گزارش و تحلیل

رسانه های چین: غرب انتظار نداشت که روسیه اینقدر قوی ظاهر شود

© Photo / Russian Federation Defence Ministryحملات هوایی روسیه به مواضع تروریست های داعش
حملات هوایی روسیه به مواضع تروریست های داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این حملات فشرده غرب را به فکر انداخته که آیا این همان روسیه ای است که آنها می شناختند؟

نیروهای هوایی روسیه روزانه ده ها حمله هوایی به مواضع تروریست ها در سوریه انجام می دهند. گائو فِی یک سیاست پرداز چینی در نشریه گلوبال تایمز می نویسد: این حملات فشرده غرب را به فکر انداخته که آیا این همان روسیه ای است که آنها می شناختند؟

بی شک عملیات روسیه در سوریه جای کشورهای غربی را تنگ کرده، اگرچه تا امروز تصور می کردند که آنها رهبران مبارزه با تروریسم هستند. به گفته این کارشناس چینی، می توان گفت که مسکو «غرب به رهبری امریکا را در شرایط بدی غافلگیر کرده» است. کشورهای غربی نتوانستند با فشار بر روسیه به جایی برسند، به همین خاطر از نیروی «نرم» استفاده می کنند که تنها راه نجات آنهاست و شاید مساله را حل کند.

از ابتدای عملیات نظامی روسیه در سوریه، رسانه های غربی درباره قربانیان غیرنظامی حملات روسیه شایعه پراکنی می کنند، اما با تحلیل های عمیق درباره سقوط قیمت نفت، تحریم ها و تضعیف مسکو هیچ کاری نمی توانند بکنند. واضح است که غرب روسیه و خواسته اش برای مبارزه را درست ارزیابی نکرده بوده، زیرا برای این حوادث اصلا آمادگی نداشت.

به اعتقاد فِی تحلیلگر چینی، باید خاطر نشان کرد که کمک نظامی روسیه بی ارزش نشده است. در زمان جنگ سرد شوروی بزرگترین زرادخانه هسته ای را داشت و از نظر حجم تسلیحات نیز کمتر از امریکا نبود. روسیه به هر صورت میراث دار اتحاد جماهیر شوروی است. با وجود اینکه سطح کمک های نظامی کاهش یافته، تجربه، آمادگی و نظم نظامی روسیه این کشور را در رده قدرتهای بزرگ قرار می دهد.

علاوه بر این، روسیه ذهنیت ویژه ای دارد: شرایط هر چه سخت تر شود، آنها قوی تر می شوند. امروز روسیه با مشکلات اقتصادی جدی روبروست، اما تاریخ نشان می دهد که همین مشکلات می توانند نیرومحرکه ای برای توسعه این دولت ها شوند. در قرن نوزده میلادی نیز حمله ناپلئون به روسیه این کشور را به یک ژاندارم در تمام اروپا تبدیل کرد. جنگ با آلمان های نازی در قرن بیستم، شوروی را به یک قدرت بزرگ تبدل کرد. قدرتی که از ایالات متحده کم نداشت. در بیشتر مواقع، رقبای روسیه به خاطر دست کم گرفتن این کشور بهای سنگینی پرداخت می کنند.

در نهایت باید این مساله را در نظر گرفت که روسیه با شطرنج جهانی کاملا آشناست. در ذهن غرب که خود را درگیر جنگ سرد ساخته، مسکو بازنده است. زبیگنِف بژِزینسکی سیاستمدار معروف می گوید که روسیه قادر نیست با غرب رودر رو شود. به اعتقاد فِی تحلیلگر چینی، امریکا در رابطه با روسیه دچار نزدیک بینی شده. اما روسیه یک قدرت بزرگ است حتی اگر قدرت نفوذش در یک قلمروی مشخص باشد.

مسکو با عملیات سوریه، حمایت از متحد خود و حمله به دشمن و تضعیف رقبا، دست کم به همه اثبات کرد که می تواند برنده باشد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала