گزارش و تحلیل

روزنامه آمریکایی: نظام جهانی لیبرال – دمکراتیک شکاف بر داشته است

© Sputnik / Igor Mikhalevدرخواست سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان از کنگره آمریکا برای حمایت از توافق هسته ای ایران
درخواست سفرای انگلیس، فرانسه و آلمان از کنگره آمریکا برای حمایت از توافق هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه «نیو یورک تایمز» نوشت که در 25 سال اخیر سرمایه گذای لیبرال – دمکراتیک در جهان حکم فرما بود. شاید این نظام زیاد ایده‌آل نبود و همه آنرا قبول نمی‌کردند ولی مواضع آن آن بس محکم به نظر می رسید. به زحمت می‌شد تصور کرد که این نظام بتواند فروپاشی شود و در عوضش چیز دیگری برقرار گردد.

هنگامی که اعمال تروریستی 11 سپتامبر و جنگ عراق و بحران پولی رخ دادند خیلی‌ها از انسجام و تفاهم موجود در جامعه غربی تعجب می کردند. در آن زمان در جهان در مقابل لیبرالیسم مرسومی هیچ آلترناتیوی وجود نداشت مانند فاشیسم و یا کمونیسم در زمان خود

این نشریه نوشت: «ولی در آخر 2015 موقعیت دگرگون شد و برای اولین بار «خدشه پذیری نظام لیبرال جهانی، نه پایداری آن نمایان و موضوع سال گردید». این وضع مخصوصاً در اروپا محسوس بود که در آنجا احزاب مرکز گرا جنبش هایی را مغلوب می‌کردند که ایده متحد شدن اروپا را به مخاطره می انداختند. حالا در اطراف اتحادیه اروپا — در یونان، مجارستان و لهستان این‌گونه پیروزی ها دیده نمی شوند. و در 2015 احزاب حاکم در انگلیس، فرانسه، اسپانیا و سوئد به ملی گرایان کشورهای خود باختند.

این روزنامه نوشت که احزاب افراطی به این خاطر به پیروزی می‌رسند که مرکز صعف خود را نشان داده است. مثلاً تصمیم آنگلا مرکل در باره باز کردن مرز ها در برابر فراریان از خاور نزدیک مایه قدردانی از او در میان پیروان سیاست جهانی شدن گردید ولی این روند موجب رشد گرایش هایی شد که به لیبرالیسم اروپا تهدید می کنند. احتمالاً داعش سقوط خواهد کرد ولی این جنبش با بسیج پیروان تازه و تازه تر خود از کشور های غربی الگوی جدید مقابله با پدیده‌های معاصر را تشکیل داده و پوتین با انجام سیاست قهری در کشور های خارجی همجوار و در خاور نزدیک چهره دنیای غربی را تضعیف کرد.

و در باره ایالات متحده می‌توان گفت که اگر دونالد ترامپ را در نظر نگیریم حادثه عمده سیاسی سال در شرف پایان می‌توان ظاهر شدن «چپگرایان جدید را» تلقی کرد. و خود ترامپ نیز با چگونگی رفتار و ملیگرایی سبک اروپایی خود و با خودکامگی آمریکایی نشان داده که اگر چنین تعداد بالای انتخاب کنندگان حاضرند به او رأی بدهند تعداد کمتر مردم به دمکراسی باور می کنند. نظرخواهی ها همین گرایش را نشان دادند.

با این حال مؤلف مقاله منتشره در «نیو یورک تایمز» معتقد است که ترامپ به نامزدی ریاست جمهوری آمریکا نخواهد رسید و جرمی کوربین و مارین لو پن در راس کشور های خود قرار نخواهند گرفت و سوئد فاشیستی نشده و اتحادیه اروپا فرو نخواهد پاشید و روایت ها در باره تبدیل اروپا به امپراتوری اسلامی و یا دولت نوع استالین به فانتزی تعلق دارند نه با به واقعیت در آینده.

مسلماً لیبرالیسم برای مدتی باقی خواهد ماند ولی به نوشته «نیو یورک تایمز» غرب باید برای اولین بار در طول سال‌های مدیدی در مورد این مساله بیش از پیش تعمق و مواظبت کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала