گزارش و تحلیل

دستاوردهای سفر ولادیمیر پوتین به ایران

© Sputnik / Alexei DruzhininПрезидент России Владимир Путин и верховный руководитель Исламской Республики Иран Али Хаменеи во время встречи в Тегеране, Иран
Президент России Владимир Путин и верховный руководитель Исламской Республики Иран Али Хаменеи во время встречи в Тегеране, Иран - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو با دکتر جهانگیر کرمی- استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسئال روسیه پرداخت

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در چارچوب نشست سران کشورهای صادرکننده گاز به ایران سفر کرد و با مقامات ایرانی منجمله آیت الله خامنه ای دیدار نمود و در خصوص موضوعات مختلف به گفتگو پرداختند. ورود بدون تشریفات خاص پوتین به ایران و دیدار با مقام رهبری ایران تا اندازه مهم بود که اجلاس گازی تهران را تحت تاثیرخود قرار داد. به ویژه اینکه این دیدار در زمانی صورت گرفت که اوضاع منطقه ، مخصوصا سوریه و موقعیت شخص بشار اسد بحرانی شده و جهان شاهد اجرای عملیات نظامی روسیه بر علیه داعش است. سه موضوع محور اصلی مذاکرات میان رهبر ایران و رئیس جمهور روسیه بود: اول اینکه رهبر ایران با انتقاد از عملکرد آمریکا، پوتین را شخصیت برجسته و سیاستهای او را مبتکرانه و عامل اقتدار روسیه در منطقه دانست. پوتین نیز در این دیدار اعلام نمود که روسیه به شرکای خود از پشت خنجر نخواهد زد و اقدامی بر ضد دوستان خود انجام نمی دهد. محور دوم، موضوع سوریه است که اقدامات اخیر روسیه در نبرد با داعش، تهران و مسکو را بیش از هر زمانی به یکدیگر نزدیک نموده است، و ایران بخشی از قلمرو دریایی و هوایی خود را برای مبارزه با داعش در اختیار روسیه قرار داد. محور سوم نیز مربوط به توسعه تعاملات تجاری دو کشور بود و  انتظار می رود که پس از این سفر تعاملات دوجانبه به ویژه در ابعاد تجاری و اقتصادی گسترش بیشتری یابد. در این خصوص خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو با دکتر جهانگیر کرمی- استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسئال روسیه پرداخت و ابعاد مختلف این مذاکرات را مورد بررسی قرار داد.

-         مهمترین دستاوردهای سیاسی و اقتصادی سفر ولادیمیر پوتین به ایران

مهمترین دستاوردهای این سفر را باید در اعتمادسازی و اطمینان بخشی برای تداوم روابط ایران و روسیه دانست، مسئله ای که بیش از هر چیزی در دیدار رهبر ایران و رئیس جمهور روسیه مورد بحث و تاکید قرار گرفت. موضوع دوم، نمایش اراده جدی از سوی دو طرف برای بسط و توسعه همکاریها به ویژه در حوزه های اقتصادی و دوجانبه بود. موضوع سوم نیز تاکید دو طرف برای تداوم همکاریها در مسائل منطقه ای به ویژه در بحران سوریه است. به عبارت دیگر، در این سفر دو طرف ایرانی و روسی تاکید و توافق نمودند که روابط اقتصادی، تجاری و فنی بین دو کشور باید افزایش پیدا کند و موانع موجود بر سر راه این روابط برداشته شود. یکی از مهمترین موضوعاتی که در دیدار ولادیمیر پوتین با مقامات ایرانی مورد توجه قرار داشت، بحران سوریه بود و طرفین تاکید نمودند تا استقرار صلح و ثبات در دولت سوریه و پایان دادن به این بحران و مقابله با جریانهای تروریستی و رادیکالی دو کشور همچنان همکاریهای راهبردی خود را ادامه بدهند.

-         آیا امکان عکس العملهای احتمالی از سوی غرب وجود دارد؟

در حال حاضر، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حفظ استقلال عمل در روابط خارجی است. به ویژه در دولت جدید، آقای روحانی بر ایجاد تعامل با تمام بازیگران بین المللی تاکید دارد و لزوما روابط با روسیه با معنای عدم توجه به روابط با کشورها و قدرتهای دیگر نیست. اما با توجه به اینکه آقای پوتین تلاش نمودند  تا این نگرانی را در طرف ایرانی برطرف نماید که روسیه مانند دوران آقای مدودیف در صورت هرگونه تحول در روابط و همکاری با کشورهای غربی منافع ایران را نادیده نخواهد گرفت، رهبر جمهوری اسلامی نیز بر این موضع تاکید می نماید که روسیه نگران روابط ایران با کشورهای غربی نباید باشد. چراکه روسیه  در چند سال گذشته نگران این مسئله است که اگر روابط ایران و غرب بهبود پیدا نماید و موضوع هسته ای به یک سرانجامی برسد، ممکن است ایران روابط با روسیه را کم اهمیت بداند. به نظرم دو طرف سعی نمودند اعتمادسازی و اطمینان سازی نمایند تا روابط تحت تاثیر طرف ثالث قرار نگیرد.

-         آیا روسیه و ایران را می توان شرکای استراتژیک نامید؟

بله. به نظر من می توان ایران و روسیه را شرکای استراتژیک دانست، چونکه دو کشور همکاریهای خوبی از سه دهه پیش تا اکنون در زمینه امنیتی دارند. ما در طی این زمان شاهد همکاریهای امنیتی در موضوعات مختلف  بودیم، منجمله مهمترین آنها می توان به بحران تاجیکستان درسالهای1992  تا 1996، همینطور دوران مبازه با طالبان در سالهای 1997-2001 در حمایت از ائتلاف شمال در مقابل طالبان و در 4 سال اخیر هم در موضوع سوریه اشاره نمود. تشریک مساعی و هماهنگی های اطلاعاتی و عملیاتی دو کشور در مقابل با تروریسم یک تجربه مثبتی از همکاری راهبردی ایران و روسیه را ایجاد کرده است. به نظر می رسد، ایران و روسیه در تلاش هستند تا در واقع، از این تجربه همکاری موردی در موضوعات امنیتی و منطقه ای فراتررفته و این همکاریها را تبدیل به یک موضوع دائمی تر و گسترده تر نمایند. عمدتا، اهداف مشترک شامل مقابله با افراطی گری، تروریسم، و ایجاد ثبات و امنیت منطقه ای، در حوزه مشترک ایران و روسیه که از افغانستان تا آسیای مرکزی، دریای خزر تا قفقاز جنوبی و همینطور در موضوعات مربوط به سوریه است. بنابراین، می توان با اراده شکل گرفته  و همچنین اطمینان بخشی متقابل و با توجه به اهمیتی که ثبات و امنیت منطقه ای به ویژه در خاورمیانه، ایران، روسیه و همینطور کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی دارد، طبق این اصول روابط ایران و روسیه را می توان شراکت استراتژیک دانست. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала