گزارش و تحلیل

برخورد علمی به قطب

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyتنگه اولگا در مجمع الجزایر شپیتسبرگن
تنگه اولگا در  مجمع الجزایر شپیتسبرگن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باید تعهدات جدی در حمایت از محیط زیست قطب رعایت شود.

قطب منطقه ای است  که تعدادی از کشورها  در  رشد و توسعه آن ذینفع هستند و تحقیقاتی  در آنجا  به انجام می رسانند.  روسیه سالهاست که  به مطالعه این منطقه می پردازد و تجربه  باارزشی اندوخته است.  اما نکته مهم  برخورد  محتاطانه و مراقبت از  طبیعت قطب است.  قطب  منطقه ای است که در آنجا باید  رژیم خاص هر نوع  فعالیت اقتصادی رعایت شود.

کارشناسان چند جهت  ارجح  تحقیقات علمی  در قطب را عنوان می کنند.   مطالعه   پتانسیل  آن،  تحقیقات زمین شناسی و حوضه  آبی اقیانوس منجمد شمالی.  با توجه به اینکه روسیه  از ثروت قابل توجهی در این منطقه برخوردار است  توجه خاصی باید به کارهای قطبی مبذول شود.  کشورهای قطبی بعلاوه  توجه به  ثروت های طبیعی، باید  با آغاز  فعالیت  اقتصادی در  قطب،  مسئولیت خود در قبال این منطقه را فراموش نکنند.

الکساندر ایگناتییف  سردبیر  مجله « اخبار قطبی» در این خصوص گفت: آنچه به منابع طبیعی مربوط می شود — نفت، گاز —  ذخیره جهانی  مواد انرژی زا بمراتب بیش از  اکتشافات قبلی است.  با وجود استخراج گسترده این مواد ، ذخایر جدید و جدیدتری  کشف می شوند.   بیشترین ذخایر موادانرژی زا که هنوز کشف نشده اند در  مناطق خاص اقتصادی  کشورهای قطبی  قرار دارند.  مناطق خاص اقتصادی یعنی چه؟  منطقه  200 مایل  دریایی از مبداء در خاک هر یک از کشورهای قطبی.  هر یک از کشورهای قطبی  از حق  توسعه  منطقه خاص اقتصادی،  اکتشاف  ذخایر طبیعی، استفاده از این ثروت  برخوردار است.  کشور  از حق  بهره برداری  از این منطقه  برخوردار است و در عین حال باید تعهدات جدی  در رابطه با  حمایت از  محیط زیست  در  این منطقه را  رعایت کند.

خرس سفید ، ماهی خاویار  و دیگر انواع  جانوران قطبی وجود دارد.  بدین ترتیب با  استخراج مواد انرژی زا، به دفاع و امنیت  این  زیستگاه طبیعی باید  توجه خاصی مبذول شود.  طرح های زیادی  در جهت اجرای این اهداف   معرفی شده اند که روسیه از آنها حمایت می کند.

نورالدین ایناموف  رئیس دپارتمان  همکاری بین المللی  وزارت منابع طبیعی روسیه در این خصوص گفت: ما  اجرای دو پروژه — « والدای» و » توندرا» را  آغاز کردیم. هدف از اجرای این دو طرح کاهش تأثیر منفی فعالیت انسان بر  سیستم اکولوژی  قطب است.  17 پروژه دیگر در دست بررسی هستند.  ما با  شرکت  مالی  اکولوژی شمال  « نِفکو»  و  بانک « و.ت.ب»  روی انتخاب این پروژه ها  و  دعوت از  مقامات  منطقه ای برای شرکت فعال در آنها کار می کنیم  تا این پروژه ها از نتایج  عملی معینی برخوردار شوند.

یک جهت علمی دیگر که  ارتباط  تنگاتنگی با قطب دارد —  مطالعه آخرین تغییرات  اقلیم است.  از جمله  کاهش یخبندان و آب شدن یخ ها.  این فرایند ها  و بسیاری از روندهای  دیگر  توسط متخصصان  روسیه مطالعه می شوند.  ایستگاه شناور « قطب شمال — 2015»  نقش مهمی در این روند  بازی کرد.  این فقط یک  نکته از  یکسری کامل  اهدافی  است  که در مقابل  محققان  و پژوهشگران قرار  دارد.

آندری چایکا  رئیس بخش آب و هوا و کارهای قطبی  وزارت منابع طبیعی  فدراسیون روسیه  در این خصوص گفت:  در سال جاری نظارت استاندارد  انجام شد  که به جمع داده های  قبلی اضافه شد.  ما به حرکت کشتی ها در  منطقه یخی قطب کمک کردیم.  از اطلاعات جمع آوری شده سال جاری  برای  پیش بینی دقیق تر  در منطقه قطبی استفاده شد که یکی از اهداف  ایستگاه شناور  « قطب شمال» است.

متخصصان روسیه برای  مرحله بعدی  تحقیقات آماده می شوند.  طی آن ایستگاه   یخی خودرو  به بهره برداری خواهد رسید که  وابستگی کمتری به  شرایط خارجی  خواهد داشت  و  بطور همزمان  دریافت  نتایج معتبرتر را  ممکن خواهد ساخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала