گزارش و تحلیل

دختر یازده ساله پاکستانی ، قربانی دیگر پهپادهای آمریکایی

© AP Photo / Muhammed Muheisenدختر یازده ساله پاکستانی ، قربانی دیگر پهپادهای آمریکایی
دختر یازده ساله پاکستانی ، قربانی دیگر پهپادهای آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نابیلا لفمان ، دختر یازده ساله ای از پاکستان را " ملاله جدید" نامیدند

ملاله یوسف زی فعال حقوق بشر جوان و هم میهن او است. اگر ملاله از شبه نظامیان اسلام گرا آسیب دید ، نابیلا قربانی پهپاد های آمریکایی شد.
در اکتبر سال 2012 پهپاد آمریکایی خانواده ی نابیلا را در زمینی واقع در نزدیکی خانه شان از بین برد. این دختر می گوید: " خیلی وحشتناک بود من نمی توانم آنرا فراموش کنم. او به شدت از ناحیه دست زخمی شده بود ، خواهرش آسیب دیده و مادربزرگش جلوی چشمانش کشته شد. نابیلا لفمان می گوید: "چرا آمریکایی ها مردم بیگناه را می کشند؟ اگر پول برای پهپاد ها و موشک ها دارند پس بهتر است آنها را برای ساخت مدرسه خرج کنند. این چیزی است که ما واقعا به آن نیاز داریم. صلح در نتیجه خشونت بدست نمی آید…"
به گفته ی شادزاد اکبر، وکیل نابیلا ، حتی یک شبه نظامی کشته شده در بین سی قربانی از افراد غیر مسلح پیدا نشده است. شواهدی که سازمان سیا از جاسوسان محلی دریافت می کند همیشه واقعی و درست نیستند. آنها می توانند هر کسی را که می خواهند تروریست بنامند. حملات پهپاد های آمریکایی ادامه دارد و بدان معناست که ساکنین غیر مسلح به اشتباه کشته می شوند. اما ستادها نمی خواهند حملات اشتباه را پذیرفته و به قربانیان غرامت بدهند. وکیل این دختر می گوید: آنها با نابیلا هم همین کار را کردند، وقتی او به آمریکا و به کنفرانس مربوط به استفاده از پهپادها رفت.
تنها 4 درصد از قربانیان حملات پهپادها در پاکستان واقعا شبه نظامیان تروریست بوده اند. این نتیجه گیری را دفتر تحقیقاتی روزنامه نگاران مستقل بریتانیایی منتشر کرده است. کل سال کارمندان دفتر در چهارچوب پروژه " نامگذاری مردگان" اطلاعاتی در خصوص افرادی جمع آوری کردند که در نتیجه حمله ی پهپاد های سازمان سیا در پاکستان و خارج از مرزهای آن کشته شده بودند. برطبق این اطلاعات از آغاز سال 2004 و با بیش از 2300 قربانی حملات پهپادها تنها 704 نفر قابل شناسایند. مشخص شده است که تنها 295 نفر از آنها در گروهک های مسلح عضویت داشته و 84 نفر از القاعده بوده اند.
یادآوری می کنیم که پایه ی حقوقی برای حملات هوایی در " اجازه استفاده از نیروهای نظامی " است که توسط کنگره ی آمریکا سه روز بعد از حادثه ی یازده سپتامبر سال 2001 تصویب شد. در می سال 2013 رئیس جمهور باراک اوباما تاکید کرد که با استفاده از این قانون به القاعده ، طالبان و نیروهای متحد آنها حمله می کنند. حمله ی اول پهپاد های آمریکایی به شبه نظامیان سازمان افراطی در پاکستان در ژوئن سال 2004 و در ارتباط با توافق سری بین واشنگتن و اسلام آباد بود. وقتی در دسامبر سال 2014 تروریست ها مدرسه ای در شهر پیشاور اشغال کرده و تقریبا 150 نفر را کشتند ، اکثر قربانیان کودک بودند ، آمریکا مصربود که چنین حملاتی به نابودی دشمنان در محل هایی که برای ارتش پاکستان قابل دسترس نیست کمک می کند یعنی در وزیرستان واقع در شمالی ترین منطقه ی پاکستان.
در واقع در همان جا هم خانواده نابیلا لفمان زندگی می کردند. پس از حملات گسترده پهپادهای آمریکایی به این منطقه تقریبا یک میلیون پاکستانی غیر نظامی مجبور شدند در کشورخودشان آواره شوند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала