تجارت نفت داعشی

© AFP 2023 / Karen Bleierمعدن نفت
معدن نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داعش» نفت را از طریق ترکیه و با میانجی گری افراد نزدیک به بارزانی می فروشد.

محمد علی ادیب اوغلو  از شهر ترکی « هاتای»  نماینده سابق  اپوزیسیون ترکیه  از حزب  جمهوریخواه  ترکیه  در مصاحبه با  رادیو « سپوتنیک»  در باره منابع  تأمین سرمایه داعش تعریف کرد.  به گفته وی،  یکی از  بزرگترین منابع درآمد  جهادگرایان،  فروش نفت است.

 نماینده سابق مجلس ترکیه  متذکر شد  که در « رقا»  معدن نفت  سوریه  واقع است.

—  سازمان تروریستی « دولت اسلامی » (داعش)  این معدن نفت سوریه را تحت کنترل دارد و  همراه گروه مشخصی از اشخاص  که از  افراد نزدیک به بارزانی  و  تاجران ترکیه هستند،  این نفت را می فروشد.  در زمان خود من به بررسی این موضوع پرداختم و گزارش مربوطه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد.  تا آنجا که می دانم شورای امنیت رسیدگی به این موضوع  را  مطرح کرد. « داعش»  نفت را استخراج می کند و  بعد از طریق ترکیه  و با میانجی گری تاجران و افراد نزدیک به  بارزانی  آن را می فروشد.  در گزارشی که سال گذشته تهیه کردم، درآمد نفتی داعش 800 میلیون  دلار ذکر شد و بعد به یک میلیارد و 200 میلیون  دلار افزایش یافت. بررسی این  مسأله تا به امروز ادامه دارد.  در باره  شرکت مستقیم 27 تاجر  ترکیه و عراق  در این معاملات اطلاعاتی در دست است. دولت مرکزی عراق  اقداماتی در این جهت به انجام رساند  و  احتمالا سازمان ملل  فهرست این افراد را در  اختیار  رهبری  عراق و ترکیه گذاشته است.  هم اکنون فروش  نفت که درآمد  هنگفتی نصیب  «داعش» می کند  ادامه دارد.  نفت از طریق ترکیه به  دریای مدیترانه و از آنجا به اقصی نقاط جهان رسانده می شود.

ترکیه اعلام می کند که به داعش کمک  نمی رساند.  اما ترکیه  تسلیحات لازم را به ارتش آزاد سوریه و  چند گروهبندی محلی  تحویل می دهد  که آنها بنوبه خود آن را به « داعش» می فروشند.  در واقع در سوریه گروهک های زیادی وجود دارند که ترکیه آنها را «میانه ور»  می نامد و کمک زیادی به آنها می رساند.  این گروهک ها تحت فشار  « داعش» و یا  جببه النصرا  قرار می گیرند و بالاجبار  تسلیحات دریافتی را به جهادگرایان می فروشند.  اکثر سلاح هایی که از طریق مرز  وارد  سوریه می شود   به دست «داعش»  و « النصرا» می افتد.

محمد علی  ادیب اوغلو نا موثر بودن  اقدامات ائتلاف  مبارزه با «داعش» را مورد تأیید قرار داد و گفت: جهادگرایان  هیچگونه آسیب جدی بر اثر بمباران های  ائتلاف در سوریه ندیدند،  علت آن است که آنها  از  قبل از اطلاعات  مربوط به زمان  و محل وارد آمدن ضربات هوایی  برخوردار بودند.  در این میان،  عملیات هوایی  روسیه  کاراتر است.  از همان ابتدای  عملیات هوایی روسیه، تلفات سنگینی به «داعش« وارد آمد.  به عقیده من، در چند ماه آینده،  دولت سوریه قادر خواهد بود  کنترل خود را بر  بخش اعظم اراضی کشور برقرار سازد.  اگر ضربات هوایی روسیه  با  عملیات زمینی  همراه باشد ، شبه نظامیان «داعش»  شکست خواهند خورد».

 در پاسخ به این سوال که برای  بستن منبع درآمد داعش چه باید کرد، محمد علی ادیب اوغلو  گفت که در  وهله اول باید  مشخص کرد که  چه گروهی در واقع  اپوزیسیون «میانه ور» در سوریه است و چه کسانی  از این مفهوم به عنوان پوششی برای  ماهیت اصلی خود استفاده می کنند.

—   تا زمانی که نتوانیم  به ورود مزدوران خارجی به سوریه پایان بدهیم  بستن کانال رسیدن پول  به دست جهادگرایان ممکن نخواهد بود.  بعلاوه باید  مانع از رسیدن نفت  داعشی  به شمال عراق  و به دست افراد نزدیک به بارزانی شد.  در آنجا شرکت هایی به نفع  آمریکا   فعالیت می کنند  که به نظر ما در این  روند شرکت دارند.  و بالخره اینکه باید هر چه زودتر  شبه نظامیان  را از « رقا» بیرون راند تا به معادن نفت دسترسی نداشته باشند.  اگر بتوان  به این هدف رسید، « داعش»  در  مدت زمان کوتاهی قدرت خود را ازدست خواهد داد  و  تزریقات مالی آن  به پایان خواهد رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала