گزارش و تحلیل

روزنامه‌نگار: برای ایجاد کردستان مستقل شرایط به وجود آمده است

© AP Photo / Jacob SilberbergКурдский флаг. Ирак
Курдский флаг. Ирак - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در جنوب شرقی ترکیه میان نیرو های دولتی و رزمندگان حزب کارگران کردستان پ ک ک نبرد های سنگین جریان ادامه دارد. شرایط زندگی اهالی این نواحی روز به روز بدتر می شود.

خوار و بار بقدر کافی نیست، دبیرستان ها و بیمارستان ها تعطیل شده و گویا برای امنیت اهالی محلی ساعات عبور و مرور وضع شده است. محققان می‌گویند که زد و خورد های نزدیک به.جنگ داخلی زمان مدیدی طول خواهد کشید

لاچینر روزنامه‌نگار مطرح و سردبیر مجله سیاسی چپگرای «بیریکیم» در مصاحبه با «اسپوتنیک» اقدام های دولتی را بباد انتقاد گرفت که اجازه می‌دهد اختلاف گسترده در نواحی شرقی و جنوب شرقی ادامه یابد. او گفت:

«دولت می‌خواهد نظم اجتماعی در منطقه را برقرار کند که علاقه و وظیفه طبیعی مقام ها است. ولی یگانه هدفی نیست. عجالتاً دولت از استراتژی اشتباه آمیزی پیروی می‌کند و گمان می‌کند که تنها با ورود یگان های پلیس و نیرو های انتظامی و سرکوب عناصر معترض می‌توان این منطقه مساله برانگیز را آرام کرد. دولت معاصر رعایت کننده حقوق بشر هنگام برقراری نظم و آرامش در اراضی خود نباید دیگر عناصر حیاتی کشور خود را خدشه دار سازد. نفوذ نیرو های حکومتی به منطقه به قصد برقراری نظم با هر وسایلی که شده با تعطیل کردن دبیرستان ها، بیمارستان ها و مغازه های درک اشتباهی چگونگی امنیت داخلی این کشور است».

لاچینر تأکید کرد که مدت‌ها مساله کردها از حدود اختلاف داخلی خارج شده و مقام های ترکیه و پ ک ک در قبال موقعیتی مسولیت دارد که در جنوب شرق کشور پدید آمده. هر دو طرف با این دید به این مساله برخورد می‌کنند که در نواحی جنوب شرقی کشور دولت کردستان دارد تشکیل می شود. بنا بر این همینکه تریکه طوری دست به اقدام زد که گویا در خاک بیگانه اختلاف سرکوب می‌کند اهالی شرق و جنوب شرقی ترکیه جدایی خود از بقیه کشور را احساس کرند. لاچینر ادامه داد:

«عملیات نظامی دولت ترکیه در جنوب شرقی این کشور این احساس اهالی این ناحیه را بوجود می‌آورد که آن‌ها دیگر بخشی از این کشور نیستند. حالا رهبری ترکیه مساله کرد ها بعنوان مساله داخلی این کشور را تلقی نمی کند. رهبری ترکیه این ناحیه را محل ایجاد دولت کردستان دانسته و با پ ک ک ماند دشمن خارجی پیکار می‌کند و پیامد های این روند برای اهالی بی‌دفاع جای خود دارد.

لاچینر سردبیر مجله سیاسی چپگرای «بیریکیم» در پایان گفت: مساله کرد ها و طرق حل آن، از یک سو مرتبط با ملی گرایان کرد و از طرف دیگر با نمایندگان جنبش چپ است. اگر این مساله از دیدگاه چپگرایان بررسی شود می‌شود گفت که حل آن به معنای متحد شدن کل ملت ترک و تشکیل وحدت و همبستگی آن صرف نظر از ملیت است و اگر از مواضع ملیگرایی بررسی شود در این صورت موقعیت پدید آمده در سوریه، عراق و ترکیه ممکن است یگانه فرصتی باشد برای تشکیل دولت کردستان. مقامات ترکیه و ملیگرایان پ ک ک این مساله را مخصوصاً از این دیدگاه تلقی می کنند. در این صورت رویارویی شدید بروز می‌کند و ما شاهد آن می هستیم.


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала