اولین مورد سرطان خون فوکوشیما

© AP Photo / Tom Curleyنیروگاه اتمی « فوکوشیما -1» در ژاپن
نیروگاه  اتمی « فوکوشیما -1» در ژاپن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دز بیش از 5 میلی سیورت در سال می تواند علت ابتلا به سرطان خون باشد.

مقامات ژاپن برای نخستین بار  به علت  ابتلای یکی از  شرکت کنندگان در رفع عواقب  سانحه  نیروگاه اتمی « فوکوشیما —1»  به سرطان خون بر اثر  تابش رادیو اکتیو  اعتراف کردند.   بیماری مرد 41 ساله ، سرطان خون  اعلام شده است. از سال 2012 تا 2013 میلادی  وی در کارخانه  پاکسازی  در  نزدیکی  رآکتور  سوم و چهارم کار می کرد.  مقدار کل دز  تابش 19, 8 میلی سیورت بود.  در کار رفع  عواقب سانحه « فوکوشیما»،  آسیب دیدگان  تابشی به اندازه 15,7 میلی سیورت دریافت کردند.  بر طبق  معیارهای  ژاپن، دز  بیش از  5 میلی سیورت  در سال می تواند علت  ابتلا به سرطان خون باشد.

کمیسیون  وزارت  بهداشت و بهداری و کار و رفاه اهالی،  به این نتیجه رسید که همانا کار در نیروگاه می تواند علت ابتلا به این بیماری باشد.  اکنون کارمند سابق  شرکت  برق  توکیو می تواند روی دریافت مبلغ جبرانی حساب کند که  مقدار آن  فاش نمی شود.  پزشکان  سه مورد دیگر ابتلا به سرطان را  بررسی می کنند. ا ما فعلا این موارد با سانحه « فوکوشیما-1»  ربط داده نشده اند.  تا کنون در بین  شرکت کنندگان رفع  عواقب  سانحه در  نیروگاه اتمی  « فوکوشیما —1» 13 مورد  سرطان  به ثبت رسیده است.  اما  به عقیده متخصصان، هیچ یک از آنها مورد تابش مستقیم  قرار نگرفته اند. 45 هزار  نفر  در رفع پیامد  سانحه نیروگاه شرکت داشتند.

 البته  کسانی که در رفع عواقب چنین سوانحی شرکت دارند از نظر خطر  ابتلا به بیماری های  تابشی  در گروه 1 جا می گیرند.  اما همه چیز با تابش مستقیم  در ارتباط نیست.

آناتولی  بارکوفسکی  رئیس آزمایشگاه  تابش  خارجی  انستیتوی  بهداشت رادیو اکتیو  روسیه دراین خصوص گفت:   بیماری تابشی بلافاصله پس از  تابش بروز می کند.  اما مورد   شرکت کنندگان در رفع  عواقب  سانحه،  را می توان تأثیر احتمالی نامید.  مثلا می توان گفت وقتی شخص سیگار می کشد او می تواند مبتلا به سرطان بشود و یا نشود.  البته سیگار کشیدن علت 30 درصد  موارد سرطان ریه است.  در دنیای معاصر، انسان مدام در معرض  عوامل سرطان زاست و رادیو اکتیو  در بین این مواد در جای اول قرار ندارد.  مردم  گاز اگزوز را نفس می کشند، غذاهایی می خورند که حاوی  مواد سرطان زایی هستند که  میزان آنها ده بار بیش از حد  مجاز است، تحت تأثیر  فضولات کارخانه های  شیمیایی قرار می گیرند.  بطور کلی  از نیم تا یک میلی سیورت دز مجاز سالانه برای ساکنان است و برای  متخصصان  20 میلی سیورت در سال.  حتی 100 میلی سیورت  توسط انسان  حس نمی شود.  همه چیز بستگی به آن دارد که شخص چه مدتی در اینگونه شرایط کار کند.  بهر حال  وابسته به  ویژگی  فردی  ارگانیزم ، بدن شخص می تواند  یا یک روز بعد از تابش  و یا  10 یا 20 سال بعد «جا بزند»- ابتلا به  بیماری سرطان، پاتالوژی قلب  و عروق و یا  آسیب سیستم عصبی بدن.. احتمال  و یا ریسک  بروز چنین  عواقبی  در بین افرادی که مورد تابش قرار گرفته اند بیشتر است. ریسک  با دز  تابش   مرتبط است.  اما حتی  دز های نسبتا بالا ی تابش  نمی  تواند  همیشه افراد را  مبتلا به چنین نوع بیماری  کند…»

مورد کنونی  کار  تجدید سکونت  ساکنان در نواحی نزدیک  به  نیروگاه آسیب دیده  « فوکوشیما»  را برای  دولت ژاپن دشوارتر خواهد ساخت. قبلا اعلام شده بود  که دولت ژاپن  تصمیمی اتخاذ کرده است که مطابق با آن  تا پایان  سال مالی 2016 (  31 ماه مارس  2017 میلادی)  مقام تخلیه اکثر   نواحی شهری لغو می شود.  اما افراد تخلیه شده از آن نواحی به علت ترس  از تابش رادیو اکتیو شتابی  در بازگشت به آنجا نشان نمی دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала