گزارش و تحلیل

از سرگیری روابط ترکیه و اسرائیل

© AFP 2023 / Adem Altanاز سرگیری روابط ترکیه و اسرائیل
از سرگیری روابط ترکیه و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسرائیل و ترکیه به توافق اولیه در خصوص نرمال سازی ارتباطات دوجانبه دست یافتند.

ارتباطات بین دو کشور پس از حادثه ی سال 2010 از بین رفته بود ، یعنی پس از آنکه در زمان محاصره ی بخش غزه توسط اسرائیل ناوگان کشتی های فعالین برای شکستن محاصره تلاش کردند و در نتیجه ی آن ده شهروند ترکیه کشته شدند.
طرف اسرائیلی در خصوص از سرگیری ارتباطات اطلاع داد. توافق اولیه بین مقامات عالی رتبه دو کشور در سوئیس بدست آمده است. بر اساس اطلاعات رسمی ، این معاهده تبادل سفرا را شامل می شود. ضمنا همانطور که اعلام شد ، ترکیه لوله کشی گاز از اسرائیل را آغاز می کند.
اوزتیورک یلماز نماینده ی حزب مخالف اصلی یعنی ملی جمهوری خواه ، سفیر سابق در موصل در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک نزدیکی ارتباطات ترکیه و اسرائیل را نقد و بررسی کرده و خاطر نشان نمود که حوادث در منطقه ترکیه را به برداشتن این گام تشویق کرده است. علاوه بر این در زمینه ی بحران درارتباطات با مسکو ، آنکارا با عجله به دنبال جایگزین حمل کننده های انرژی روسی است و گاز اسرائیل ممکن است یکی از منابع آلترناتیو محسوب شود.
این نماینده یادآوری می کند که برای نرمال شدن ارتباطات بین دو کشور ترکیه در سال 2010 سه شرط را مطرح کرد: معذرت خواهی از جانب رهبر اسرائیل ، پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان و برداشتن محاصره از بخش غزه.
یلماز می گوید: " اعلام شد که طرفین مذاکره کرده و در خصوص مسئله نرمال شدن ارتباطات توافق کرده اند اما توافق نهایی و آخر هنوز امضاء نشده است. من گمان می کنم که نکته ی مهم و کلیدی ، که روند مذاکرات را متوقف می سازد ، شروط طرف ترکی برای برداشتن محاصره ی بخش غزه است. به احتمال زیاد هر دو طرف می دانند که بر اساس این بند رسیدن به توافق بسیار دشوار خواهد بود و شاید هم غیر ممکن باشد. " اوزتیورک یلماز خاطر نشان می کند که مذاکرات مربوط به نرمال سازی ارتباطات ترکیه و اسرائیل باید در زمینه ی اوضاع کلی در منطقه بررسی شوند. یلماز گفت: " در اوضاع متشنجی که در ارتباطات ترکیه با روسیه و عراق بروز کرده ، بدون در نظر گرفتن بحران سوریه ، آنکارا جستجوهای خود را برای یافتن الترناتیوی همکاری بیشتر کرده است. من مذاکرات با اسرائیل را در واقع با این موضع بررسی می کنم. تراز نیروها ، دشواری اوضاع در منطقه پس از عملیات های هوایی روسیه در سوریه و به ویژه پس از سانحه ی نابودی سوخو —24 ، ترکیه را به برداشتن این گام هل داد."
آیخان بیلگن ، سخنگوی مطبوعاتی حزب دموکرات ملی کرد نیز نفوذ روندها و حوادث بروز کرده در منطقه ی خاور میانه را عامل نزدیکی ترکیه و اسرائیل می داند. وی گفت:
چنین فاکتورهایی چون تنش در منطقه خاور میانه ، سیاست اشتباه آنکارا در بحران سوریه است که نه تنها به وخیم شدن ارتباطات با سوریه و اوضاع در مناطق مرزی منجر شده بلکه باعث تضعیف نقش ترکیه در کل در منطقه شده است و آنکارا را برآن داشته تا تلاش هایی برای تقویت موضع و نقش خود در چهارچوب ناتو انجام داده و به اسرائیل نزدیک شود. ضمنا ، این استراتژی خود به خود خطرات جدی به همراه داشته و استحکام روابط بین مهره های مهم در منطقه را در معرض خطر قرار می دهد. تضمین صلح و ثبات در سوریه و عراق ارتباط مستقیم با حل مشکل فلسطین دارد. موضعی که ترکیه در مذاکرات با اسرائیل به خود گرفته است ، دلیل دیگری برای افزایش تنش است. تشکیل نیروهای نظامی جدید با عنوان ائتلاف ضد تروریستی دول اسلامی توسط عربستان سعودی به ضد و نقیض های مذهبی در منطقه می افزاید. در واقع زمان فعال شدن روند مذاکرات بین ترکیه و اسرائیل به طور اتفاقی انتخاب نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала