آرزاماس خوش صورت

© Sputnik / Mikhail Beznosov /  مراجعه به بانک تصاویر Вид на Воскресенский собор
Вид на Воскресенский собор - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنگ غازی در آرزاماس محبوبتر از جنگ خروس بود.

شاعر و نمایشنامه نویس مشهور روس ، دویست سال پیش در باره آرزاماس نوشت: « شهری زیبا، منظره ای شگفت آور. کلیساها و خانه های سنگی در شهر زیاد نیستند اما همه آنها تصویر باشکوهی ترسیم می کنند». آرزاماس در جنوب منطقه نیژگورود کنونی قرار دارد. ساکنان پایتخت که چشمانشان از دیدن چیزهای زیبا پر است بدشورای متعجب می شوند، اما زیبایی آرزاماس آنها و دیگر توریست های دنیا گرد را بی تفاوت نمی گذارد.
بنیان گذاران این شهر زیاد به زیبایی معماری شهر فکر نکردند. اواسط قرن 16، تزار روس به دژ غیر قابل نفوذ نیاز داشت که از مرزهای شرقی کشور بزرگش دفاع کند. مستحکمات چوبی که از تیرهای چوبی درست شده بودند در ساحل رودخانه برپا شدند. بمرور زمان دژ آرزاماس معنای نظامی خود را از دست داد. ساکنان آن سلاح های خود را به زمین گذاشتند و به تجارت و پیشه وری پرداختند.
در قرن 17، آرزاماس، نقطه مهم ترانزیتی در مسیر بازرگانی بین مسکو و مناطق جنوب — شرق روسیه شد. شهر بتدریج بزرگتر و ثروتمند تر می شد. غاز های آرزاماس در سراسر کشور معروف شدند. ابتدا غازهای جنگی پرورش می یافتند: جنگ غازی در آرزاماس محبوبتر از جنگ خروس بود. جنگ غازی یکساعت طول می کشید. جنگجویان پرنده با شدت تمام می جنگیدند، با نوک خود ضرباتی به گردن دراز و بالها و سینه دشمن وارد می آوردند. بازرگانان ثروتمند در اوج نبرد دست به شرط بندی های بزرگ می زدند و پول هنگفتی رد و بدل می شد. در قرن 19، جنگ غازها پس از دخالت انجمن دفاع از حیوانات ممنوع شد. از آن زمان به بعد ساکنان آرزاماس غازها را برای فروش به عنوان یک ماده خوراکی پرورش می دهند.
در نیمه دوم قرن 18، شهر شکوفا شد. این دوره را « قرن طلایی» آرزاماس می نامند. شهر رشد می کند و توسعه می یابد. خانه زیبای تجاری و کلیسای باشکوهی در مرکز تاریخی شهر حفظ شده است. به عقیده کارشناسان در آرزاماس در قرون 19-18 کلیساهایی در حد «عظمت و شکوه پایتخت» ساخته شدند.
کلیسای عظیم « واسکِرِسنی» که در سال 1814 میلادی ساخته شد یکی از آنهاست. گنبد بزرگ کلیسای واسکرسنی از هر نقطه آرزاماس قابل رویت است. کلیسای سنگ سفید به سبک کلاسیسم ساخته شده و نمای بیرونی آن مزین به صحنه هایی از سوژه های انجیل است. بدشواری می توان باور کرد که اواخر سال 1920 میلادی می خواستند این اثر بی نظیر را منفجر کنند. در آن زمان در اتحاد شوروی، آتئیست های جنگ طلب کلیساها در سراسر کشور را نابود می کردند. کلیسای «واسکرسنی» نیز محکوم به مرگ شده بود. خوشبختانه ساکنان آرزاماس به دفاع از کلیسا برخاستند و توانستند آن را « از مرگ» نجات بدهند.
در شهر کلیساهای زیادی وجود دارد که در سالهای گوناگون ساخته شده اند. سبک معماری آنها متفاوت، اما فوق العاده زیبا و باشکوهند. کلیساهای آرزاماس بشکل زیبای روی تپه ها قرار دارند و منظره جالبی را شکل می دهند. اوایل قرن گذشته در باره آرزاماس نوشتند: « به هر جا نگاه شود، گنبدهای طلایی آنقدر زیادند که به نظر می رسد شهر در کارگاه خیاطی طلادوزی دوخته شده است».
شایان ذکر است که طلادوزی های شهر معروفند. خانم های شیک پوش روس با علاقه زیاد روسری و پیراهن هایی را خریداری می کردند که توسط راهبه های صومعه زنان « نیکولایف» دوخته می شد. در سال 1885 میلادی در نمایشگاه روز یکشنبه در نیژنی گورود ، طلادوزی های راهبه های این صومعه مدال برنز را دریافت کرد. استادان این فن اسرار هنر طلادوزی سنتی را تا کنون حفظ کرده اند.
امروز نیز مانند صد سال پیش آرزاماس یکی از شهر های زیبای روسیه باقی می ماند. سیمای جذاب و اغوا کننده آن تحسین هر گردشگری را برمی انگیزد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала