فرار داعشی ها به افغانستان

© AP Photoکارشناس : داعشی ها با گذرنامه سوری صادره توسط داعش به اروپا می آیند
کارشناس : داعشی ها با گذرنامه سوری صادره توسط داعش به اروپا می آیند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بی ثباتی در افغانستان برای هند و روسیه خطرناک است.

تروریست ها پس از ضربات هوایی  روسیه به مواضع  شبه نظامیان « دولت اسلامی» در سوریه، به دیگر مناطق  از جمله  افغانستان سرازیر شدند.  آرون موهانتی  کارشناس  هندی در امور بین الملل معتقد است  که هند و روسیه  از منافع مشترکی در این منطقه برخوردارند.

—  اوضاع در افغانستان  دائما وخیم می شود و  خطر ترور طالبان مثل گذشته  به قوت خود باقی است.  شبه نظامیان «داعش»  به افغانستان راه پیدا کردند  و همانا به این دلیل  اوضاع در افغانستان وخیم تر می شود.  بی ثباتی در این کشور  خطری برای  ثبات  هند و روسیه است.

افغانستان در بین دو آتش قرار گرفته است —  طالبان از یک طرف و «دولت اسلامی» از طرف دیگر  که در آنجا پناهگاه جدید برای خود یافتند.  آنها به استخدام مزدوران  در شهرهای  افغانستان  می پردازند و جا را برای طالبان « تنگ می کنند».  چنین وضعیتی  موجب تشدید  تقسیم حیطه نفوذ  بین دو گروهبندی  خواهد شد که بنوبه خود   موج جدید  خشونت و زورگویی در کشور را دامن خواهد زد.

—  چندی پیش طالبان شهر « قندوز» را به تصرف خود درآورند. هرچند  نیروهای دولتی  توانستند شهر را آزاد کنند اما ما مشاهده می کنیم که طالبان دوباره فعال شدند  و  نفوذ آنها در افغانستان دوباره نیرو می گیرد.  در آینده طالبان به سمت خاور نزدیک پیشروی خواهند کرد. احتمال آن می رود که  در هند نیز فعال شوند، به ویژه در کشمیر.  افغانستان همسایه ماست  و اگر در آنجا  اوضاع به دلیل طالبان وخیم شود این خطر ما را هم تهدید خواهد کرد.  روسیه نیز با این خطر روبرو می شود ، زیرا  طالبان می توانند  سر از آسیای مرکزی  درآورند و از آنجا به سمت روسیه پیشروی کنند.  همانا به این دلیل  به نفع روسیه و هند خواهد بود  که یکبار برای همیشه از شر  تروریسم خلاص شوند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала