گزارش و تحلیل

آیا پس از 15 – 20 سال نیازمندی به نفت کاهش خواهد یافت؟

© AFP 2023 / Fabio Bucciarelliچشم اندازهای مبهم بهای نفت
چشم اندازهای مبهم بهای نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فتیح بیرول مدیر عامل آژانس بین‌المللی انرژی طی سخنانی در توکیو گفت که نرخ نفت ممکن است در اوایل 2016 – اواخر 2017 رو به افزایش گرویده و به بشکه ای 80 دلار برسد ولی علت آن عمدتا کاهش سرمایه‌گذاری ها در رشته نفتی خواهد بود.

بنا به برآورد های این آژانس در 2015 حجم سرمایه‌گذاری ها در پروژه های جدید استخراج نفت 20 درصد تنزل کرد. قرار است در سال آینده مقدار سرمایه‌گذاری ها باز هم پایین بیاید. عللی برای گرانی عنقریب نفت وجود ندارد.

روزنامه «توکیو سینبون» می‌نویسد که قیمت پایین نفت می‌تواند تولید نفت شیل در آمریکا را تحت شعاع قرار دهد و ممکن است کار به جایی برسد که تولید آن سودآور نباشد. در ضمن اوپک، عربستان سعودی و امارات عربی متحده اعلام کردند که قصد ندارند استخراج نفت را کم کنند و بر عکس نقشه های افزایس استخراج آنرا اعلام کردند. ایران هم که میلیون‌ها بشکه نفت تولید می‌کند بزودی وارد بازار جهانی خواهد شد.

وضعیت بازار جهانی نفت در آینده چگونه خواهد بود؟ «سرگئی پیکین» رئیس صندوق پیشرفت انرژتیک در این خصوص چنین گفت:

«گرایش طویل مدت برای 15 — 20 سال آینده نشان می‌دهد که تقاضای نفت در جهان کمتر خواهد شد. کشور های صادر کننده نفت حالا سعی می‌کنند میزان استخراج نفت را افزایش دهند و بدین طریق بخاطر بقا خود در آینده مبارزه می کنند.

اگر در باره قیمت ها صحبت کنیم باید به ارقام رو آوریم و خواهیم دید که در سال‌های 2000 قیمت 30 دلار برای یک بشکه نفت نرخ خوبی محسوب می شد. حالا هم بشکه ای 37- 38 دلار نرخ بدی نیست و اما دو سال پیش می‌گفتیم که 60 دلار خیلی کم است. فکر می‌کنم که در سال آینده نرخی از 30 تا 40 دلار برقرار شود و در آخر 2016 قیمت بین 40 تا 50 خواهد بود».

به عقیده «پیکین» صدور نفت آمریکایی حتی ممکن است به نفع روسیه عمل کند زیرا ذخایر نفتی آن کشور کاهش پذیرفته و کاهش ذخایر جهانی نفت در رشد نرخ آن تأثیر خواهد گذاشت. وی تأکید کرد: «آمریکا رقیب روسیه نیست. در آنجا نفت سبک استخراج می‌شود و ما نفت سنگینتری داریم و خریداران ما شرکت های دیگری هستند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала