گزارش و تحلیل

سوانح هوایی مرموز و عجیب

© AP Photo / Sergei Gritsسانحه هوایی
سانحه هوایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسافران هواپیمای« فوکر-28»برای زنده ماندن اجساد را خوردند.

اینترنت مملو از  رتبه بندی های  مرموز ترین و عجیب ترین سوانح هوایی  جهان است.  بسیاری از این سوانح به دلیل آنکه تا کنون  جوابی برای علت وقوع آن ها یافت نشده است، سر از این فهرست  درآورده اند.   گاهی نیز  واژه « عجیب»   بدین معناست که مسافران بشکل معجزه آوری در سوانح هوایی جان سالم بدر بردند.

 هواپیمای  ایرباس « آ 330»  از ریو د ژانیرو  به پاریس پرواز می کرد که اول  ژوئن سال 2009 میلادی  بر فراز آتلانتیک سقوط کرد.  228 نفر  مسافر  آن کشته شدند.  تا کنون علت وقوع این سانحه معلوم نشده است.  دفتر فرانسوی  بازرسی علت وقوع سوانح هوایی،  چند گروه جستجو سازماندهی کرد  که 30 میلیوان  یورو برای  دولت فرانسه،  دفتر طراحی  هواپیمایی « ایرباس»  و شرکت  هواپیمایی  « ایر فرانس» خرج برداشت، اما علت  وقوع سانحه مشخص نشد.  هر چند چند گزینه  مطرح شده بود و عامل انسانی  جای کلیدی در فهرست گزینه ها را  بخود اختصاص داده بود:  عدم واکنش  خلبانان به سیگنال هواپیمای در حال سقوط  که به مدت یک دقیقه  بطور دائم  اعلام خطر می کرد.

 سوالات زیادی  نیز در رابطه با  ناپدید شدن  بوئینگ 777  در ناحیه  دریای چین جنوبی  عنوان می شود.  کارشناسان  متذکر شدند که  بوئینگ 777 هواپیمای بزرگی است  و  عجیب است که هیچ تکه ای از آن  در سطح آب یافت نشده است. به اعتقاد آنها،  هواپیمای بزرگی با 12 نفر خدمه و 227 نفر مسافر نمی توانسته در آبهای  دریای  چین جنوبی حل شود.

هرازگاهی این معما که در سوانح هوایی مسافرانی جان سالم بدر برده اند برای متخصصان  لاینحل  باقی می ماند. ماجرای لاریسا ساوتسکی،  در کتاب رکوردهای گینس جای خاصی دارد. در سال 1981 میلادی  در ارتفاع 5220  هواپیمای  آن —24  که او مسافر آن بود با  بمب افکن نظامی تصادم کرد.  در آن سانحه هوایی 37 نفر کشته شدند.  لاریسا تنها بازمانده آن سانحه بود: تکه ای از هواپیما که  که لاریسا روی  آن بسوی زمین  پرواز می کرد  توی باتلاق نرم افتاد.

در سال 2002 میلادی  در فرودگاه « شریمیتیوا»  هواپیما « ایل — 86» به محض صعود سقوط کرد. 16  نفر  در هواپیما بودند-  4 خلبان،  10  مهماندر  و دو مهندس.  فقط 2 نفر از مهمانداران زنده ماندند.

 تراژدی 12  ماه اوت سال 1985 میلادی  باعث کشته شدن  520 نفر شد. اما با وجود سقوط  از ارتفاع  زیاد، 4 زن زنده ماندند.

والری  پُستنیکوف  مدیر اجرایی  انجمن  بازرسی های مستقل  سوانح هوایی در این خصوص گفت: موضوع از این قرار است که وقتی  دم هواپیما جدا شد،  دو ردیف صندلی در بخش دم هواپیما بر اثر فشار  کنده شدند.  آنها نشسته در این صندلی ها  در پرواز آزاد  روی بوته ها فرود آمدند و زنده ماندند.

 در کنار این  نوع سوانح، معجزه زنده ماندن  در واقع نبرد بر سر زنده ماندن است.  عطش زنده ماندن  انسان را وادار به کارهای  وحشتناکی می کند.

 ویکتور پریادکا  مدیر عامل شرکت «  ائتلاف  فناوری  هوایی آوینت یِل»  در این خصوص گفت: یکی از  مرموز ترین  سوانح برای هواپیمای  « فوکر-28»  به گنجایش 50 نفر  رخ داد  که در منطقه کوهستانی سقوط کرد و به مدت یک هفته نمی توانستند آن را پیدا کنند.  چیزی برای خوردن نبود و اکثر مسافران، فکر کنم 40 نفر زنده مانده  و 10 نفر کشته شده بودند.  برای مسافران گرسنه  پایین رفتن از کوه دشوار بود.  در بین مسافران  پزشکی بود که  توصیه کرد  افراد زنده مانده  اجساد کشته شدگان را بخورند.   این ماجرا یکی از  دهشتناک ترین  ماجرا ها اما با پایانی خوش است.

تعریف « مرموز»  در باره سوانح هوایی به معنای گذاشتن نقطه پایانی در باره  آنها نیست.  بر عکس، همانا در رابطه با اینگونه سوانح باید  حداکثر تلاش  صورت گیرد تا علت اصلی بروز سانحه معلوم شود و در آینده  تکرار نشوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала