مصاحبه تلویزیونی دکتر سنایی با شبکه روسیه 24

© Sputnik / Владимир Трефилов /  مراجعه به بانک تصاویر Пресс-конференция чрезвычайного и полномочного посла Исламской Республики Иран Мехди Санаи
Пресс-конференция чрезвычайного и полномочного посла Исламской Республики Иран Мехди Санаи - اسپوتنیک ایران
اشتراک
-(آقای پریماکف)مجری: اقتصاد ایران و روسیه بر مبنای انرژی است و تصور می شود که ایندو اقتصاد که بر مبنای انرژی و درآمد نفت و گاز است ، رقیب یکدیگرند. نظرتان چییست؟

دکتر سنایی: اینطور نیست در رویکرد پراگماتیک پتانسیل بزرگی وجود دارد و اقتصاد ها مکمل یکدیگرند. مثلا درمورد کشاورزی ایران آنچیزی را صادر می کند که روسیه وارد می نماید. نظیرانواع سبزیجات — گوجه فرنگی — میوه- خشکبار. همچنین روسیه چیزی را صادر می کند که ایران آن را وارد می نماید نظیرگندم و گوشت
پس می توان گفت در عرض سال های گذشته همیشه روابط توسعه یافته ولی در دوسال گذشته دو رئیس جمهور روابط را کنترل می کنند که این امر بیانگر نویدها و چشم اندازهای خوبی در روابط دو کشور است
ایران 36 سال در تحریم بوده خصوصا در سال های 2009- 2010- 2011 شدت این تحریم ها افزایش یافته بود. لغو تحریم ها می تواند مبنای جدیدی برای توسعه باشد. ما درخصوص تامین منابع — محاسبات بانکی — تعرفه کالاهای رقابت پذیر مشکلاتی داشتیم ولی الان توانستیم مشکلات را حل کنیم.
علیرغم اینکه ما با خیلی از کشورها روابط اقتصادی داریم ولی گردش تجاری ما با روسیه رشد داشته است. در سال 2014 زمینه هایی فراهم کردیم و گام هایی را برداشتیم و شرکتهای تجاری دو طرف 6 ماه است که کارشان را بصورت جدی شروع کرده اند.
مثلا در خصوص صدور گوجه فرنگی در حال حاضرتلاش می شود بیشتر از بخش جنوبی کشور اقدام شود و باتوجه به اوضاع جدید میوه و سبزیجات بیشتری وارد گردد البته این امر به شرکت های وارد کننده روسی هم بستگی دارد.
شرکت های روسی برای کار با ایران تجربه کمی دارند آنها با سایر کشورها کار می کنند. آنها باید برای حضور در بازار ایران مذاکره کنند و به کارشان سرعت بدهند. حتی در مورد ترانزیت و انبار داری نیز ایران می تواند مورد توجه قرار گیرد.
مجری: در دیدار روسای جمهور دو کشور گردش تجاری مورد بحث قرارگرفت چه اقداماتی درمورد قرار داد ها صورت گرفت ؟
سفیر: سفر پوتین به تهران و ملاقات های انجام شده گام خیلی بزرگ و مهمی بود.این مرحله از سفر پوتین به تهران را مرحله تاریخی تلقی می کنند. دراین سفر اسنادهایی که متعلق به گذشته بود نیز امضاء شدند. 7 سند امضا شد
از جمله سند تسهیل صدور روادید دانشجویان و فعالان تجاری و اقتصادی و همچنین توافقات مربوط به گشایش خط اعتباری برای پروژه ها که بسیار مهم بود زیرا بازار ایران رقابت پذیر است و روس ها باید آن را فاینس کنند.
رئیس جمهور پوتین دستور داد که سازمان های مالی روسیه خط اعتباری باز کنند که این برای تامین فاینانس مهم است.
سال گذشته 40 میلیارد دلار پروژه امضا کردند. این توهم نیست این پروژه ها بوده ولی منابع مالی نداشتند و تامین فایناس مهم است.
در دیدار روسای جمهور هم 35 پروژه داریم که نیاز به 40 میلیارد دلار فاینانس دارد. دو پروژه بطور مشخص امضا شده است. یک برقی کردن خط راه آهن اینچه برون به گرمسار و پروژه کریدور احداث 4 خط واحد نیروگاه حرارتی در بندر عباس.
روس ها در اصفهان و خوزستان نیروگاه حرارتی درست کردند و ایران خاطره خوبی دارد.ما 33 پروژه دیگر هم داریم و می خواهیم درمورد آنها هم قراردادامضا کنیم و پیشرفت کنیم.
مسئله مهم دیگر این است که روابط دو کشور در زمینه سیاسی بالاست ولی این روابط در زمینه اقتصادی در سطح روابط سیاسی نیست و حجم آن کم است که این موضوع درملاقات با رهبری نیز مطرح شد که چرا روابط سیاسی واقتصادی با یکدیگر مطابقت ندارد. باید تلاش کنیم و زمینه را فراهم کنیم تا شرکت های بزرگ روسی در ایران حضور یابند.
مجری: در مورد مناقشه سوریه و موضع ایران درحل و فصل سوریه توضیح دهید؟
سفیر: ایران از همان ابتدا یک موضع اصولی داشت و آن اینکه این مسئله مربوط به سوری ها و موضوع داخلی است و خودشان باید آن را حل کنند و نه با جنگ وارداتی و پروژه های ساختگی همانند آنچه در عراق و لیبی انجام دادند.
اوضاع طوری شد که فکر می کنیم که یک برنامه مخفیانه وجود داردکه اراضی بدون دولت ایجاد کنند و این موضوع به نفع چه کسی خواهد بود. در آن اراضی تروریسم رشد می کند که در آنصورت امکان کنترل آن نیز وجود ندارد همانند اعمالی که در فرانسه انجام دادند. دخالت غرب ازهمان ابتدا و با همان تفکر صدور دموکراسی درست نبود.این استاندارهای دو گانه است و در واقع این برای کشورهایی که خودشان بنیانگذار دموکراسی بودند خوب نیست. تقسیم تروریسم به معتدل و غیر معتدل عواقب دارد.
ما معتقدیم مشکلات سوریه، داخلی است و نباید به مردم سوریه دیکته شود. الان مسئله تروریسم حاد شده است و کشورها به این نتیجه رسیده اند که این مسئله راحل کنند و بعد به فرایند سوریه بپردازند. هر گونه تاخیر در مقابله با تروریسم عواقب آن را بیشتر خواهد کرد.
قبلا اینگونه تصور میکردند که حکومت سوریه را درعرض 6 ماه سرنگون میکنند. ولی این اتفاق نیفتد. الان هم در مواردی مشاهده می شود که برخی کشورهای منطقه نمی خواهند رویکرد خود را عوض کنند و کارهایشان را ادامه می دهند.که در شرایط حاضر به نظر می رسد هر کشور و سیاستمداری باید واقعیت جدید را درک کند.
دونکته اساسی در این خصوص آن است که اولا همانطورکه رئیس جمهور روسیه در پیام خود به پارلمان گفت: برای مبارزه با تروریسم همه نیروها باید با یکدیگر متحد شوند تا موضوع را حل کنند و بعد به حل مرحله دوم که حل مشکل سوریه است بپردازیم که این هم با انتخاب خود مردم سوریه است.
مجری: مفاهیم ما مثل شما است ولی آنها به ما می گویند شما و ایران دارید در موضوع سوریه دخالت می کنید؟
سفیر: سوریه یک کشور مشروع است که دارای رئیس جمهور می باشد. اگر ایران و روسیه در آن کشور حضور دارند به این دلیل است که رئیس جمهور و دولت این کشور از ما دعوت کرده است. من امسال در باشگاه والدای گفتم که تضعیف کشورها و دولت ها درست نیست اگر ما دولت ها را به رسمیت نشناسیم نظم ایجاد نمی شود وما شاهد هرج و مرج خواهیم بود. لذا این حضور به درخواست رئیس جمهور قانونی یک کشور است.
مجری: کلیشه هایی درمورد ایران هم در صفحات اجتماعی شما و هم در میان مردم روسیه وجود دارد. آیا شما کارگزار کلاسیک هستید و یا غیر کلاسیک ؟
سفیر: من نمی توانم بگویم کارگزار کلاسیک یا خیلی پیشرفته هستم به هرحال نسل جدید در میان کارگزاران ما در فیس بوک- اینستاگرام- تویتر وجود دارند و هدف این است که ایران را بصورت همه جانبه معرفی کنیم و ما می توانیم هرچه هست هم موضوعات ادبی و هم موضوعات تاریخی و هر چیز دیگری را نشان بدهیم.
در ایران آثار پوشکین ، تولستوی ، داسایوسکی دائما چاپ مجدد می شوند.ولی در ایران روسیه معاصر را نمی شناسند در روسیه هم همینطور ایران معاصر را نمی شناسند. اطلاعات مردم از ایران معاصر یا کم است یا غلط می باشد. مسئله ایران همچنین در عرض این سالها سیاسی شده است. ما نمی توانیم بگوییم خیلی جامعه بازی هستیم ولی نسبتا باز هستیم و نسل جوان فعالی داریم. 67 % از دانشجویان ما دختر هستند. ایران در هنگام تحریم در زمینه نانوتکنولوژی به مقام 7 رسید. ما در زمینه زندگی کردن در زمان تحریم و پشت سرگذاشتن آن تجربه خوبی کسب کردیم. نمی شود گفت که هیچ محدودیتی نیست ولی آن تصوری که از ایران دارند آن نگونه نیست.
حجاب در کشور متفاوت است و دو تن از معاونین رئیس جمهور ما زن هستند. در همه صحنه ها حتی در مکان های ورزشی و تفریحی نظیر پیست های اسکی زنان حضور دارند. اخیرا پیست اسکی که در نزدیکی شهر تهران است افتتاح گردید. در جنوب ایران جزایر زیبایی نظیر قشم و کیش وجود دارند که دمای هوا در این زمان بسیار مطبوع می باشد.
ایران کشوری با خصوصیات خاص خودش است. ایران شبیه به کشورهای خیلی باز نیست ولی یک کشور قرون وسطی که همه چیز مربوط به قرن 19 باشد هم نیست. بیش از 50% ایرانیان جوانان زیر 30 سال می باشند و جوانان با روز زندگی می کنند. ما باید تلاش کنیم ایران را با استفاده از همکاران روس مان آنطور که هست نشان دهیم.
دوستداران هنر و ادبیات و فرهنگ در روسیه و همچنین رسانه های گروهی بایدکمک کنند که ما تصور درستی از دو کشور داشته باشیم.
افزایش حضور توریست های ایرانی در مسکو به میزان 100 درصد و همچنین پرواز اولین هواپیما از سوچی به ایران نشانه علاقه دو طرف به رشد روابط است. من در صفحات اجتماعی ام با تعداد زیادی از مردم روس از قشرهای مختلفی در ارتباط هستم و این مسئله فرصت خوبی برای تبادل نظر ایجاد میکند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала