گزارش و تحلیل

درگیری های کامپیوتری، مزاحم ارتباطات تجاری چین و آمریکاست

© AP Photo / Ng Han Guanدرگیری های کامپیوتری، مزاحم ارتباطات تجاری چین و آمریکاست
درگیری های کامپیوتری، مزاحم ارتباطات تجاری چین و آمریکاست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مراسمی که در چهارچوب اجلاس کمیسیون متحد چین و آمریکا در امور تجاری در گوانجو برگزار شد ، طرفین موفق شدند به پیشرفت محدودی دست یابند.

اختلاف نظر اصلی در ارتباط با انعقاد توافق مربوط به حفاظت متقابل از سرمایه گذاری ها بود.
وان یان ، معاون نخست وزیر چین و وزیر تجارت آمریکا پنی پریتسکر هیات های طرفین را در اجلاس کمیسیون سرپرستی می کردند. سطح بالای آن به معنای دستیابی به نتایج مهم در تجارت بود. د رواقع در گوانجو طرفین باید توافق هایی را که در جریان سفر اخیر سی جین پینگ به آمریکا بدست آمده بود ، مشخص می کردند.
علاوه بر این پس از اتمام مراسم در گوانجو تحلیل گران مجبور شدند این واقعیت تاریخی را تکرار کنند: تقابل ژئوپلیتیکی دو کشور فعلا مزاحم این است که چین و آمریکا همکاری سازنده ای در زمینه سرمایه گذاری و تجارت داشته باشند.
این اواخر یک محرک قدرتمند دیگر هم پدید آمد که می تواند به طور جدی در توسعه ی همکاری دو کشور مانع تراشی کند. این مناقشات آمریکا و چین در زمینه امنیت کامپیوتریست. به نظر می رسد که آمریکا قصد دارد این موضوع را در دستور کار دیدارهای دو جانبه مربوط به مسائل همکاری تجاری بگنجاند. برای واشنگتن بدیهی است که موضوع جاسوسی کامپیوتری و ربودن اسرار تجاری آمریکایی نیز مهم است اما مهم تر از همه این است که آمریکا سعی دارد در مسیر رهبریت چین در زمینه استفاده نظامی از تکنولوژی اطلاعاتی مانع تراشی کند. در واقع به نظر می رسد که همانند مشکل حقوق بشر ، ابزار کاملا سیاسی در مشکلات تجارت متقابل وجود دارند. ضمن آوردن مسئله مربوط به جاسوسی سایبری در دستور کار مذاکرات تجاری ، آمریکا پیش از همه منافع استراتژیک خود را تضمین می کند.
خوو تسین گوان کارشناسی از دانشگاه سیان من موافق است که تجارت چین و آمریکا و سرمایه گذاری تحت تاثیر این سیاست است.
این کارشناس در مصاحبه ای با رادیو " اسپوتنیک" می گوید: در توسعه ی ارتباطات تجاری چین و آمریکا مشکلات زیادی وجود دارند. بسیاری از این مشکلات به خاطر مداخله مسائل سیاسی است. به طور مثال مداخله آمریکا در مسائلی چون حق مالکیت معنوی، سیستم سیاسی و حقوق بشر وجود دارد. ضمنا در ارتباط با صادرات محصولات فن آوری پیشرفته به چین ، آمریکا موضع ممنوعیت قاطعی اتخاذ کرده است. بدیهی است که این فاکتور همچنین مزاحم توسعه ی نرمال تجارت چین و آمریکاست.
یک فاکتور نامطلوب دیگر ، روش های مختلف طرفین نسبت به مسائل یکپارچگی منطقه ای است. پیش از همه این مسئله به پروژه ی آمریکایی شراکت ترنس- پسیفیک مرتبط است ، مسئله ای که چین با نتیجه گیری از توافق مربوط به مناطق تجارت آزاد و پروژه های گسترده بانک آسیایی سرمایه گذاری زیرساخت و یا مفهوم " یک کمربند و یک راه " به آن پاسخ می دهد. رقابت بر سر ریاست در یکپارچگی منطقه ای ارتباط پکن و واشنگتن را در آینده ای نزدیک مشخص می کند. و این فاکتور دست یابی به مصالحه را در زمینه های تجارت و اقتصاد دشوار خواهد کرد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала