برنامه «دیدگاه شما»- قسمت ششم- موضوع این هفته: تحریم ترکیه از سوی روسیه و امکان سنجی توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه

© Sputnik / Alexey Filippovسایت فارسی خبرگزاری"اسپوتنیک"
سایت فارسی خبرگزاریاسپوتنیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با اعلام رسمی تحریم ترکیه از سوی روسیه، ایران در چه زمینه هایی می تواند احتیاجات روسیه را تامین نماید؟

درپی اقدام ترکیه به ساقط کردن یک فروند جنگنده سوخو24 روسی در آسمان سوریه، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه با امضای یک حکم اجرایی تحریم هایی علیه ترکیه را وضع کرد.

موارد ذیل به صورت موقت در قلمرو سرزمینی روسیه اجرا می شود:

الف) ممنوعیت یا محدودیت بر عملیات اقتصادی خارجی شامل واردات کالاهای مشخص از جمهوری ترکیه به فدراسیون روسیه که فهرست آن در دولت روسیه مشخص است.

ب) منع یا محدودیت بر انواع مشخص کار(و خدمات) که ارائه کنندگان آن سازمان های تحت قلمرو دولت جمهوری ترکیه باشند.

ج) منع کارفرمایان و پیمانکاران در زمینه کار و خدمات که در فهرست دولت روسیه قرار ندارند ، در بکارگیری اتباع جمهوری ترکیه از اول ژانویه سال 2016، برای کسانی که در 31 دسامبر 2015 قرار داد کاری ندارند یا اینکه قرار دادهای حقوقی مدنی با کارفرمایان ذکر شده را ندارند.

د) در این دستور اجرایی همچنین بیان شده است که آژانس های مسافرتی و اپراتورهای مسافرتی قرار است فروش محصولات مربوط به سفر به خاک ترکیه را تعلیق کنند.

همچنین به دولت روسیه ابلاغ شده است که تدابیری را برای ممنوع کردن پرواز های چارتر بین روسیه و ترکیه در نظر بگیرد، کنترل بر فعالیت شرکت های حمل و نقل ترکیه ای در خاک روسیه را افزایش دهد تا از امنیت اطمینان حاصل کند، کنترل بر بنادر را بیشتر کند تا در خصوص امنیت حمل و نقل دریایی در منطقه دریای سیاه اطمینان حاصل شود که شامل جلوگیری از حضور غیرقانونی و جابجایی کشتی ها در محدوده بنادر دریایی آب های روسیه می شود.

 

با این مقدمه از مخاطبان اسپوتنیک خواستیم تا به سوالات زیر پاسخ دهند:

-         با اعلام رسمی تحریم ترکیه از سوی روسیه، ایران در چه زمینه هایی می تواند احتیاجات روسیه را تامین نماید؟

-         آیا ایران می تواند از نظر صنعت توریسم به جای ترکیه، جایگزین مناسبی برای روسها باشد؟

-          ایران چگونه باید صنایع گردشگری، محصولات غذایی و کشاورزی خود را به روسیه معرفی نماید و بازار روسیه را جذب نماید؟

 

 

ابراهیم شیری، فعال سیاسی، مترجم، نویسنده، تحلیلگر مسائل بین المللی

 

—  بعد از اجرای تحریمهای اعمالی روسیه علیه ترکیه از آغاز سال آینده، ایران در همه زمینه ها، بجز منسوجات و پوشاک می تواند احتیاجات بازارهای روسیه را بنحو احسن تأمین نماید. زیرا، صنایع نساجی ایران از توانائی رقابت با صنایع مشابه ترکیه برخوردار نیست و در زمینه پوشاک نیز ایران در طول ۴٠ سال اخیر نتوانسته، اگر صریح تر بگوئیم، نخواسته «برند»سازی نماید. صنعت تولید پوشاک در ایران اساسا روی تولید پوشاک منطبق بر احکام شرعی متمرکز شده که تقریبا غیر از ایران که استفاده از آن اجباریست و بخش بسیار محدودی از جمعیت سایر کشورهای اسلامی، در سایر کشورها، از جمله در روسیه، بنظر نمی رسد طرفداران زیادی داشته باشد. اما ایران در زمینه تأمین مواد غذایی، خواربار، میوه، تره بار و حتی خشکبار مورد نیاز بازارهای روسیه نه تنها مشکلی ندارد، حتی می تواند مواد بمراتب بهتر و سالم تر از ترکیه عرضه نماید.

 

—  در مورد سؤال دوم، مقدم بر همه، ذکر این نکته لازم بنظر می رسد که توریسمیک صنعت نیست. توریسم و گردشگری در محدوده استراحت، کار فرهنگی و آشنائی با طبیعت، تاریخ، معماری، فرهنگ، رسوم، آداب و سنن یک کشور و مردم آن می گنجد. در این زمینه نیز ایران برغم غنای بیشتر از ترکیه، متاسفانه هنوز نواقص و نارسائی های زیادی از جمله، در بخش پذیرائی و مهمانداری، راهنمایان گردشگری، تأسیسات رفاهی در کنار دریاها و غیره دارد که در صورت رفع سریع آنها، جای بسیار مناسبی برای گردشگران روسیه خواهد بود. بویژه اینکه، منطقه گرمسیری جنوب ایران بطول تقریبا ١٩٠٠ کیلومتر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان امتداد مییابد، که با ایجاد تأسیسات ساحلی، لغو موازین و مقررات شرعی (حداقل برای گردشگران و مسافران خارجی بویژه در نوع پوشاک، انواع خوردنیها و نوشیدنی ها، تقسیم جنسیتی محل شنا در دریاها و استخرها) ایران می تواند جای مناسبی برای استراحت و آشنائی گردشگران روسیه، بخصوص در فصول سرد پائیز و زمستان باشد.

 

—  ایران می تواند و باید با بهره گیری از سازوکارها و روشهای شناخته شده، از جمله توسعه رشته بسته بندی، «برند»سازی، تبلیغ گسترده، محصولات غذایی و کشاورزی خود را به روسیه معرفی نماید و البته، این امر بدون همآهنگی و همکاری تنگاتنگ با دولت و تجار روسیه ممکن نیست. توافق و رضایت طرفهای روسی و ایرانی در این زمینه الزامی بنظر می رسد.

 

 

ارسلان، فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی

 

—  ایران در زمینه های کشاورزی، صنعت توریسم و صنایع دستی و صنعت پوشاک و البسه  مواد شوینده و پاک کننده و… میتواند قسمت بسیاری از بازار روسیه را در اختیار بگیرد حتی میتوان با فعال کردن قرارداد نفت در برابر کالا که نزدیک به دو سال است که اجرا نشده حجم مبادلات را با روسیه افزایش داد  اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد:

تا زمانی که دولت پرزیدنت روحانی بر سر کاراست محال است ایران بتواند از فرصت بوجود آمده برای تجارت با روسیه استفاده کند ایشان به هیچ عنوان علاقه زیادی به روابط سیاسی و اقتصادی با روسیه و شرق ندارند  و منتظر ورود فرانسه و بریتانیا و ایالات متحده و آلمان است. تیم اقتصادی دولت اصلا در پی گسترش روابط با روسیه نیست و البته روسیه هم منتظر ورود ایران نخواهد ماند و کشورهای دیگری جایگزین ترکیه در بازار روسیه خواهند شد.

نکته بسیارمهم: در سفر اخیر پرزیدنت ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین به ایران آقای روحانی زیاد از آمدن ایشان رضایت نداشتند و البته آقای پوتین هم این مسئله را متوجه هستند  و برای همین ازفرودگاه مهرآباد مستقیم به دیدار رهبر انقلاب اسلامی ایران آمدند و شاید همین کار آقای پوتین باعث خشم و ناراحتی بیشترآقای روحانی از ایشان شده باشد.

 

—   احتمالا ایران اگر بتواند مردم ایران را از سفر به ترکیه منع کند و روسیه را جایگزین آن کند توریسم های ایرانی میتوانند منبع درآمد خوبی برای روسیه باشند به نظر من امکانات روسیه بسیار بیشتر از ترکیه است اما این مسئله زمان بر است چون تجارت توریسم ایران به ترکیه زمان بسیاری است که انجام میشود و شرکت های ایرانی بسیاری در ترکیه وجود دارد زمان زیادی میبرد که توریسم ایران به سمت روسیه سرازیر شوند و شرکت های ایرانی به روسیه نقل مکان کنند در کل زیاد به تغییر مقصد مسافران ایران به روسیه خوشبین نیستم. چون ایرانی ها به ترکیه عادت کرده اند و سرمایه گزاریهای زیادی در ترکیه مثلا در بخش مسکن (ویلا سازی در نواحی مختلف ترکیه) انجام داده اند.

بر عکس قضیه توریسم هم این است که توریست های روسیه هم میتوانند ایران را به جای ترکیه انتخاب کنند که باید بگویم خیر چون توریسم های روسیه نمیتوانند از امکانات رفاهی ترکیه در ایران استفاده کنند و شاید به مذاق مردم روسیه خوش نیایدو شاید اگر مردم روسیه بعضی از عادت های خود را که در ترکیه اجام میدانند در ایران انجام ندهند شاید ایران محل مناسبی برای گردشگران روسیه بشود.

 

—  ایران باید از طریق تبلیغات تلویزیونی و اینترنتی و پخش بروشور و کاتالوگ و ماهواره  و فرستادن بازرگانان خود به شهر های روسیه و دعوت از بازرگانان روسیه به ایران  و ایجاد شعبات شرکت های اقتصادی در نقاط مهم روسیه مثل بندر آستاراخان اقدام به جلب محصولات تولیدی خود بکند که البته من این تحرک را در دولت و شرکت های دولتی و خصوصی ایران نمی بینم.

یکمثال بیان میکنم مثلا همین«اسمارت فون یوتافون» که در روسیه تولید میشود  و تنها «اسمارت فون» دو صفحه ای جهان است، آیا در ایران فردی این گوشی را میشناسد ؟ بسیار کم آن را میشناسند چون هم بخش بازرگانییوتافون بد عمل کرده و در ایران شعبه ندارد و هم اینکه مردم ایران تبلیغی از محصولات روسیه در ایران نمی بینند پس میبینید که مشکل برای استارت رابطه تجاری ایران وروسیه بسیاراست.

 

نوشته ای خارج از بحث: سرنگونی جت جنگنده سوخو — 24 روسیه توسط اف — 16 ترکیه بسیارغم انگیز بود اما شاید مقداری مردم و دولت روسیه را متحول کرده باشد که پول های خود را صرف تفریحات و سرگرمی  در کشورهای دشمن خود نکنند  و روبل ها و دلارهای روسیه را دراقتصاد ناتو خرج نکنند آن موشک «سایدوایندر» که  از جنگنده ترکیه شلیک شد، همان روبل های مردم روسیه بود که به طرف خودشان شلیک شد چون با خرجروبل های خود در اقتصاد ترکیه آنها را نسبتا قدرتمند کرده اند و البته باید با وارد کردن ضربات سیاسی و اقتصادی آنها را ضعیف کرد. البته من میدانم که مردم روسیه با خود دلار به ترکیه میبرند، اما چون در کشور خود پول ملی خود را که روبل است برای سفر تبدیل به دلار میکنند باعث تقویت دلار  میشود و باز به نفع ایالات متحده و غرب و ناتو میشودوباید این رویه اشتباه اصلاح شود.

 

 

امین خاکی

جادارد تا اقدامات مثبت روسیه در زمینه اقدامات مشترک برعلیه تروریسم عربی- ترکی-آمریکایی اروپایی-اسراییلی تحسین شود ودنیا نیزشاهد این موضوع میباشد.

اقدام آقای پوتین که مقدترانه درمقابل ترکیه موضع گیری نمودند نیزکاملا بجا بود، امیداست به کمک ایران و روسیه درهمه زمینه ها اقدامات موثر انجام شود تا هرچه بیشتر دو کشور همسایه بتوانند پتانسیلهای یکدیگر را شناسایی واز منافع هم به سود مردم دو طرف بهره مند شوند انشالله.

اسماعیل پولاد

—  سه سال یعنی از سال 2013 تا نیمه ماه نومبر سال 2015  رجب طیب اردوغان  بنام رئیس دولت ترکیه ذخایر نفتی عراق وسوریه را دزدیده است. این دزدی به ذات خود قبیح است چه رسد به اینکه جنایات فروش آن به اسرائیل و به عوض خرید نفت از داعش سلاح و مهمات به دست جانی ترین و تروریست ترین گروهتروریستیبرسد. آیا مردم ترکیه می توانند این جنایت را به اردوغان ببخشند؟ آینده جواب خواهد داد.

—  ایران بنا به اندیشه من، در زمینه توریستی نمیتواند زمینه سه یا چهار میلیون گردشگر را به زودی آماده سازد. اما ایران میتواند گردشگران روسیه را با  مراحل مختلف برنامه ریزی نماید. با اینکه جزایر بسیار زیبای ایران در جنوب و خلیج فارس می تواند برای گردشگران سرگرمی ایجاد کند اما وضعیت سیاسی آن جزایر در وجود کشورهای عربی نمیتواند برای گردشگرانی که ازجانب ایران می روند از تمام جوانب مطمئن باشد. اگر دولت مقتدر ایران دراین مورد به کشور روسیه اطمینان دهد، آن اطمینان با عملکرد دولت ایران که دراین چند سال نشان داده است بسیار معتبر خواهد بود. درصورتیکه ایران نتواند از عهده این همه گردشگر برآید ویا در مورد مداخلات اطمینان کامل نداشته باشد. می شود تا با کشورهای دیگر مثل یونان(گریس)، آلبانی، بوسنی، ایتالیا، اسپانیا و اگر سوریه آرامش نسبی خود را دریابد سوریه و اردن نیز می توانند درین راه قدم بگذارند. این نظر منوط به کاوش و بررسی تجارییا بهتر بگویم بازاریابی ضرورت دارد. از اینکهتوریستهای روسیه بیشتر به آبتنی در دریا علاقمند هستند بهتر است با تفکیک علاقه مندان کشورها را بررسی وارزیابی کرد. مثال:  جزایر قبرس، کریت، و در ایران کیش برای سیاسحت و آبتنی جاهای خوبی دارند.   اگر توریست ها با علایق شان تفکیک شود ممکن قسمت اعظم گردشگران هند را ترجیح دهند، زیرا مناظر توریستی هند بسیار زیباست اما نسبت نفوس زیاد و گرمی هوا مشکل دارد که با تقسیم مناطق از نگاه آب وهوا، مناظر تاریخی و مناظردیدنی و علایق گردشگران این معضل را میتوان بر طرف کرد.

 

—  در مورد محصولات زراعتی و میوه جات روسیه نه تنها ایران را دارد، بلکه تمام کشورهای آسیای میانه به این تبادلات چشم به راه اند که منجملهآنها افغانستانهم است. همین حالا نسبت نبود راه ترانزیتی و مشکلاتی که پاکستان به آن کشور وارد کرده است، انگور ، هندوانه، خربزه، انار، انواع مختلف پرتقال و نارج به اندازه بیشتر از پنجا ملیون نفوس را دارد،  میتواند برای سال آینده و همین سال نیز آنرا صادر کند. چون جنگ و گریز طالبان درآنجا سلب اطمیناننموده، این امکان هست  با مردم مناطقی که این میوه جات را دارد همکاری شود، تفاوت بهای این میوه ها که هم بهای ترکیه است می تواند بقیه مصارف روسیه را جبران کند. ایران از نگاه میوه و سبزیجاتخیلی غنی است، همچنان تمام کشورهای آسیای میانه اما جهت اطمینان باید در شرایط گنجانده شود که بسته بندی ها تحت نظر متخصصین روسیه باشد. هند،یکی از جمه کشورهائی است که دراین مورد می تواند روسیه را یاری رساند. زیرا میوه جات با انواع مختلف در هند تولید میشوند. در مورد میوه وسبزیجات کشورهای ایران، هند، تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه میشود که دعوت شوند تا محصولات این چنینی خود را برای روسیه به ارزیابی بگذارند.

 

 

حمید جمشید نسب، ایران- مشهد

—  حمله ناجوانمردانه ترکیه به بمب افکن سوخو ۲۴ نیروی هوايی روسیه در آسمان سوریه در حین انجام عملیات علیه تروریستهای مزدور بخوبی نشانگر سیاستهای دوگانه و منفعت طلبانه ترکیه میباشد که قطعا باعث بازنگری در روابط روسیه با ترکیه میگردد و تحریم های اقتصادی گوشه ای از اقدامات متقابل روسیه خواهد بود. ایران با تمامی امکانات و توان در کنار روسیه خواهد بود و تمامی مایحتاج مورد نیاز روسیه را در اختیار خواهد گذاشت…(ناگفته نماند تحریم های طولانی اقتصادی علیه ایران صدماتی را به اقتصاد و کشاورزی ایران وارد کرده است که توانايی ایران کاهش داده است).

—  در زمینه گردشگری و توریسم امکانات بسیار خوبی در ایران وجود دارد ولی قوانین اسلامی حاکم بر ایران بگونه ای است که گردشگران و شهروندان روسیه با آن چندان آشنا نیستند. ولی روحیه مهمان نوازی و دیدنیهای ایرانیقینا خاطره خوش و دلنشینی را برای تمامی شهروندان محترم روسیه بجای خواهد گذاشت.

اتاق بازرگانی ایران و روسیه و آژانسهای گردشگری دو کشور با تبلیغات رسانه ای می توانند ظرفیتهای اقتصادی و گردشگری ایران را به تجار و شهروندان روسیه معرفی نمایند.

 

دکتر محمود رضاقلی، پژوهشگر در اقتصاد محیط کار و بهداشت حرفه ای — سوئد

 

پیش از پاسخ به پرسشهای سه گانه این هفته، باید بگویم که من معتقد به جدایی روابط اقتصادی، علمی — صنعتی و فرهنگی از روابط استراتژیک سیاسی، امنیتی و نظامی نیستم. اگر با کشوری که به حاظ سیاسی — نظامی در جبهه دشمن است، روابط گسترده اقتصادی و علمی — صنعتی برقرار سازیم، احتمال "خنجر زدن از پشت" در شرایط حساس وجود دارد؛ امری که در روابط روسیه با ترکیه، که عضو ناتو و دشمن سیاسی روسیه است، دیده شد.

—   تا آنجا که از روابط و مبادلات روسیه و ترکیه اطلاع حاصل کرده ام، ایران می تواند در کلیه موارد جای خالیترکیه را برای روسیه پر کند؛ از فراورده های کشاورزی و غذایی گرفته تا صنعت گردشگری. اینکار ضمنا به معنی گسترش بیشتر روابط با ایران است که به نوبه خود به تحکیم اتحاد استراتژیک ایران و روسیه می انجامد.

—  جاذبه های گردشگری ایران بهیچ وجه کمتر از ترکیه نیست؛ ایران از جغرافیای طبیعی و فرهنگی متنوع تری نسبت به ترکیه برخوردار است و اگر شهروندان روسی از جاذبه های گردشگری ایران آگاه شوند این کشور را به ترکیه ترجیح خواهند داد؛ حتی در صورت عادی شدن دوباره روابط با ترکیه. بسیاری از ایرانیان نیز امروز برای گردش به دوبی و آنتالیا می روند؛ اما اگر از جاذبه های گردشگری روسیه باخبر شوند، این کشور را انتخاب خواهند کرد. بدین ترتیب روابط دو ملت مستحکم خواهد شد.

—  برای آنکه دو کشور ایران و روسیه نیازهاییکدیگر را برآورده سازند، تنها روابط در سطح دولتها کفایت نمی کند؛ نهادهای مدنی دو کشور نیز باید روابط خود را گسترش دهند و در این زمینه فعال شوند. باید دفاتر اطلاعاتی و تبلیغاتی در دو کشور بوجود آید و وضعیت، نیاز ها و تواناییهای بازارهای دو کشور را به اطلاع شهروندان یکدیگر برسانند. در واقع به یک بازاریابی دو جانبه سیستماتیک نیاز است. ایجاد پایگاههای اینترنتی که تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایرانی و روسی تولیدات و خواسته های خود را به اطلاع یکدیگر برسانند بخشی از این بازاریابی است.

 به امید پیشرفت و تحکیم روابط ایران و روسیه

 

عبدالکریم فیروزکلائی، مدرس دانشگاه وکارشناس ارشدمطالعات خاورمیانه وشمال آفریقا

—  طبق آمار ، ترکیه 20 درصد محصولات کشاورزی بازار روسیه رو تامین می کنه که در پی قطع واردات این نوع محصولات از ترکیه ، ایران می تونه با صادرات میوه، سبزیجات، و آجیل (مثال: پسته ایرانی) و گوجه فرنگی که در روسیه مصرف فراوانی داره با روسیه همکاری داشته باشه.

—  در حال حاضر، ایران به تنهایی نمی تونه جایگزین مناسبی باشه به این دلیل که ترکیه سال هاست در بخش گردشگری سرمایه گذاری کرده اما ایران میتواند در کنار کشورهایی همانند: چین،ارمنستان و لبنان جایگزین مناسبی برای ترکیه باشد.البته ایران جاذبه های گردشگری متعددی دارد از جمله شهرهای یزد،شیراز و اصفهان که بناهای تاریخی کم نظیری رو دارند، علاوه بر اینکه در اصفهان از نظر شهرسازی هم خوب کار شده و آب و هوای گرم و خشک این شهر هم برای روس ها که همواره در آب و هوای سرد زندگی می کنند میتواند جذاب باشد.همینطور استان های شمالی کشور که مناظر طبیعی زیبایی رو دارند. یا اردبیل به خاطر آب گرم و تبریز که یک شهر صنعتی هست.اما ایران باید سرمایه گذاری و تبلیغات بیشتری رو به منظور جذب گردشگر خارجی انجام بده.

—  رسانه های روسی و ایرانی و نهادهای فرهنگی و حتی اقتصادی این دو کشور می تونند جاذبه های ایران و روسیه رو معرفی کنند. نهادهای ایران تبلیغات جاذبه های روسی را انجام میدهند و نهادهای روسی یا شرکت های روسی تبلیغات جاذبه های ایران رو انجام دهند. بهتر است ایران رایزنیهایی رو با روسها برای جذب سرمایه ها و شرکتهای روس در بخش گردشگری ایران داشته باشد.

در آخر می تونم بگویم که دو مانع باید برداشته شود:

الف. حذف تعرفه گمرکی به تجار ایرانی ویزای تجاری یک ساله بدهند و نه یک ماهه.

ب. توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی میان دو کشور.

 

راد

 

به نظر من ایران و روسیه بخاطر داشتن سابقه طولانی در روابط و همجواری صلح آمیز(به جز جنگ بین ایران و جدایی خاک ایران) و داشتن دشمن مشترک میتوانند در تمام زمینه ها به هم یاری برسانند.  در زمینه گردشگری ایران امکانات مناسبی برای گردشگران تهیه کرده است، ولی به لحاظ مذهبی شاید مورد پسند گردشگران روسی نباشد. ولی با هماهنگی ایران میتوان این امکانات را برای توریستهای غیر اسلامی فراهم کرد.

 

عبدل رئیس

 

—  ایران از نظر محصولات کشاورزی، گوشتی، آبزیان و نساجی کشوری غنی و مستعدی است. روسیه با جمعیتی نزدیک به یکصد وپنجاه میلیون بازار مصرفی بی نظیر برای محصولات فوق که محصولات عمده صادراتی ترکیه به روسیه بودهاند، محسوب میگردد. از طرفی پس از تحریم هایی که غرب علیه روسیه به بهانه مداخله در اوکراین به اجرا گذاشت، روسیه نیز متقابلا از ورود محصولات عمده کشاورزی، گوشتی،لبنی و آبزیان از کشورهایی مانند آمریکا و اروپای غربی محدودیتهای زیادی قائل شد. بهمین دلیل روسیه بازاری بسیار مناسب برای کالاهای ایرانی خواهد بود. البته این را باید مد نظر داشت که مصروچین نیز اعلام آمادگی کرده تا کالاهائی را که ورود آنها با تحریمهای اعمال شده علیه ترکیه ممنوع شده است را به روسیه صادر نماید.

—  به دلیل شرایط خاص و مذهبی موجود در ایران امکان جذب توریستهای محدودی وجود دارد. فقط قشر خاصی از توریستهای روسی که علاقمند به بازدید از اماکن تاریخی، باستانی ومعماری هستند مایل به سفر به ایران خواهند بود. قشری از جامعه روسیه که برای گذراندن تعطیلات و تفریح هستند به هندوستان، چین و جاهای دیگرسفر می کنند.

—  ایران برای نفوذ به بازارهای روسیه نه تنها با مصر، برزیل و چین باید رقابت کند، بلکه  باید کالاهائی ارائه نماید تا کیفیت آنها مورد رضایت مشتریانیباشد که قبلا کالاهائی با کیفیت استانداردهای اروپائی مصرف و عادت کرده اند. بدلیل عدم ورود کالاهای ذکر شده از اروپا، هیئت های کارشناسی بین طرفینبه منظور بررسی محصولات و صدور مجوز بازدیدهایی صورت گرفته و تفاهمنامه هائی امضا و مجوزهای قانونی برای بسیاری ازمحصولات شرکتها صادر شده است.

—  اکنون بدلیل توقف واردات از ترکیه و افزایش لسیت اقلام مورد نیاز، لازم است ایران تلاش نماید سازمان استاندارد، وزارت بهداشت وهمچنین دامپزشکی کشوررا موظف به هماهنگی بیشترو شناخت نیازهای صادراتی به روسیه نماید.

—  خدمات فنی مهندسی ایران، شامل صنایع ساختمانی وکشاورزی نیز میتواند جایگزین شرکتها و موسسات ترکیه ای باشند که دیگر نمیتوانند در آنجا فعال باشند. تعداد شرکتهای ساختمانی ترک که در روسیه حضور دارند بسیار زیاداست.

—  در اخبار آمده بود که دولت ترکیه پس از تصویب تحریمهای روسیه تلاش کرد تا از ایران بخواهد کالاهای ترکیه را با نام ایران به روسیه صادر کنند، ولی ایران این درخواست را رد کرده است. اگر این خبر صحت داشته باشد قطعا تجار ترکیه با توجه به تجاربی که در قاچاق نفت دزدیده شده سوریه وعراق به ترکیه و سواحل مدیترانه دارند و حمایت دولتی نیز میشوند تلاش خواهند کرد تا راههای میانبری از طریق ایران،آذربایجان و ارمنستان برای دور زدن تحریمات روسیه پیدا کند.

—  ترکیه برای ثبات دولت خود تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا راهی برای جبران کاهش صادرات بیش از ده درصد صادرات پیدا کند. برای این منظور سعی کرده است صادرکنندگان را قانع کند که کالاهایشان به اتحادیه اروپا صادر کند و قولهای امیدبخش دیگری نیز بدهد.

با توجه به سخنرانی سالانه پوتین درپارلمان که هفته گذشته ایراد شد تحریم ها محدود به گوجه فرنگی نخواهد بود و دولت ترکیه باید منتظر تحریمهای بیشتری باشد.

—  ایران میتواند از همه این فرصتها به بهترین وجه بهره برداری نماید، حتی اگر بهر دلیلی برای رفع تحریمها علیه ایران موانعی ایجاد گردد این بهترین روزنه برای توسعه بخشی صنایع مختلف ایران خواهد بود. شرق دور روسیه که بزرگترین وحاصلخیزترین زمینها را دارد در برنامه توسعه آینده روسیه قراردارد، این منطقه آینده بسیار روشن و پررونقی دارد.چین، کره جنوبی و ژاپن سرمایه گذاریهای گسترده ای انجام داده اند، ایران نیز میتواند با صدور نیروهای ماهر دراین منطقه نقش سازنده ای داشته باشد.

 

محسن مقصودی، مهندس اقتصاد و خبرنگار، آلمان

 

امید این است که تحریم ترکیه به درازا  نکشد و  با عذر خواهی رهبری ترکیه از اقدام نادرست و خلاف منافع کشورشان و توقف حمایت مالی، لجستیکی و نظامی از داعش و دیگر تروریست های لانه گزیده در سوریه و عراق، ماجرا ختم به خیر شود. بویژه که متحدان ترکیه مبارزه با داعش را اجبارا حداقل درظاهر تشدید کرده اند و رهبری ترکیه چاره ای جز پیوستن به جبهه مبارزه با "دولت اسلامی" ندارد.

از این رو زمانی برای ایران نمی ماند تا جایگاه ترکیه را در تامین احتیاجات روسیه پر کند، بلکه ایران نظر به توانائی های و ظرفیت های کشور، می بایست جایگاه خود را در بازار روسیه بیابد.

 

—  ایران از یک سرمایه بزرگ انسانی برخوردار است که متاسفانه هیچ برنامه ای برای استفاده از آن وجود ندارد و آن نیروی بزرگ کار زنان است. بنا به آمار رسمی هم اینک سطح تحصیلات آموزش عالی زنان از مردان بیشتر است. صدها هزار متخصص زن با هوش وبا استعداد ایرانی آماده کار هستند. روسیه می تواند از این گنجینه و ثروت به بهترین صورت بهره ببرد.

 

—  زنان در روسیه از دیرباز در تمام عرصه های کار و تولید حضور داشته و دارند. کار زن در روسیهیک امر عادی و کاملا حمایت شده و پذیرفته شده است. امنیت کار برای زنان از هر لحاظ تامین است. خاطرم هست زمانی که دربخش تراشکاری کارخانه تولید لوله های نفتی کار می کردم، دورتر زن کارگری ، کار با ماشین تراش دیگری را عهده دار بود و در شیفت شب با دقت و بازده کاری بالا،  کار می کرد و حضور وی و دیگر زنان کارگر و کارمند کاملا در محیط کارخانه جا افتاده و به امر طبیعی تبدیل شده بود. زنان در روسیه با تکیه بر کار و تلاش و توانائی های فکری و مدیریتی خود توانسته اند به بالاترین مقام ها دست پیدا کنند که نمونه برجسته آن خانم «والنتینا  ایوانونا ماتویینکو»WalentinaIwanownaMatwijenkoرئیس مجلس فدارتیو روسیه هست که سومین مقام در حکومت روسیه را عهده دار می باشد.نیروی کار زنان ایران، که بدوراز بزهکاری از سلامت نسبی و انعطاف و قدرت تطبیق برخوردار است، می تواند در روسیه به بهترین شکل در تمامی عرصه های تولیدی و علمی شکوفا شود و به اقتصاد روسیه و البته به اقتصاد ایران و همگرائی اقتصادی دو کشور کمک شایانی نماید.

 

 

 

—  صنعت ایران گردی و جهان گردی در ایران رشد زیادی نموده است. ایران سرزمینی بزرگ و با مناظر بدیع و آب و هوای بسیار متنوع و چهار فصل است. آثار باستانی غنی ، شهرهایی با بافت های تاریخی و عناصر مدرن، ساحل زیبای عمان و خلیج نیلگون فارس، کوه ها و بیابانهای شگفت انگیز با آفتاب فراوان و مهمتراز آن حضور مردمانی بسیار مهمان دوست و دل باز و هنرمند، مشخصه ایران است.بسیاری از زیربناهای صنعت گردشگری در ایراناحیا شده اند و امنیت برقرار است، اما بنظر نمی رسد این صنعت برای 4 میلیون جهانگرد روس که هر سال از ترکیه دیدار می کنند، از لحاظ کمی و کیفی و قیمت مناسب ، آمادگی داشته باشد.

 

—  گذشته از آن مسئله ای که نقش منفی مهمی بازی می کند، قوانین دست و پا گیر در مورد حضور زنان در محیط های عمومی است. معمولا در خانواده های روس این بانوان هستند که حرف اول را در مواردی چون انتخاب محل استراحت و گردش می زنند. مسلما برای زنان روس چندان رضایت بخش نیست که با حجاب به آب تنی در دریا بپردازند و یا در شهرهای گرم ما  با چندین متر پارچه بر سرو گردن، هوای شرجی را تحمل کنند.برای این مشکل ذهنی باید فکری کرد تا به حضور میلیونی توریست های روس در ایران امیدوار شد. بعنوان مثال، اگر می توان قانون کار را در مناطق آزاد معلق نمود و اجرا نکرد، چرا نمی توان قوانین مربوط به حجاب را در مناطق آزاد نادیده گرفت و یا لغو کرد؟ بهر حال روس ها توریست های زیارتی نیستند و تعلق به حوزه فرهنگی ـ دینی دیگری دارند. ترک های مسلمان توانستند راه حلی برای صنعت توریسم خود بیابند و آن را رشدچشمگیری دهند ، در ایران نیز باید راه حلی پیدا نمود.

 

—  بازار روسیه در 20 سال گذشته دستخوش تغییرات بنیادی شده است. با بازار جهانی پیوند خورده است و بهترین کیفیت ها را می شناسد و با سالم ترین و شیک ترین  بسته بندی ها آشنا است و قیمت ها را بروز می داند. گذشته از این دارای سلیقه و مزه خاص خود است که کاملا برای تولید کننده ایرانی روشن و مشخص نیست.  بعنوان مثال پنیر و یا خیار شور تبریز که به مذاق ایرانی ها بسیار خوشمزه می آیند، شاید براییک روس بسیار شور محسوب شوند. تولید محصولات کشاورزی درایران معمولا بدون توجه به نیازها و خواست های مصرف کنند گان ، بلکه بر مبنای شیوه ها و سنن "اصیل" و یکنواخت تهیه می گردد از این رو بازارهای جدیدی بین غیر ایرانی ها  پیدا نمی کنند. گذشته از این محصولات ایرانی از کیفیت مستمر و ثابتی برخوردار نیستند. همچنین بواسطه مشکلات تولید و انبارداری و حمل و نقل ، تداوم ندارند و ازلحاظ اقتصای قابل پیش بینی نیستند.

 

 

بنظر می رسد که در کوتاه مدت ، محصولات کشاورزی ایران نتوانند جایگزین مناسبی برای محصولات ترکیه باشند. بی شک اما با ارتباطات بیشتر و شناخت عمیق تر دو کشور از یکدیگر بر مشکلات می توان غلبه نمود و به سطح قابل قبولی از تبادلات محصولات کشاورزی رسید.

 

محمد مهدي روبين، مهندس برق و دانشجوي كارشناسي ارشد زبان روسي دانشگاه تهران

 

در مورد اتفاق تلخ حمله به هواپيماي روسيه و كشته شدن خلبان روسي، در ايران تحليل هاي زيادي در رسانه ها و مخصوصا سايت هاي خبري و تحليلي انجام گرفته است كه با توجه به جمع بندي من از اين نوشته ها، ضرر بسيار زياد اقتصادي به تركيه مي تواند براي آن كشور جنبه تنبيهي و متعاقب آن تجديد نظر در برخورد سياسي با كشورهاي همسايه باشد.

البته ايران هم بسيار زينفع خواهد بود مخصوصا در مورد مساله انتقال گاز و صادرات و تامين مايحتاج ضروري جايگزين، كه قبلا از تركيه وارد روسيه مي شد.

بنابراين ايران بايد از اين شرايط بوجود آمده نهايت استفاده سياسي و اقتصادي را ببرد و البته با هم پيمان خود در مبارزه با مخالفان دولت سوريه و داعش نهايت همكاري را داشته باشد.

 

وحید شرفی لیسانس مهندسی عمران

 

ترکیه با سرنگونگی بمب افکن روسی چندین هدف داشت، منجمله کمک به گروهای ترو ریستی و کسب درآمد نفتی غیر قانونی.در این میان واکنش روسیهمبنی بر اینکه خویشتندارینموده و به اقدامات نظامی دست نزد کاملا صحیح بود، زیرا تر کیهبسیار تمایل داشت تا روسیه را به راهی نا درست بکشاند.

 

—  ایران و روسیه پتانسیل های فروانی برای همکاری دارند. در زمینه کشاورزی ایران سالها است که به خود کفایی رسیده است و میتواند انواع محصولات را به روسیه صادر کند.

—  در زمینه توریستهم دو کشور می توانند همکاری بسیار خوبی داشته باشند،زیرا ایران کشوری کاملا امن است ، هزینه های غذایی و حمل و نقل بسیار پایینی در مقایسه با ترکیهدارد.میلیون ها توریست ایران سالانه از ترکیه و امارات بازدید می کنند، در حالیکه روسیه با داشتن طبیعت زیبا می تواند گزینه بسیار بهتری باشد. در این زمینه می توان با دادن ا طلاعت و اقدامات عملی نتایج خوبی داشته باشد.

در زمینه ساخت و ساز نیز در ایران شرکت های بزرگ پیمانکاری و ساختمانی است که پروژه های بسیار موفقی در خاورمیانه و آسیای مرکزی و دیگر نقاط جهان داشته اند، که دارای نیروی متخصص و سرمایه کافی هستند. در این زمینه ها باید اقدامات عملی و واقعی از صورت گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала