دولت واحد لیبی

© AP Photo / Manu Braboویرانه های شهر سیرت لیبی
ویرانه های شهر سیرت لیبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان «دولت اسلامی» کنترل خود را بر شهر «سیرت» برقرار کرده است .

سازمان تروریستی « دولت اسلامی» (داعش)  کلیپ ویدئویی را  منتشر کرد  که در آن  نیروهای  این سازمان در لیبی  نشان داده می شوند. در کادرهای فیلم ویدئویی  شبه نظامیان « دولت اسلامی»  دیده می شوند که در اونیفورم های نظامی  در حال گشت زنی  در  خیابانهای شهر « سیرت» —  محل استقرار  تروریست ها در  این کشور آفریقای شمالی — هستند.

 سازمان «دولت اسلامی»  کنترل خود را بر شهر  برقرار کرده است  و  انتشار کادرهای ویدئویی  به معنای نمایش قدرت آنهاست.

 اسلام گرایان اراضی ای  دورتر  از  سوریه و عراق را تصاحب کردند. وزیر دفاع آمریکا  تروریستها را با  غده سرطانی در حال رشد  مقایسه کرد.

اشتون کارتر  وزیر دفاع آمریکا گفت: « حتی اگر ما  «داعش» را در سوریه و عراق نابود کنیم که این غده سرطانی در آنجا ظاهر شده است، متاستاز آن در دیگر کشورها  باقی خواهد ماند».

سازمان «دولت اسلامی»  در شهر « سیرت»  مواضع خود را حفظ می کند و می تواند  با گروهبندی های محلی  متحد شود  تا بتواند اراضی بیشتری را تحت کنترل خود درآورد. این مهم  خطر  پیوستن  شبه نظامیان خارجی بیشتری به «داعش» را  ایجاد می کند.

تا کنون گروهبندی تروریستی در لیبی پیرامون شهر « سیرت»  متمرکز شده بود. در عین حال اسلام گرایان  بر سر  برقراری کنترل  خود بر  شهر بندری « الجدبی»  مبارزه می کنند که از  اهمیت استراتژیکی برخوردار است.  اگر این شهر به دست آنها بیافتد ، سازمان «داعش»  به بزرگترین  معادن نفت لیبی دسترسی خواهد یافت.

 از سوی دیگر  نیروی هوایی  کشورهای غربی در دریای مدیترانه  به حال آماده باش کامل درآمده اند.

اما هیچ یک از دو  دولت لیبی: نه دولت رسمی در « توبروک»  و نه دولت خودخوانده در « طرابلس»  اجازه انجام عملیات  نظامی  ائتلاف بین المللی در کشور را صادر نکرده است.

 با وجود  موضع  رهبری محلی، پنتاگن  چندی پیش اعلام کرد  که  واحد  نیروی ویژه آمریکا برای انجام مأموریت  محرمانه به لیبی اعزام شده اند.

 وقتی در صفحات « بی.بی.سی»  لیبی  در فیس بوک  عکس نظامیان آمریکایی  درج شد،  این موضوع بطور تصادفی آشکار شد. 20 سرباز  آمریکایی 14 ماه دسامبر  در حالت آماده باش کامل نظامی وارد یکی از پایگاه های هوایی  لیبی شدند.  اما به دلیل نارضایتی  فرماندهان محلی که اجازه  اجرای عملیات در داخل کشور به آنها را ندادند، سربازان ارتش آمریکا مجبور شدند لیبی را ترک کنند. 

مطابق با گفته پنتاگن،  مأموریت عملیاتی  واحد ویژه  به  صحبت با ارتش ملی لیبی محدود شد.

شایان ذکر است که ورود نیروهای آمریکایی  در سال 2011  میلادی با بمباران  ناتو همراه بود که آن را موفق نامیدند.  اما اکنون در زمینه  پیشروی  « دولت اسلامی»  در کشور،  دخالت محرمانه  آمریکا در امور داخلی لیبی  ناموفق بود.

 باراک اوباما رئیس جمهور  آمریکا اعتراف کرده گفت: « مسأله ای که در رابطه با لیبی با آن روبرو هستیم این است  که جامعه جهانی  و  تا حدودی آمریکا  نمی تواند  بطور کاملا ضربتی دست به عمل بزند.  ما به این نکته توجه لازم را نکردیم که  ایجاد دولت  باید  خیلی سریع انجام شود».

به عقیده استیون زونس، کارشناس  سیاسی ، همانا  این موضوع دلیل  اصلی موفقیت «داعش» است.

وی گفت: « تروریست ها از  امکان استقرار در لیبی برخوردار شدند، زیرا لیبی نتوانست دولت مرکزی را تشکیل بدهد  و  اکثر ساکنان کشور این موضوع را درک می کنند.  دنیای غرب  بر علیه قذافی دست به  جنگ هوایی زد  و  از انواع گروهبندی  های مخالف حمایت کرد.  در  نتیجه دولت قذافی در سال 2011 سرنگون شد. اکنون بعضی از  کشورهای غربی می خواهند  در رابطه با این  موضوع از خود سلب مسئولیت کنند.  فکر نمی کنم این کشورها به فکر ملت لیبی بودند.  فقط زمانی که مشاهده کردیم  «داعش»  می توانند در لیبی مستقر شود  ما اعتراف کردیم که:  با مسائلی روبرو شدیم. باید از راه  دیپلماتیک  وارد عمل شد.  باید طرفین را پشت میز مذاکرات نشاند تا آنها  برای  تشکیل دولت مرکزی به توافق برسند که بتواند  این خطر را  از داخل نابود سازد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала