همکاری های کشاورزی بین ایران ولیتوانی به مرحله اجرا درآمد

© Sputnik / Artem Kreminskyهمکاری های کشاورزی بین ایران ولیتوانی به مرحله اجرا درآمد
همکاری های کشاورزی بین ایران ولیتوانی به مرحله اجرا درآمد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سند همکاری های کشاورزی بین ایران ولیتوانی در زمینه های آموزش، تحقیقات، دام و طیور، شیلات، منابع طبیعی، فناوری های نوآماده به امضاء رسید.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سند یاد شده در دیدار ویرجینیا بالتریتینه وزیر کشاورزی لیتوانی با محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی شامگاه دوشنبه در تهران امضا شد.
حجتی در این مراسم پیرامون دستاوردهای مذاکره هیأت ایرانی و لیتوانی برای توسعه همکاری های کشاورزی افزود: طی سالهای گذشته همکاری های دو کشور خیلی محدود بود، اما پس از حضور وزیر کشاورزی لیتوانی در تهران و بازدید وی از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور تهران، زمینه های همکاری مناسبی برای توسعه مراودات دوجانبه مشخص و هماهنگ شد که در زمان بندی مناسب پیگیری و اجرایی خواهد شد.
وی، تبادل اطلاعات علمی و فناوری یا هدف انتقال تکنولوژی در زمینه های کشاورزی، دامداری و دامپزشکی، حفظ نباتات، مدیریت اراضی، تحقیقات و آموزش و توسعه روستایی، توسعه صنعت لبنیات، منابع جنگل، تولیدات محصولات ارگانیک و بذور اصلاح شده را ازمهمترین همکاری های کشاورزی دو کشور عنوان کرد.

گسترش همکاری های ایران و لیتوانی در بخش کشاورزی
ویرجینیا بالترینه وزیر کشاورزی لیتوانی از سفر خود و هیات همراه به ایران ابراز رضایت و خشنودی کرد و گفت:امیدوارم زمینه های تفاهم همکاری بین ایران و لیتوانی در زمینه های مختلف کشاورزی و تجاری گسترش یابد.
وی اظهارداشت: کشور لیتو انی از مجموع 3.5 میلیون هکتار زمین کشاورزی تاکنون 2.3 میلیون هکتار آن را زیر کشت انواع محصولات کشاورزی برده است.
وی عمده فعالیت های کشاورزی در لیتوانی را مجتمع های کشت و صنعت به عنوان ارگان اصلی کشاورزی این کشور ذکر کرد و تولید گوشت، شیر، تخم مرغ، پوست، پرورش ماهی، گندم، انواع جو، غلات، سیب زمینی، سبزیجات و علوفه از محصولات آن ذکر کرد.
این مقام لیتوانی ، درباره هدفش از شرکت در نمایشگاه بین المللی دام و طیور تهران که در قیاس با سال گذشته با رشد 40 درصدی شرکت های خارجی نیز مواجه شده ، گفت: لیتوانی تلاش زیادی برای دستیابی به بازارهای جدید به منظور فروش محصولات کشاورزی خود انجام داده و بنابراین در نمایشگاه های مربوطه در نقاط مختلف جهان شرکت می کند.
وزیر کشاورزی لیتوانی، همکاری مشترک در جهت جذب سرمایه گذاری شرکت های لیتوانی در اجرای پروژه های در دستور کار بخش کشاورزی در ایران و تسهیل حضور و سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در زمینه کشت و صنعت و دامپروری آن کشور را ازدیگر اهداف این سفر برشمرد.
وی گفت: تفاهم مناسبی در حوزه ارتقای سطح همکاری های فنی و تحقیقاتی بخش کشاورزی دو کشور صورت گرفت که تبادل کارشناس و دوره های آموزشی و تحقیقی کوتاه مدت در بخش های مربوط به شیر، گوشت، میوه، سبزیجات، محصولات ارگانیک، کنترل و تولید محصولات غذایی، تجزیه و تحلیل نمونه های غذایی، علوفه، تکنولوژی تولید بذر و گسترش محصولات گیاهی، آماده سازی میوه های تازه و سبزیجات برای بازارهای فروش ازجمله آن محسوب می شود.
پیش از بحران مالی جهانی که از سال 2007 آغاز و تا 2010 تداوم داشت ، لیتوانی یکی از سریع ترین رشدهای اقتصادی در اتحادیه اروپا را داشت ، این کشور امروزه در فهرست شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد، در رده توسعه بسیار بالای انسانی قرار دارد و لیتوانی از اعضای سازمان ناتو، شورای اروپا و اتحادیه اروپا محسوب می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала