انتقال نفت جهادگرایان از خاک ترکیه

© Sputnik / Ruslan Krivobokاستامبل ، ترکیه
استامبل ، ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نفت از بنادر آدانا، جیهان و اسکندرون ترکیه به اسرائیل ارسال می شود.

 نقش  فعالی که  ترکیه  در فرایند  نقل و انتقال  و  تحویل  نفت استخراجی « دولت اسلامی»  به بازار های  جهانی  بازی می کند  مدتهاست  که  موضوع بحث های شدید است.  محمد علی  ادیب اوغلو  نماینده سابق  حزب اپوزیسیون  مردمی — جمهوری خواه  ترکیه  از  « هاتا»  هممرز با سوریه  در مصاحبه با  سپوتنیک  گفت که  تا ماه مارس سال 2014 میلادی  فروش  این نفت از  دو طریق انجام می شود.  ادیب اوغلو  متذکر شد  که  نه فقط  شبه نظامیان « داعش» به  فروش نفت می پردازند  بلکه جبهه  النصرا  که  شاخه ای از سازمان  القاعده است  و  اپوزیسیون مسلح  سوریه  در این  معاملات  شرکت دارند.  « تنها راه  رساندن  نفت  گروهبندی های  مختلف  تروریستی  به بازارهای جهانی  از طریق ترکیه است».

 به گفته ادیب اغولو  نفت  از طریق شبکه  لوله های زیر زمینی به ترکیه می رسد. لوله های نفت با کمک  تجهیزات خاصی در مناطق مسکونی  هممرز با  ترکیه — سوریه  کشیده شدند.  نماینده سابق  متذکر شد  که  قبلا   تجارت نفت  از  طریق  مناطق مسکونی انجام می شد  اما وقتی استخراج نفت زیاد تر شد  این وضع تأثیر منفی  بر  فروش  کمپانی های  رشته نفت  گذاشت. این موضوع  با تصمیم آنکارا پس از انتخابات  ماه مارس سال 2014 میلادی  مرتبط بود  که تحویل نفت  را محدود کرد.

 ادیب اوغلو  در اینباره تعریف کرد  که  تاجران بزرگ  که  نزدیک به  مسعود  بارزانی  رهبر  عراق شمالی هستند  با  تاجران ترکیه  در خرید و فروش  و  حمل و نقل نفت شرکت دارند.  « ترکیه به  واردات  نفت از این منطقه اشتغال دارد.  تاجران در شمال عراق  نفت «داعش» را می خرند  و بعد آن را به ترکیه می فروشند.  در سال گذشته  این موضوع را در پارلمان مطرح کردم  و با واکنشی  روبرو شدم که  آن را می توان: «  به ما مربوط نیست»   نامید.

هیثم مان  که در  اولین مرحله  بحران سوریه  یکی از  رهبران اپوزیسیون  بود  ولی بعد به علت مخالفت با روش های  مبارزه  تصمیم گرفت از  آنها جدا شود  بارها این موضوع را عنوان کرد که  ترکیه  طی مدت طولانی  چشم خود را به روی  عبور شبه نظامیان داعش از مرز  بست  و  امکانی برای خرید و فروش نفت  از طریق خاک خود برای  جهاد گرایان فراهم کرد.

 مان  از این موضوع صحبت کرد  که نفت داعش  در ترکیه  با میانجی گری  تاجرانی  انجام می شود  که به رهبری  خودمتخاری کرد  در شمال عراق نزدیک هستند.  گزارش مربوطه  که توسط آنها تهیه شد  برای بررسی به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شد.

 مطابق با اطلاعات  ادیب اوغلو ،هیثم مان  فهرسست  شرکت ها و  اسامی تاجرانی را به شورای امنیت سازمان ملل ارسال کرد  که  به خرید و فروش نفت می پردازند و  پس از مدتی،  تاجران عراقی  که «مان» از  آنها  صحبت کرد  به تصمیم  رهبری مرکزی عراق  دستگیر شدند.  اما ترکیه هیچگونه  اقدامی  در رابطه با این موضوع  به انجام نرساند.

 قبلا، در مطبوعات  اطلاعاتی  منتشر شدند  دال بر اینکه  کارفرمایان ترک خریدار   نفت قاچاق  اسلام گرایان  شمال عراق با شرکت های اسرائیلی  همکاری می کنند  که  در نتیجه این همکاری  نفت  از بنادر ترکیه  در  آدانا، جیهان و  اسکندرون به اسرائیل  ارسال می شود.  ادیب اوغلو  به  اخبار ارسال نفت  از ترکیه به اسرائیل  توجه کرد و از آنجا  به  سراسر جهان  ارسال می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала