گزارش و تحلیل

دیپلمات سوری: روسیه ثابت کرد که دنیای تک قطبی وجود ندارد

© Sputnik / Dmitriy Vinogradov حمایت مردم سوریه از پوتین
حمایت مردم سوریه از پوتین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوضاع در خاور میانه بر امنیت بین الملل تاثیرات منفی گذاشته و مبارزه با گروهک تکفیری داعش نیازمند اقدامات جدیدی است

کارشناسان نظامی، اعضای شورای هماهنگی وابسته به کلوپ ریاست جمهوری «اعتماد»، دیپلمات ها و فعالان اجتماعی در میزگرد «روسیه امروز» به این نتیجه رسیدند که اوضاع در خاور میانه بر امنیت بین الملل تاثیرات منفی گذاشته و مبارزه با گروهک تکفیری داعش نیازمند اقدامات جدیدی است.

از روز 30 سپتامبر روسیه به درخواست رییس جمهور بشار اسد به مواضع گروهک تروریستی داعش حملات هوایی انجام می دهد. فعالیت گروهک تروریستی داعش در بسیاری از کشورها از جمله روسیه ممنوع است. با کمک حملات هوایی روسیه، ارتش سوریه بسیاری از مناطق اشغالی را آزاد کرده است و به پیشروی ادامه می دهد. سخنگوی سفارت سوریه در فدراسیون روسیه با اشاره به این موضوع می گوید: «من به تازگی از دمشق بازگشته ام و می توانم با اطمینان بگویم که مردم سوریه از تصمیم رییس جمهور پوتین جان دوباره گرفته اند. در خیابان های دمشق و دیگر شهرهای کشور که هنوز به دست غاصبان و غارتگران نیفتاده، پرچم هایی با عبارت «از روسیه متشکریم، از مردم روسیه متشکریم و از پوتین متشکریم» به زبانهای عربی و روسی مشاهده می شود. مردم بلافاصله پس از حملات هوایی روسیه احساسات خود را اینطور بیان کردند. این سوال وجود دارد که چرا امریکا و نیروهای ائتلافی او با وجود یک و سال و دو ماه عملیات هوایی در سوریه، به هیچ نتیجه ای نرسیدند و چرا اقداماتشان چنین کم اثر بود؟ آیا دلیل آن بد بودن هواپیماهای امریکایی است یا اینکه امریکا خود داعش را بوجود آورده؟ وقتی ما موجودی را خلق می کنیم، نمی توانیم آن را با دست خودمان از بین ببریم»

به گفته فحد، سخنگوی سفارت سوریه، امریکا انقلاب های دموکراتیک تحت عنوان «بهار عربی» را در کشورهایی به راه انداخت که روابط دوستانه ای با روسیه داشتند و هدف نهایی این انقلاب ها مقابله با روسیه بود. شکل جدیدی از جنگ تروریستی به راه افتاده که باید توسط مورخین مورد مطالعه قرار بگیرد. روسیه را متهم به جاه طلبی در سوریه می کنند، اما اینطور نیست.

فحد در ادامه توضیح می دهد: «روسیه در کشور ما منافعی دارد، اما این منافع مادی و جاه طلبانه یا خودخواهانه و ماجراجویانه نیستند. ما در سوریه منابع طبیعی نداریم. منافع روسیه صرفا در امنیت ملی خلاصه می شود. اگر روسیه به کمک ما نمی آمد، به این معنا نبود که فردا در خیابان های مسکو و پترزبورگ شبه نظامیان داعش ظاهر می شدند. روسیه ارتش قوی و توان مقابله با تهدیدات را دارد، اما از بین بردن تروریست ها در فواصل دورتر راحت تر و به صرفه تر است. بلافاصله پس از شروع عملیات هوایی روسیه، رییس جمهور بشار اسد برای اولین بار در چهار سال و نیم گذشته کشور را ترک کرد و برای ملاقات با رییس جمهور پوتین به مسکو آمد. این اتفاق یک بمب خبری بود. روسیه ثابت کرد که بازیکنی قوی در صحنه جهانی است و دنیای تک قطبی وجود ندارد».

روسیه اولین بار نیست که به کمک سوریه می آید، روسیه همراه با چین از حق خود در شورای امنیت سازمان ملل برای وتو کردن قطعنامه ضد سوری استفاده کرد. این اقدام نیز گواه آن است که دنیا چند قطبی شده. البته، موضع روسیه در قبال جمهوری سوریه غرب را چندان خوشحال نکرده است و آنها علیه روسیه جنگ اطلاعاتی به راه انداخته اند. جنگنده های روسی از پایگاه خود بلند نشده بودند که رسانه های غرب ویدئو و اخبار نادرست درباره روسیه و کشتار غیرنظامیان منتشر کردند.

فحد در ادامه می گوید: «تمام خبرهای رسانه های غربی دروغ است. قبل از اینکه حملات هوایی روسیه آغاز شود، مراحل مقدماتی برای کشف مواضع داعش انجام گرفت. نیروهای هوایی روسیه موفق عمل کردند، زیرا با ارتش سوریه هماهنگ بودند. ارتش سوریه عملیات زمینی را دنبال می کرد، زیرا عملیات باید همزمان از زمین و هوا باشد تا نتیجه بخش باشد. یکی از دلایل شکست عملیات نیروهای ائتلافی امریکا نیز این بود که از زمین پشتیبانی نمی شد».

دیپلمات سوری ضمن صحبت درباره اپوزیسیون داخلی که با حکومت قانونی رییس جمهور بشار اسد مخالفت می کنند و از طرف نیروهای ائتلافی امریکا حمایت می شوند، اظهار کرد که اپوزیسیون واقعی به واسطه ابزارهای سیاسی مبارزه می کند، اما زمانی که سلاح به دست بگیرد، دیگر اپوزیسیون نیست، بلکه تروریست است.

فحد درباره ارتش آزادی سوریه نیز گفت که آنها افرادی نامرئی هستند، زیرا همه درباره آنها صحبت می کنند، اما وجود خارجی ندارند. روسیه چندین مرتبه از مجاری دیپلماتیک به طرف امریکایی مراجعه کرده تا بتواند با ارتش آزادی سوریه ارتباط برقرار کند، اما تلاش ها بی فایده بوده است.

با این حال، مساله سوریه را باید از طریق سیاسی حل و فصل کرد و نه نظامی. روسیه نیز در همین مسیر حرکت می کند. نمونه ان دیدار اخیر در وین بود که نمایندگان 19 کشور دور هم جمع شدند و این اقدام به لطف تلاشهای روسیه بود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала