گزارش و تحلیل

گسترش گروه ضد بحران سوریه

© AFP 2023 / George Ourfalianنظامیان سوری در حلب
نظامیان سوری در حلب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از تهران می توان دعوت کرد به گروه ضد بحران بپبوندد.

 مذاکرات 4 جانبه  وزرای امور خارجه  کشورهای گروه تماس (  روسیه، آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی)  در باره  حل و فصل  بحران  سوریه  که در وین برگزار شد،  دورنمای جدید  در کار  گروه بین المللی را مشخص ساخت — ضرورت گسترش این گروه.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه  روسیه  پس از پایان  مذاکرات  گفت که «  4 کشوری که  در  مذاکرات شرکت کردند  برای  تأمین  موثر  حل و فصل  بحران سوریه  کافی نیستند و این گروه باید به اندازه یک دوجین و یا بیشتر شرکت کنندگان  وسعت یابد».  به گفته لاوروف ،  مصر، کشورهای  خلیح فارس  و  اتحادیه  کشورهای عربی  و سازمان همکاری اسلامی  و ایران می توانند به حمایت از فرایند صلح  بپیوندند.  جون کری، وزیر امور خارجه آمریکا  نسبت به این پیشنهاد  آقای لاوروف  بشکل مثبتی  واکنش نشان داد و  گفت: « از تهران نیز می توان   دعوت کرد  به این مذاکرات بپبوندد».  به گفته وی  مذاکرات  آینده می توانند  30 اکتبر  برگزار شود.

 روز شنبه  در وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه  اعلام شد که  تماس تلفنی  سرگی لاوروف  با  همکار  ایرانی  وی برگزار شد.  وزیر روس  در  گفتگو با  محمد  ظریف  نتایج  دیدار با  وزیر امور خارجه  آمریکا و  وزرای امور خارجه  عربستان سعودی و ترکیه  را  در میان گذاشت  که به بحران سوریه  اختصاص داشت.  وزرای امور خارجه  روسیه و ایران در  تماس تلفنی  خود «  ضرورت  گسترش  هماهنگی  تلاش های  بین المللی  با هدف  عادی سازی هر چه سریعتر  اوضاع در سوریه  و از  جمله  از راه دعوت  از کشورهایی  مانند ایران و مصر به فرایند سیاسی حل و فصل بحران سوریه را  مورد تأیید قرار دادند».

تا چه اندازه  دورنمای گسترش  ترکیب  گروه تماس  در باره حل و فصل بحران سوریه  محتمل است  و آیا ایران برای  پیوستن به این فرایند آماده است؟ سجاد طائری تحلیل گر سیاسی شبکه  اطلاعاتی — تحلیلی ایران  در مصاحبه با  مارینا الشعلان  خبرنگار  « سپوتنیک پرشین»  نظر خود را در این باره ابراز نمود.

 

 

 کارشناس محترم  همچنین  این نکته را مورد  تأکید قرار داد  که  تلاش های دیپلماتیک  فدراسیون روسیه  و به خصوص  سرگی لاوروف همیشه  ثابت  کردن  نقش مهم استراتژیک  ایران به جامعه جهانی را در نظر می گیرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала