گزارش و تحلیل

تحلیل پیغام آیت الله خامنه ای به جوانان غرب در آستانه اربعین

© Sputnik / Alexey Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر Рабочий визит президента РФ В.Путина в Иран
Рабочий визит президента РФ В.Путина в Иран - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز پیش آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی پیغامی را به جوانان غرب ارسال کردند که سوالات زیادی مبنی بر دلیل انتشار این پیغام در آستانه اربعین حسینی که یکی از مقدس ترین ایام سوگواری شیعیان جهان است را در اذهان مطرح کرد.

شاید نتوان در یک مقاله همه سوالاتی را که در اذهان به وجود می آید خلاصه کرد اما چند نکته قابل توجه ممکن است کلید پاسخ خیلی از سوالات باشد.
بر اساس اعتقادات طرفداران ولایت فقیه آیت الله خامنه ای رهبر همه مسلمانان جهان می باشد و نه فقط شیعیان و یا ایرانی ها. به همین دلیل هم هست که در عناوین رسمی از وی به عنوان رهبر "انقلاب اسلامی" عنوان می شود و نه "انقلاب اسلامی ایران". بر پایه همین دیدگاه ولی فقیه فقط شخصیت مذهبی نیست بلکه یک شخصیت جامع الشرایط از نظر فقهی — سیاسی — اجتماعی — اقتصادی و… است که بر کلیه امور متعلقه به مسلمانان باید اشراف داشته باشد و یکی از وظایف ولی فقیه حمایت ودفاع از اسلام و مسلمانان در سرتاسر جهان می باشد حال چه این حمایت بخواهد حمایت مستقیم باشد چه غیر مستقیم.
در یکی از بند های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید شده که این کشور از خواسته های به حق ملت ها (نه کشورها) حمایت می کند، بندی که یکی از مبانی فکری انقلاب اسلامی هست و به همین دلیل رهبر انقلاب اسلامی ملت ها را مورد خطاب قرار می دهد و نه کشورها.
طی قرن های گذشته میان متفکرین اسلامی اختلاف نظر های زیادی در زمینه آینده جهان اسلام و مسیری که مسلمانان باید به سمت آن بروند وجود داشت برخی به سلفی گری و برخی به جهادی گری روی آوردند برخی دیگر نیز به تفکر تبعیت از حاکم تا زمان ظهور امام زمان (عج) و خودداری از هر تحرک سیاسی و یا تجدد گرایی اسلامی روی آوردند و این تفکر ها فقط میان یک مذهب خاص از مسلمانان رواج نداشت چه در میان شیعیان چه در میان اهل تسنن این تفکر ها به نوعی رواج یافت و حتی تفکر وهابی گری به عنوان ایده تجدد گرایی بر اساس سلفی گری جهادی در عربستان سعودی نشات گرفت. برای اینکه نخواهم وارد بحث مکاتب و تفکر های مختلف اسلامی گردم به صورت خلاصه باید بگویم انقلاب اسلامی در ایران یک انقلاب بر علیه رژیم شاه در این کشور نبود بلکه انقلابی بود که در صدد ارائه یک الگوی اسلامی جدید برای کل جهان اسلام بود و هست.
از همان ابتدا هم جنگ های مختلف با ایران توسط کشورهای مختلف به این دلیل راه افتاد، ترس و واهمه از اینکه این نظام اسلامی جدید بتواند الگویی جدید برای جهان اسلام باشد راه افتاد و هنوز هم ادامه دارد.
رهبران برخی کشورها از ترس از دست دادن سلطه خود دست به جنگ با ایران زدند و برخی کشورهای دیگر از ترس قدرت گرفتن مسلمانان با الگو برداری از انقلاب اسلامی در ایران با نظام جدید حاکم بر ایران وارد ستیز شدند.

نامه آیت الله العظمی خامنه ای به عموم جوانان در کشورهای غربی - اسپوتنیک ایران
نامه آیت الله العظمی خامنه ای به عموم جوانان در کشورهای غربی
دوره معاصر انقلاب اسلامی در ایران را می توان به دو بخش تقسیم کرد بخش اول ایده پردازی و به کرسی نشاندن ایده ولایت فقیه می باشد که امام خمینی (ره) از سالها قبل و چند سال بعد انقلاب در ایران عهده دارش بودند و بخش دوم تثبیت قدرت، اقتدار و به پیش بردن آن در ایران وکشورهای اسلامی دیگر به عنوان یک الگو برای جهان اسلام که آیت الله خامنه ای عهده دار آن بودند.
هیچ کدام از این دو بخش را نمی توان ارجح به دومی دانست اما امروزه ما در دوره ای زندگی می کنیم که پس از حدود سی سال از رهبری آیت الله خامنه ای، جمهوری اسلامی به جایگاهی رسیده که جهان نظام اسلامی و یا ایده آن را به دیگر دیدگاه های اسلامی موجود در عرصه جهانی ترجیح داده و پذیرفته که این سیستم اسلامی بر دیگران برتری دارد و می تواند در جامعه جهانی به عنوان یک الگو قرار گیرد.
برخی از آنهایی که در ابتدای انقلاب اسلامی در ایران تصور می کردند بحث صادر کردن انقلاب به معنای حمله یا جنگ و یا تلاش برای سرنگونی نظام های مختلف و یا دخالت ایران در امور داخلی آنها است و در راس هرم های قدرت تلاش داشتند با این انقلاب مبارزه کنند امروزه متوجه شده اند که ایران نیاز ندارد مستقیما در کشورهای دیگر دخالت کند، همین که الگویی از یک کشور اسلامی پیشرفته ارائه دهد بدنه و پایگاه های مردمی کشورهای دیگر اسلامی از آن الگو برداری می کنند و تلاش می کنند این نمونه را در کشورهای خود پیاده کنند.
اگر امروزه بحث نفوذ ایران در کشورهای دیگر مطرح می شود منظور همان نفوذ ایده ها و الگوهای انقلاب اسلامی در کشورهای دیگر اسلامی است چرا که اگر بخواهیم توانمندی مالی و یا حتی نظامی ایران را با دشمنان آن مقایسه کنیم براحتی می توان متوجه شد، مخصوصا در شرایط بغرنج تحریم، ایرانی ها عددی در مقابل رقبای خود به حساب نمی آیند در حالی که در مقابل همه توانمندی های مالی و نظامی و رسانه ای و… طرف مقابل عددی در مقابل ایده و فکر و تفکر انقلاب اسلامی به حساب نمی آید.
با این اوصاف نظام جمهوری اسلامی توانسته کاری کند که اگر ایران می خواست با جنگ نظامی انجام دهد شاید بتوان گفت محال بود انجام پذیرد. نظام جمهوری اسلامی با فکر و عقیده توانسته دشمنان منطقه ای خود را از افغانستان گرفته تا عراق و سوریه و لبنان و یمن و فلسطین و… شکست دهد.
ایرانی ها 8 سال با عراقی ها شجاعانه جنگیدند و روزی آرزو داشتند بصره را فتح کنند و امید داشتند روزی پایشان به کربلا برسد. اما امروزه می بینیم بیش از دو ملیون ایرانی بدون خون و خونریزی به کربلا می روند و در بارگاه مقدس امام حسین (ع) سوگواری می کنند. بارگاه امامی که تفکر انقلاب اسلامی از حرکت وی در مقابله با سلطه حاکم ظالم نشات گرفته، چرا که در همان زمان هم همین بحث یعنی تبعیت و یا عدم تبعیت از حاکم چه ظالم باشد چه عادل نیز مطرح بود.
همین یک مورد خود نشان می دهد که چگونه جمهوری اسلامی توانسته با رهبری آیت الله خامنه ای کاری کند که شاید با هشت سال جنگ که هیچ بلکه حتی هشتاد سال هم نمی شد انجام داد عملا می توان گفت آیت الله خامنه ای با درایت سیاسی خود توانسته مرز ها و ساختار های سیاسی بین المللی را بشکند و نفوذ ایران را در سرتاسر جهان اسلام گسترش دهد.
مقدمه ای طولانی بود اما بدون آن نمی شد به اصل مطلب برسم.
امروزه برخی کشورها راهکار مقابله با سرعت گسترش نفوذ تفکر اسلامی را در تخریب چهره اسلام و نمایش تفکری کاملا مغلوط از آن یافته اند.
در این راستا اینان دو خط و مشی را دنبال می کنند یکی تخریب اسلام و الگوی نظام اسلامی در میان خود مسلمانان بگونه ای که مسلمانان از گرایش به حکومت یا نظام اسلامی بیزار گردند و دومی تخریب و ایجاد دشمنی با اسلام در سطح جهان است.
به همین دلیل هم گروه های امثال القاعده و طالبان و داعش و… بوجود می آورند و از آنها به عنوان ابزار استفاده می کنند.
به دلیل نفوذ قدرتمند رسانه های تابع این جریان که اکثرا وابسته به ایالات متحده و اسرائیل هستند چهره همه مسلمانان بدون استثنا در جهان در حال تخریب است.
اکثر مردمان جهان اصلا نمی دانند که اگر حتی عددی هم حساب کنیم بیش از 99 درصد مسلمانان جهان نه فقط طرفدار این گروه ها نیستند بلکه دشمن آنها هستند و در حال جنگ و مبارزه با این جریان های تروریستی ساخته و پرداخته غرب می باشند.
خیلی از مردمان کشورهای غربی حتی تفاوت میان شیعیان و سنی ها را نمی دانند چه رسد به اختلاف نظر میان تفکر های مختلف اهل تسنن در مورد عملکرد این جریان های تروریستی. بخواهیم یا نخواهیم یک اسلام هراسی وحشتناک که همه مسلمانان را هدف قرار داده امروزه در جهان به وجود آمده.
آیت الله خامنه ای در پیغام خود به صورت هوشمندانه جوانان غرب را مورد خطاب قرار داده و نه کل جامعه غرب چرا که اکثر جوامع غربی امروزه مانند موم در دستان رسانه های غرب هستند و حتی به خود فرصت فکر کردن در موارد مختلف بین المللی را نمی دهند اما جوانان دیگر فرمان بردار طوطی وار رسانه های خود نیستند و به دلیل کنجکاوی با استفاده از ساختار های رسانه ای مختلف مخصوصا رسانه های اجتماعی به دنبال حقیقت می باشند و آیت الله خامنه ای در پیغام خود سرنخ های مورد نیاز آنها را تبیین کرد.
همانگونه که طی سالهای گذشته انقلاب اسلامی به نفوذ در میان پایه های اجتماعی مسلمانان معروف بود امروزه آیت الله خامنه ای با پیغام خود نشان داد که انقلاب اسلامی در صدد است هژمونی رسانه ای غرب را با نفوذ در زیر ساخت های آتی آن بشکند. به این ترتیب این جوانان به کنجکاوی و پرس و جو در مورد حقایق و دلایل بوجود آمدن چنین شرایط بغرنجی که هم آینده آنان و هم جهان را تهدید می کند تشویق می گردند و هم اینکه همین جوانان در آینده می توانند با رسانده پیغام واقعی به خانواده های خود هژمونی رسانه ای مسلط بر کشورهایشان را در هم بشکنند.
با این اوصاف می توان گفت رهبر انقلاب اسلامی در حال ورود به بخش سوم انقلاب اسلامی یعنی نفوذ در دل دشمنان غربی می باشد و گو اینکه سختی های زیادی در این راه وجود دارد اما سوابق تاریخی نشان داده که وی درایت هدایت چنین روندی را دارا می باشد و با رسیدن به آن مقصود قطعا سنگر های حامی تروریست ها و تولید کنندگان اسلام هراسی به هم میریزد و عملا مانند آن می ماند که برای حمله به آنها انقلاب اسلامی جبهه ها را در هم نوردیده و به پشت خط جبهه دشمنان رسیده.
دلیل اینکه جوانان غرب و عملا کشورهای غربی و اسما ایالات متحده و اسرائیل مورد خطاب آیت الله خامنه ای بودند این است که امروزه همگی به این نتیجه رسیده اند که پس از پایان تاریخ مصرف داعش همانگونه که پس از پایان تاریخ مصرف القاعده و طالبان غربی ها داعش را ساختند سازمان های امنیتی آنها به دنبال ساختن گروه های تروریستی جدید و ادامه روند خود پیش خواهند رفت و تنها راهکار مقابله با تروریسم در این منطقه و جهان نابودی ریشه های فکری و لجستیکی ایجاد کننده آن است نه اینکه فقط رو در روی آنها ایستاد و جنگید و با این پیغام آیت الله خامنه ای خواسته این مبارزه فکری را کلید بزند و لجستیک پشتیبان آنها را به هم بریزد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала