گزارش و تحلیل

دیدبان حقوق بشر تحقیق و تفحص از شکنجه های سازمان سیا را ناتمام دانست

© REUTERS / Larry Downingدیدبان حقوق بشر تحقیق و تفحص از شکنجه های سازمان سیا را ناتمام دانست
دیدبان حقوق بشر تحقیق و تفحص از شکنجه های سازمان سیا را ناتمام دانست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان مدافع حقوق بشر اعلامیه ای منتشر کرد و در آن از باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دعوت کرد که از یک تعداد مقام های رسمی آمریکا تحقیق شود که آیا آن‌ها در برنامه جنجالی شکنجه های زندانیان سازمان سیا دخیل بودند یا خیر. دیدبان حقوق بشر علل خودداری از این تحقیق و تفحص در آمریکا را فاقد توجیه خواند.

مدافعان حقوق بشر در گزارش خود با عنوان «دیگر هیچ نوع توجیه: نقشه راه برای دادگستری جهت تحقیق و تفحص از پرونده شکنجه های سیا» اعلام می‌کنند که برای پیگرد قضایی افراد دخیل در نقض حقوق بشر در حین اجرای برنامه شکنجه های زندانیان سیا مدارک جرم به حد کافی وجود دارد. دیدبان جقوق بشر همچنین اعلام کرده که توضیحات باراک اوباما در باره عدم امکان پیگرد قضایی افراد دخیل در شکنجه زنداینان بی‌اساس است.

در اعلامیه مدافعان حقوق بشر آمده است: «گفته های دفتر اوباما در این باره که در راه پیگرد قضایی افراد دخیل در شکنجه ها زندانیان موانع وجود دارد کسی را قانع نمی کند.

در فهرست مقامات دخیل آمریکایی دیک چینی معاون سابق رئیس جمهور و جورج تنت مدیر سابق سیا و جان اشکرافت دادستان کل سابق و کاندولیزا رایس مشاور سابق امنیتی رئیس جمهور قرار دارند. سازمان دیدبان حقوق بشر تأکید کرده که جزئیات بازجویی سیا منتشر شده در 2014 حاوی اقاریر کافی برای مبادرت به تحقیق رسمی است.

کنت روت مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر گفت: «از انتشار گزارش سنا یک سال گذشت ولی دولت آمریکا هنوز هم در مورد مجریان شکنجه های سیا پرونده های جدیدی را تشکیل نداده است». رئیس اتحادیه آمریکایی وکیلان نیز به فراخوانی مدافعان حقوق بشر پیوست.

خانم پولت برائون رئیس این اتحادیه اعلام کرد: «ما از وزارت دادگستری بار دیگر خواستار شدیم که به این پرونده مفصلاً رسیدگی کند».

گفتنی است که کارمندان سیای آمریکا پس از اقدام های تروریستی 11 سپتامبر 2001 به فنون «بازجویی شدید» افراد مظنون متوسل شدند. رسیدگی به برنامه شکنجه ها در 2008 شروع شد و در 2012 اریک هولدر دادستان وقت آمریکا به آن پایان داد. وی در توضیح گفت که برای پیگرد قضایی مدارک کافی جمع آوری نشده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала