گزارش و تحلیل

تجهیز کردستان عراق با اسلحه روسی

© AP Photo / Kurdistan Region Security Council تجهیز کردستان عراق با اسلحه روسی
تجهیز کردستان عراق با اسلحه روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه کمک نظامی شامل ارسال تسلیحات سبک ، به گروه های شبه نظامیان کرد عراقی با نام " پیشمرگ" برای نبرد دشوار با گروهک " داعش" ارائه می دهد.

اطلاعات مربوط به این موضوع در روزنامه ی کرد زبان Rudaw با استناد به گفته های ویکتور سیماکوف ، سرکنسول روسیه در اربیل منتشر شده است. به گفته ی این دیپلمات ، وی کریم سینجاری رئیس سازمان سیاست داخلی منطقه ی خودمختار را در خصوص رسیدن کمک نظامی روسیه در جریان دیدارشان در آغاز این هفته مطلع کرده است. دیروز آسو تالابانی کارمند دولت کردستان عراق در روسیه در اینباره نظری نداده و توضیح داد که طرف روسی این موضوع را واضح تر مطرح می کند.
ایلیا مورگونف ، سفیر روسیه در عراق پیشتر بیان داشت که مسکو تسلیحاتی برای مبارزه با تروریست ها را به طور مستقیم برای کردهای عراق نمی فرستد و معتقد است که بغداد بخشی از تسلیحات روسی خود را دراختیارشان می گذارد. این دیپلمات شرح داد: کردستان عراق ، بخشی از عراق است و همکاری فن آوری نظامی با آنها از طریق بغداد صورت می گیرد. فرض می کنیم که در واقع دولت فدرال باید محصولات نظامی را بین تمامی مبارزین با داعش تقسیم کند.
یادآوری می کنیم که بر اساس نتایج سال گذشته بغداد به شمار کشورهای پیشرو در خرید تسلیحات از مسکو تبدیل شد و تنها هند در این زمینه از او پیشی گرفته است. مسکو به عراق 9 هواپیمای جنگنده سو-25 ، 12 سیستم آتشبار سنگین ТОС-1А ، شش بالگرد می —28 نِ ، و تا ده بالگرد می —35 ام فرستاده است. در کنار این ها ارسال سیستم ضد هوایی " پانتسیر —اس 1" به عراق آغاز شده است. مبلغ تسلیحات ارسالی برابر با تقریبا 1.7 میلیارد دلار است. علاقه و توجه عراق به تسلیحات روسی در بسیاری موارد تمایل به تنوع در واردات اسلحه را ایجاد کرده است از جمله به دلیل سیستم بیش از حد بروکراتیزه شده صادرات اسلحه آمریکا است.
ظهور شبه نظامیان کرد در شمال عراق ، نیروی " داعش" را در عمق کشور مجبور به عقب نشینی کرده است. در عین حال بخش اعظمی از کشور تحت کنترل اسلام گرا هاست. از جمله میادین نفتی ، شهرها شامل موصل و صدها ها سکنه و جاده ها. اکنون کیلومترها از بزرگراه های حول موصل که نه تنها شهرهای شمال عراق بلکه کردستان عراق را با ترکیه وصل کرده و در واقع در همسایگی ترکیه هستند در دستان داعش است.
استاد گروه آنالیز مشکلات بین المللی دانشکده دولتی ارتباطات بین المللی مسکو آندری سوشنتسوف در مصاحبه ای با روزنامه ی " کامرسانت" توضیح داد: "شرایط اصلی هر کمکی به منطقه ی خود مختار کردستان عراق از جانب مسکو ، بدون نزاع با بغداد است. به عقیده ی کارشناس ، روسیه نمی خواهد احساسات تجزیه طلبی درون عراق را دامن بزند تا منطقه ی خود مختار کرد از لحاظ حقوق بین المللی به رسمیت شناخته شود. به گفته ی مشاور رئیس دانشکده ی تحقیقات استراتژیک شرق شناس یلنا سوپونینا، " مسکو به همکاری با کردها علاقه مند است ، شبه نظامیان کرد طلایه داران مبارزه با تروریست ها در خاور میانه هستند.
در ماه گذشته مبارزین پیشمرگ، موفقیت های قابل توجهی در مبارزه علیه داعش بدست آوردند. در جریان عملیات زمینی ،که در آن تا 8 هزار نفر حضور داشتند ، موفق شدند نقاط مهم استراتژیکی را آزاد کنند یعنی سینجار در شمال غربی کشور ، یکی از مراکز پرجمعیت ایزدی ها ، اقلیتی که داعشی ها با خشونت خود آنها را نابود می کنند. در عین حال شبه نظامیان کرد توانستند یکی از مسیر های کلیدی را قطع کنند مسیری که داعش از طریق آن اسلحه و مواد غذایی از متحدین سوری دریافت می کرد.
در شرایط درگیری بین مسکو و آنکارا ، که ارتباطات تنگاتنگی با رهبر منطقه ی خود مختارداشت ، هر گونه کمک روسیه به اربیل ممکن است عصبانیت دیگری را برای مقامات ترکیه و خود رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به همراه داشته باشد. وی تلاش زیادی کرد تا به رهبر کردستان عراق مسعود برزانی اطمینان داد و اعتماد او را جلب کند. ضمنا همانطور که کارشناسان خاطر نشان می کنند ، مسکو قصد ندارد "مخفیانه ضربه بزند " و با برگ برنده کردستان عراق در درگیری کنونی با آنکارا بازی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала