کالاشنیکوف بالکان در دست تروریست پاریس

© AFP 2023 / Martin Bureauتفنگ های کالاشنیکوف
تفنگ های کالاشنیکوف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قیمت کالاشنیکوف چینی در آلبانی 50 یوروست.

میلویکو برزاکوویچ  مدیر کارخانه  سلاح سازی «  زاستاوا آروژیه»  این موضوع را مورد تأیید قرار داد که بخشی از  تسلیحات  مورد استفاده اسلام گرایان  در  جریان  عملیات تروریستی پاریس  تا قبل از فروپاشی  یوگسلاوی در آن کارخانه تولید شده بود.

برزاکوویچ اعلام کرد  دو روز پس از عملیات تروریستی در پاریس،  وزارت کشور  صربستان  شماره های سریال  تسلیحاتی که در  پایتخت فرانسه  پس از حمله پیدا شدند —  8-7 کالاشنیکوف را برای او فرستاد.  یعنی نوع  یوگسلاوی  « کالاشنیکوف» های  شوروی.  به گفته برازکوویچ  پس از فروپاشی  یوگسلاوی، طرفین درگیری می توانستند  تسلیحات باقی مانده را  بفروشند. وی  تأکید کرد که هیچ یک از  سلاح های  کارخانه او بدون   دریافت «مجوز دولتی»  قابل فروش نیست.

آندری ساویچ  رئیس سابق  آژانس  اطلاعات  محرمانه  از اینکه در عملیات تروریستی چندی پیش در پاریس  و حمله به  هیئت تحریره «  شارلی ابدو» در ژانویه  سال جاری  از سلاح های  بالکانی  استفاده شده بود تعجب نکرد.

 کارخانه « زاستاوا آروژیه» در شهر « کراگویِواس» صربستان  معتبرترین  کارخانه در بالکان تولید کننده اصلی  تسلیحات برای  ارتش یوگسلاوی بود  و هم اکنون  تحویل دهنده اصلی  تسلیحات برای ارتش صربستان است.  در انبارهای  سلاح اسلووانی،  کورواتی و بوسنی  تسلیحات کافی وجود داشت.  با یادآوری  جنگ داخلی خونین سال های 1990  در اراضی یوگسلاوی سابق، می توان تصور کرد که این تسلیحات به  دست افرادی  بیافتد  که در جنایات سازمان یافته و عملیات تروریستی دست دارند.

وی در صحبت با « سپوتنیک صربستان»  یادآور شد  که در  مراحل مختلف  فروپاشی کشور   انبارهای اینگونه تسلیحات می توانستند به دست افرادی بیفتند که از  خاک جمهوری سابق یوگسلاوی دفاع می کردند.

نقاط  قاچاق اسلحه  در  بالکان عبارتند از « بیگ» و « راشکا» (  مناطقی در صربستان)  و کوزوو.

 بعلاوه  رزمندگان «  ارتش آزادیبخش  کوزوو» از « کالاشنیکوف» های چینی نیز استفاده می کردند.

روزنامه «  اینترنشنال بیزنس  تایمز»  در زمان خود نوشت که قاچاق  اسلحه در « کوزوو»  یک پدیده  عادی است. روزنامه بر اساس گفته های یکی از قاچاقچیان کوزوو نوشت که در سال 2007  « کالاشنیکوف» های تولید چین  را می شد در ازای 250 یوور در  شهر او خریداری کرد و در آلبانی  فقط در ازای 50 یورو.

رسانه ها گزارش دادند که در سال 2013 میلادی  در حومه پاریس  5 شهروند « بیگ»  و یک شهروند فرانسه  مظنون به  ارتباط با  قاچاق بین المللی اسلحه دستگیر شدند.  بعلاوه، در سال های 2013 و 2014  کارمندان State Investigation and Protection Agency  آژانس دولتی بازرسی   حفاظت بوسنی در همکاری با  سرویس های امنیت  فرانسه  دست به یکسری بازرسی ها  مرتبط با  قاچاق اسلحه  از « بیگ» به فرانسه زدند.

در کوزوو  می توان هرنوع اسلحه  در مدل های مختلف را پیدا کرد.  اما  اطلاعات دقیق در باره  تعداد و  صاحبان آنها وجود ندارد. منطقه « راشکا»  که منطقه  خاص رفت و آمد وهابیون  به حساب می آید و اکثر ساکنان آن را  بوسنی ها تشکیل می دهند  و با « بیگ» نیز ارتباط دارد، منطقه خطر  نامیده شدند. اما در آنجا هم اطلاعات دقیق در باره تعداد سلاح هایی که در دست ساکنان  هست  وجود ندارد.

 در اراضی« بیگ»  به ویژه  در فدراسیون  بوسنی و هرزگوین  که عمدتا  بوسنی ها و  کوروات ها در آنجا ساکن هستند، جهادیست هایی مستقرند  که در دهه 1990  در  درگیری های مسلحانه  در آنجا شرکت داشتند.  آنها به خاطر خدمات  خود و ازدواج با دختران بومی در همانجا مستقر شدند.

میلان پاشانسکی  از سازمان  مطالعه  تروریسم بین المللی در بلگراد نیز از نظر مشابهی برخوردار است.

در بوسنی مرکز آموزش وهابیون وجود دارد و  آنها تسلیحات زیادی در اختیار دارند.  پاشانسکی  گفت فرض اینکه  از یکی از مراکز وهابی  تسلیحات  به جاهای دیگر منتقل شوند و یا آن را به همفکران هدیه کنند و یا بفروشند  و در عوض پول و یا کمک لجستیکی برای  انجام عملیات تروریستی  دریافت می کنند، کاملا منطقی است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала