زنده شدن ماموت ها

© Sputnik / Aleksei Kudenkoزنده شدن ماموت ها
زنده شدن ماموت ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جرج چرچ، متخصص ژنتیک مشهور آمریکایی می گوید : ماموت ها ممکن است با گذشت 4000 سال از انقراضشان دوباره روی زمین ظاهر شوند.

این دانشمند در مصاحبه ای با The Huffington Post آمریکا خاطر نشان نمود که این امر ممکن است هفت تا ده سال دیگر اتفاق بیافتد.

تصور کلی در خصوص اینکه زنده شدن موجودات منقرض شده اتفاق بیافتد را می توان از فیلم " پارک  ژوراسیک " دریافت نمود. اولا دانشمندان از تندراهای یخ زده بقایای دی ان ای ماموت ها را بدست آوردند و سپس آنها این دی ان ای را به ژن فیل آسیایی منتقل کردند (این کار در لابراتوار چرچ پیشتر انجام شده بود). این دونوع آنقدر به هم نزدیکند که به گفته ی چرچ اگر ماموت ها امروز زنده بودند آنها می توانستند با این فیل ها زادو ولد کنند. 

اگر دی ان ای فیل را آنطور تغییر داد که بیشتر شبیه به دی ان ای ماموت شود آنوقت فیل های امروزی ممکن است به طور کامل به یک موجود مودار عظیم الجثه تبدیل شوند.

پیشترتیم دانشمندان به ریاست پروفسور مذکور از دانشگاه هاروارد فن آوری را که با نام CRISPR-Cas9 مشهور است ارائه کردند که می تواند ساختار ژنوم هر موجود زنده و یا گیاهی را تغییر داده ، حذف کرده و یا جابه جا کند ، ضمن آنکه این کار را راحت تر و ارزانتر از سایر روش ها انجام خواهد داد (می توانید کار آنرا با بخش " پیدا کردن — جایگزین" در ویراستار متن کامپیوتر تان مقایسه کنید)

چرچ و همفکران او می گویند که این کار در خصوص ایجاد پارک سرگرمی ماموت ها نیست. امید هست که این فیل های آسیایی با توانایی تحمل  سرما بتوانند در بخش های گسترده ی توندراها و تایگاها در اوراسیا و آمریکای شمالی ساکن شوند. به عقیده ی دانشمندان ، پروژه اولا می تواند از تهدید به انقراض فیل های آسیایی جلوگیری کند که بدین ترتیب زیستگاه های آنها را گسترش خواهد داد. ثانیا ظهور ماموت ها در توندرا به گفته ی این دانشمند به احیای مراتع باستانی در این منطقه ی وسیع کمک می کند  در واقع همراه با بازگشت این حیوانات عظیم الجثه و بهبود اکوسیستم محلی اتفاق می افتد.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала