گزارش و تحلیل

قطب شمال – سرزمین گفتگو

© Fotolia / Arrlxxمنظره قطبی
منظره قطبی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قطب باید غیر سیاسی باشد.

از سال 2016  میلادی  روسیه  30 هزار  دلار  برای گروه کاری  شورای قطب جهت حفظ  گیاهان و جانوران شمال تخصیص خواهد داد.  مهمترین  وظیفه این گروه، حفظ تنوع  بیولوژیکی  در  منطقه قطب  و  اطلاع رسانی به دولت و ساکنان کشورهای قطبی  در باره کشفیات متخصصان قطبی است. یک جهت کاری دیگر — تأمین تولید مثل انواع بیولوژیکی قطب شمال است.

 شایان ذکر است که شورای قطبی  بطور دائم در قطب کار می کند.  اواخر ماه اکتبر  نمایندگان هشت کشور  قطبی  و  اعضای دائمی  (شش سازمان که نمایندگان  اقوام بومی قطب هستند)  نتایج و دورنمای  کار ها در آلاسکا را بررسی کردند.  شش گروه کاری  و سه  گروه  در حال کار  شورای قطبی  به تحقیقات علمی مشغول هستند.

 هم اکنون شورای قطبی —  همایش بین الدول   است که به  توسعه همکاری و  هماهنگی  کارها بین کشورهای قطبی ، جوامع بومی  و  دیگر ساکنان قطب مساعدت می کند.  سرگی  دونسکوی، وزیر  منابع طبیعی  و اکولوژی فدراسیون روسیه  بارها اعلام نموده است  که روسیه  شورای قطبی را  یک نهاد مهم و کلیدی در قطب می داند  که بر اساس مشارکت فعالیت می کند. در عین حال روسیه  مخالف هر گونه  تلاش سیاسی کردن  توسعه همکاری قطبی است.  قطب باید غیر سیاسی باشد.

 شورای قطبی در سال 1996 میلادی تأسیس شد و 8 کشور قطبی —  روسیه، آمریکا،  فنلاند ، سوئد،  دانمارک ،  ایسلند، کانادا و نروژ را متحد می کند.  بمرور زمان  گروه ناظران نیز  در این شورا شکل گرفت.

آلکساندر ایگناتییف  سردبیر  مجله «  نهاد قطبی» در این خصوص گفت:  12 کشور ناظر در  شورای قطبی  حضور دارند.  آنها کشورهایی هستند  که قطب برایشان مهم است.   علت توجه این کشورها نسبت به قطب  آن است  که قطب می تواند در آینده سرزمینی شود که می تواند موادانرژی زا بخش  قابل توجهی  از جهان را  تأمین کند و  مسیر  حمل و نقل مهمی بشود.   این کشورها  از نظر علمی نیز  به قطب توجه نشان می دهند، زیرا  هر گونه تغییری در آب و هوای قطب  سراسر جهان را تحت الشعاع  قرار خواهد داد  از جمله بر کشورهای   جنوب — شرق آسیا تأثیر خواهد گذاشت — چین، هند و سنگاپور و کره جنوبی و دیگر کشورها.

 اما  مهمترین جهتی  که  همه کشورهای علاقمند  به قطب  باید به آن توجه نشان بدهند، مراقبت از محیط زیست قطب است.  در حل و فصل این مسأله هیچگونه  جنبه سیاسی نباید  در اولویت قرار بگیرد. دراین جا فقط  قوانین عمومی  بازی کمک  خواهند کرد، برای نمونه  دفاع از خرس سفید.

نورالدین  ایناموف مدیر بخش  همکاری بین الملل  وزارت منابع طبیعی  روسیه در این خصوص گفت:  نمونه های مشخصی وجود دارند  که  ما می توانیم  با همسایگان خود به توافق برسیم.  نشست کمیسیون  روسیه — آمریکا در باره خرس سفید   در سوچی برگزار شد که از سال  2006 میلادی فعال است.  در این نشست به توافق رسیدند که قانون  ممنوعیت شکار  خرس سفید تغییر نکند. در روسیه شکار خرس سفید ممنوع است.  آمریکایی ها ابراز نگرانی کردند که  در این اواخر  تأثیر تغییرات اقلیم بر  شمار و رفتار  خرس سفید  — سمبل قطب  بیشتر شده است.  آب شدن یخ ها  به  نز یک شدن خرس ها به نقاط مسکونی  منجر می شود که ایجاد سوء تفاهم می کند.  اما نکته مهم آن است  که کارشناسان،  متخصصان  و  نمایندگان  نهاد های  حفاظت از  طبیعت  ضرورت  دفاع از خرس سفید  را بدون  هر گونه «  عامل غیر  اکولوژی» درک کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала