گزارش و تحلیل

ولادیمیر پوتین: ما آماده ایم از اپوزیسیون سوریه در مبارزه علیه تروریسم حمایت کنیم

© Sputnik / Alexei Druzhininولادیمیر پوتین: ما آماده ایم از اپوزیسیون سوریه در مبارزه علیه تروریسم حمایت کنیم
ولادیمیر پوتین: ما آماده ایم از اپوزیسیون سوریه در مبارزه علیه تروریسم حمایت کنیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان دیدار سران گروه بیست در آنتالیا اعلام کرد که روسیه تماس نزدیکی با یک تعداد گروه‌های مسلح اوپزیسیون سوریه بر قرار کرده و توافقات حاصله با آن‌ها در باره عدم ایراد ضربات هوایی به نواحی معیین را رعایت می کند.

در عین حال روسیه چند بار مورد انتقاد بابت اینکه نیرو های مسلح آن گویا ضربات خود در سوریه را نه به هدف‌های «دولت اسلامی» — داعش بلکه به دسته های باصطلاح مخالفان میانه رو وارد می‌کند قرار گرفته بود. به گفته پوتین دولت روسیه در حال مذاکره با برخی نیرو های اپوزیسیون سوریه بوده و با آن‌ها طرح های عملیات مشترک علیه تروریست ها را بررسی می کند. رئیس جمهور روسیه گفت.

«بخشی از اپوزیسیون مسلح بر آن است که در صورت انجام حمایت های هوایی ما می‌تواند علیه سازمان های تروریستی مقدم بر همه علیه داعش به عملیات جنگی فعال بپردازد و ما آماده ایم در این کار از آن‌ها حمایت کنیم».

طرف روسیه بار ها انگیزه اساسی مرترط با کوشش های خود در سیاست خارجی را توضیح داده و آن را بعنوان لزوم تعویق ناپذیر تشکیل جبهه ضد تروریستی با شرکت روسیه و ائتلاف به ریاست ایالات متحده و نیز با حضور اپوزیسون و یگان های دولتی سوریه مطرح کرد. پوتین در جریان کنفرانس خبری متذکر شد که در میان سران غربی درک لزوم به چنین همکاری‌ها ای رو به افزایش است. اینگونه اعلامیه ها هم در آستانه و هم در جریان همایش سران در آنتالیا به زبان آورده می شدند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان در دیدار با پوتین اعلام کرد: «برایم مسلم است که ما برای رسیدن به پیروزی بر تروریسم باید مشترکا اقدام کنیم. گسترش آن به معنای به خطر به بریتانیا و روسیه و همه ما است».

دونالد توسک رئیس شورای اروپا تأکید کرد: «همکاری روسیه با دیگر کشور ها در درجه اول با ایالات متحده آمریکا از اهمیت بالا از جمله در مورد مساله حاد شده آوارگان برخوردار است. اینجا مطلب نه تنها سر تثبیت موقعیت در سوریه این بلکه ثبات کل اروپا مطرح است».

گفتنی است که لفاظی های اخیر سران کشور های غرب در مقایسه با سخنان اخیرشان به صورت چشمگیری تغییر کرده است.

کامرون قبلاً گفته بود: «آن‌ها (روسیه) از اسد قصاب حمایت کرده، به او کمک می رسانند و بدین سان وضعیت را بدتر می کنند».

اشتون کارتر رئیس پنتاگون ضمن انتقاد از اعمال مقامات روسیه گفت «استراتژِی آن‌ها در سوریه از بیخ و بن غلط است».

باراک اوباما در تفسیر عملیات نیروی هوافضای روسیه در سوریه گفت: «همه این‌ها فقط به تقویت داعش منجر می شود».

به گفته ولادیمیر پوتین، اوباما و دولت ایالات متحده اهمیت اقدام های انجام شده از طرف روسیه در سوریه را قبول کرد. رئیس جمهوری روسیه اشاره کرد که در سال 2014 بین سران دو کشور اصطکاک ها وجود داشته لیکن در جریان همایش کنونی سران گروه بیست هیچ مسایلی در معاشرت با کسی از سران کشور های خارجی بروز نکرده بود. پوتین در یک سلسله دیدار های دوجانبه با سران کشور های خارجی شرکت کرده و بدین سان همایش دو روزه آنتالیا بسیار فشرده و پرمحتوا از آب در آمده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала