سخنرانی رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در همایش ایران شناسان مسکو

© Photo / Youtube/TechTalksسخنرانی رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در همایش ایران شناسان مسکو
سخنرانی رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در همایش ایران شناسان مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که برای شرکت در دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به مسکو سفر کرده است، روز 20 آبان 1394 در افتتاحیه همایش انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه به ارایه سخنرانی پرداخت.

دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه که برای شرکت در دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به مسکو سفر کرده است، روز 20 آبان 1394 در افتتاحیه همایش انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه با موضوع «ایران در دهه دوم قرن بیست و یکم: چشم اندازهای توسعه کشور و چالش ها» به ارایه سخنرانی پرداخت و به سؤالات ایران شناسان حاضر در این همایش پاسخ گفت.
وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات از نقش ایران شناسان در کمک به توسعه و تعمیق ارتباطات روسیه و ایران تشکر کرد و گفت: روابط ایران و روسیه در حال تغییر است. در روند مذاکرات هسته ای رایزنی های خوبی بین طرفین برقرار بود. مقامات ایران و روسیه در مسایل منطقه ای از جمله در مسایل سوریه و افغانستان همکاری های نزدیکی داشته اند و این همکاری ها می تواند باعث ایجاد ثبات در منطقه شود. تجربیات خوبی از همکاری های منطقه ای ایران و روسیه در گذشته نیز برای برقراری ثبات در تاجیکستان و قره باغ داشته ایم.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه افزود: در بعد روابط دو جانبه، باید روی سرمایه عظیم مشترکات تاریخی و فرهنگی دو کشور کار کنیم. با این پشتوانه و هوشمندی رهبران دو کشور، در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری روابط دو کشور تحکیم و توسعه یافته است. از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران، آقای دکتر روحانی و آقای پوتین، رؤسای جمهور دو کشور 6 بار با یک دیگر ملاقات کرده اند و هیأت های عالی رتبه متعددی در عرصه های مختلف تبادل شده اند. اسناد مهمی هم در روابط دو کشور امضا شده اند.
دکتر واعظی با اشاره به برگزاری دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه اظهار داشت: برای برگزاری این نشست هماهنگی های لازم از چند ماه گذشته به عمل آمده است و از جمله در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، رؤسای جمهور دو کشور در این زمینه به تبادل نظر پرداختند. هیأت های متعددی در سطوح عالی بین دو کشور تبادل شدند. از جمله آقای الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه و رییس طرف روسی کمیسیون مشترک اقتصادی روسیه و ایران، همراه با 50 شرکت بزرگ روسی به تهران سفر کرد. در حال حاضر نیز هیأتی 60 نفره از بخش های دولتی و خصوصی ایران در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه به مسکو سفر کرده اند.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه گفت: باید برنامه بلندمدت برای روابط دو کشور داشته باشیم و همکاری ما به گونه ای باشد که تکانه های مقطعی و سیاسی، نفوذ کشورهای ثالث، و تغییر دولت ها نتوانند این روابط راهبردی را تغییر دهند. به عنوان مثال من در دیدار با آقای ایگور شوالوف، معاون اول نخست وزیر روسیه به وی پیشنهاد دادم که سازمان همکاری های شانگهای را به سمت همکاری های اقتصادی، فنی و حوزه انرژی سوق دهیم.
دکتر مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در این همایش گفت: روابط دو کشور در زمینه های مختلف در حال توسعه است و الان موج جدیدی در روابط ایران و روسیه آغاز شده است. دست یابی به برجام، راه جدیدی را برای روابط دو کشور ایجاد کرده است. عوامل مهم دیگری نیز در این روابط اثر گذار هستند. در سال 2015 مجموعه ای از اسناد مؤثر در روابط دو جانبه به امضا رسیده اند و یا آماده امضا شدن هستند. از جمله سه سند در زمینه همکاری های گمرکی، سند همکاری در زمینه بیمه و همکاری های امور اجتماعی، موافقت نامه تسهیل اعطای روادید، موافقت نامه همکاری در زمینه معاضدت قضایی، و موافقت نامه سرمایه گذاری متقابل در مرحله نهایی شدن هستند. برخی از این اسناد در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی مورد بحث و بررسی بیش تر قرار می گیرند و برای سفر مقامات عالی رتبه طی هفته های آینده آماده امضا می شوند.
شایان ذکر است در این همایش یک روزه، ایران شناسان انستیتو شرق شناسی آکادمی علوم روسیه و دیگر دانشگاه ها و مراکز آکادمیک و تحقیقاتی مسکو به ارایه مقالات خود در خصوص مسایل سیاست خارجی ایران و همکاری های اقتصادی و سیاسی ایران و روسیه پرداختند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала