گزارش و تحلیل

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی– گام دیگری برای اجرای برجام

© AP Photo / Ronald Zak,گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی– گام دیگری برای اجرای برجام
گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی– گام دیگری برای اجرای برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عصرروز چهارشنبه آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش نهایی مربوط به برنامه ی هسته ای ایران را منتشر کرد.

آژانس به این نتیجه رسید که ایران کارهایی را برای تولید تسلیحات هسته ای ویژه ی خود تا اواخر سال 2003 انجام داده است. اما همانطور که یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بیان داشت ، تلاش ایران در این جهت در سطح تحقیقات نظری متوقف شده است.
اما " تاریخ اعتبار " ایران در مقابل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از سال 2009 کاملا پاک است. از آغاز این دوره هیچ گونه شاهد و یا سندی وجود ندارد که ایران فعالیت برای ساخت اسلحه ی اتمی را انجام داده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین همکاری کامل ایران در " نقشه راه ها" را از 14 ژوئیه تایید کرد که به آژانس این امکان را داد تا نتیجه گیری نهایی را در خصوص عدم " جنبه های نظامی ممکن" در برنامه ی هسته ای ایران انجام دهد.
همکاری بازرسین آژانس با ایران چقدر نزدیک و تنگاتنگ بوده است؟ گزارش های اینچنینی بر چه پایه و اساسی بوده و در آینده باید در انتظار چه چیزی باشیم؟ تحلیل گر مستقل ایرانی ، دکتر مطالعات منطقه ای و پژوهشگر منطقه اوراسیا حمیدرضا عزیزی در گفتگو با رادیو اسپوتنیک پیش بینی و نظر خود را در این خصوص بیان داشت.


روحیه مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی در خاتمه پرونده ی هسته ای ایران در محافل کارشناسی ایرانی نیز احساس شد. آقای عزیزی تاکید کرد که پس از انتشار گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی باید در انتظار فاز نهایی برای اجرای برجام باشیم. حمیدرضا عزیزی می گوید:


زمان صبر و انتظار طولانی دیگر به سر آمده است. مرحله ی آخر ، بررسی گزارش و ارزیابی شورای مدیریت آژانس بین المللی انرژی اتمی است. رادیو اسپوتنیک نتایج جلسه شورا را فعالانه دنبال می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала