گزارش و تحلیل

راه اندازی خط مونتاژ هواپیمای دوزیست روسی در چین

© Photo / Public domainهواپیمای دوزیست
هواپیمای دوزیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش آژانس خبری «پرایم» شرکت روسی «سوخوی» قصد دارد مجوز تولید هواپیمای دوزیست بی 103 را به شرکت چینی «هواپیمایی لِبِد» بفروشد.

به گفته کارشناسان، این قرارداد چشم انداز همکاری های طولانی تری را بین روسیه و چین در حوزه حمل و نقل هوایی نشان می دهد. در حال حاضر هواپیمای دوزیست بی 103 در کارخانه کامسامولسک در آمور تولید می شود. در مرحله اول قرار است 13 تکه از این هواپیما را شرکت چینی تولید کند، در مرحله دوم ده قطعه بعدی به خط تولید وارد می شود و تا بهره برداری کامل از هواپیما در «خاربین» پیش می رود. هواپیمای دوزیست بی 103 محبوبیت و کاربرد زیادی در چین دارد. این هواپیما برای بارهای تجاری، جابجایی گردشگران و در عملیات امداد مورد استفاده قرار می گیرد.

سال 2009 چین دو فروند از این هواپیما خریداری کرد که امتحان خود را به خوبی پس دادند. مرحله بعدی خرید مجوز تولید و همکاری با روسیه در آموزش کادر پرواز است. راه اندازی خط تولید بی 103 در چین در شرکت هواپیماسازی خاربین صورت خواهد گرفت. ویچسلا شپورت استاندار منطقه خاباروفسک پس از امضای قرارداد گفت که فروش مجوز به معنای این نیست که کارخانه کامسامولسک در آمور دیگر هواپیما تولید نخواهد کرد.

هواپیمای دوزیست نه تنها در خشکی که حتی روی آب هم فرود می آید. این هواپیما در صورت تلاطم آب تا 2 درجه نیز می تواند فرود خود را انجام دهد. طول مسافت پرواز این هواپیما تا یک هزار کیلومتر است، سرعت آن 285 کیلومتر در ساعت و ظرفیت 5 مسافر و یک سرنشین را دارد. در هنگام عملیات امدادی، دو بیمار روی برانکارد با پرستاران همراه در هواپیما جا می شوند.

برای چین که طول مرزهای آبی آن زیاد است، این نوع هواپیما قابل توجه است. هواپیماهای دوزیست سبک بوده و به راحتی خلاء بین هواپیما و هلی کوپتر را پر کنند. این مدل هواپیما در جابجایی مسافران و بار در مناطقی که فرودگاه مناسبی نداشته و دارای دریاچه و رودخانه های متعدد هستند، کاربرد زیادی پیدا می کند. هواپیمای دوزیست قادر است روی آب نشسته و از همان جا به پرواز درآید، این هواپیما در مبارزه با راهزنان دریایی، شکارچیان و قاچاقچیان نیز مناسب است. از طرف دیگر برای عملیات جستجو و امداد مناسب هستند. هواپیمای دوزیست می تواند به سرعت در محل حادثه حاضر شده و به آسیب دیدگان روی سطح آب یاری برساند. این هواپیما برای گشت زنی و حفاظت از جنگل ها و مهار حریق نیز کاربرد دارد.

هواپیمای دوزیست بی 103 برای عملیات سریع پاکسازی آب از آلودگی های نفتی و همچنین برای کنترل محیط زیست مناسب است. این هواپیما بسیار سبک بوده و به سرعت در محل وقوع آلودگی حاضر شده، با ابزارهای ویژه عملیات پاکسازی را آغاز کرده و اطلاعات را به کشتی های ویژه انتقال می دهد.

هواپیمای دوزیست بی 103 دارای مجموعه تجهیزات ناوبری و کنترل و همچنین تجهیزات مخابراتی است که استفاده از آن را در روز و شب تسهیل می کند. بنا به خواسته سفارش دهنده می توان امکانات تکمیلی نیز برای آن تعبیه کرد. در مناطق سردسیر نیز این هواپیما از سیستم ضدیخ استفاده می کند. علاوه بر این، به خواست سفارش دهنده، این هواپیما به رادار RDR-2000 و ارتفاع سنج رادیویی KRA-405 مجهز می شود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала