیادی  انجام می شد  اطلاعات در باره جابجایی  گوینده افسانه شوروی  فقط  25 سال   پس از پایان جنگ از حالت محرمانه خارج شد.

کنستانتین پاخالوک  کارمند  انجمن  نظامی — تاریخی روسیه در این خصوص گفت: شایان ذکر است  که بر خلاف  جنگ جهانی اول، در سال های جنگ کبیر میهنی ، رهبری کشور توانست  تشکیلات  وطنپرستانه را  سازماندهی کند.   دفتر اطلاعات شوروی  نه فقط مسئول انتقال  اطلاعات در باره عملیات نظامی  به شکل  خاصی بود، بلکه  در آن زمان وسیله جدید  ارتباطی — رادیو  وجود داشت  که امکان  خطاب قرار دادن  تک تک شنوندگان را  ممکن می ساخت. در این جا نکته مهم  علاوه بر  اخبار مهم ، چگونگی انتقال این اخبار بود.  صدایی که  پیروزی های ملت شوروی  را خبر می داد اهمیت فوق العاده زیادی داشت.

پس از جنگ، لویتان به کار  در رادیو ادامه داد و یکی از  بهترین  متخصصان در رشته خبرنگاری بود.  گزارش های بسیار جالبی از میدان سرخ  و کرملین پخش می کرد و در دوبله فیلم های زیادی شرکت داشت.  افتخار اعلام  پیروزی در جنگ کبیر میهنی  به یوری لویتان واگذار شد.  در سال 1980 میلادی  چند سال قبل از مرگ،  نشان  آرتیست مردمی  اتحاد شوروی به وی اعطا شد.  یوری لویتان،  صدای کبیر  عصر کبیر و تراژیک اتحاد  شوروی  بود.  نام او برای همیشه در  تاریخ  رسانه ای  کشور  حفظ می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала