گزارش و تحلیل

اسد در کرملین – سیگنالی برای غرب

© Sputnik / Dmitriy VinogradovРоссийская боевая авиация на авиабазе "Хмеймим" в Сирии
Российская боевая авиация на авиабазе Хмеймим в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملیات نظامی روسیه در سوریه با تعرض دیپلماتیک بی سابقه مسکو همگام شده.

بازدید اعلام نشده اسد از پایتخت روسیه و مذاکرات وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آمریکا و متحدینش را غافلگیر کرده است. بر اثر  اولین سفر پرزیدنت اسد به خارج پس از آغاز جنگ در سوریه اهمیت اوضاع در خاور نزدیک و مناسبات میان مسکو و غرب بالا رفته است.

در روز های نزدیک جهانیان از گفته‌های جدید بشار اسد در باره نتایج این دیدار آگاه شده و عجالتاً کارشناسان کشور های مختلف در باره اهمیت دیدار دو رئیس جمهور در کرملین تعمق می‌کنند. آن‌ها با «اسپوتنیک» مصاحبه کردند.

صباح زنگنه مشاور سابق وزیر امور خارجه و عضو کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی ایران در سال‌های 1980- 1985 در این خصوص چنین گفت:

 

«هانس هنینگ شرودر» سیاست شناس و مفسر نشریه آلمانی Russian Analytical Digest  در مصاحبه با «اسپوتنیک» ضمن ارزیابی بازدید پرزیدنت اسد از مسکو واژه‌های مشابهی بکار برده چنین گفت:

ملاقات پوتین و اسد در مسکو بخشی از روند بزرگی است. اکنون ما شاهد آن هستیم که روسیه خیلی فعال شده است و با عربستان سعودی، اسرائیل و ایران تماس بر قرار کرده است. دیدار با اسد در همین زمینه بر گزار شد. اگر ما خواهان حل و فصل سیاسی هستیم باید کاری کنیم تا همه شرکا پشت میز مذاکره بنشینند. آیا اسد بتواند بخشی از فرایند سیاسی شود یا نه یک مساله بحث انگیز است. این سؤال هم هست که اسد می‌تواند به کدام سازش ها تن در دهد. یگانه فردی که می‌تواند در او تأثیر بگذارد — رئیس جمهور روسیه است. روسیه با شرکت  خود در عملیات هوایی نشان داد که در حل بحران ذینفع است و من گمان می‌کنم که حل سیاسی اختلاف که همه ما به آن نیازمندیم بدون حضور روسیه میسر نیست.

به عقیده «حسن سلیم اوزرتم» تحلیلگر مسایل روسیه و قفقاز در اندیشکده «یو اس ای کی» آنکارا  همانا  اسد  رئیس جمهور قانونی سوریه برای انجام گفت و گوی مسالمتامیز از اهمیت خاصی برخوردار است. این کارشناس ترک افزود: دیدار دو رهبر درجه اهمیت هم روسیه و هم دولت دمشق در دوره انتقالی را نشان می دهد. وی به «اسپوتنیک» چنین گفت:

«بلوک مخالفان اسد امکان شرکت اسد در روند حل و فصل در سوریه و روند انتقالی را به بحث گذاشت. بنا به اطلاعی که در دست هست مواضع طرفین در مورد این مساله آهسته آهسته بهم نزدیک می شود. لا اقل ما شاهد مقاومت قطعی با ایده شرکت اسد در روند سیاسی نیستیم. دو عامل وجود دارد که مواضع اسد را تحکیم می کنند. یکی از آن‌ها آن برتری است که رئیس جمهور سوریه به برکت حمایت روسیه در مقابله با مخالفان سوریه دریافت کرده است. عامل دوم — حمایت مسکو از دمشق در چارچوب استراتژی مشترک دو کشور است که در جریان مذاکرات پوتین و اسد نمایان شده است. این حمایت در جریان مذاکرات آتی در باره حل و فصل در سوریه گسترش خواهد یافت.

«ایگور موروزف» کارشناس در امور اقتصادی بین‌المللی و عضو کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون — سنای روسیه به «اسپوتنیک» گفت: موفقیت نهایی در مبارزه با تروریسم به هیچ وجه پس از فرجام موفق عملیات نیروی هوایی روسیه در سوریه حاصل نشده بلکه صرفاً در جریان مذاکرات آتی کل نیرو های سیاسی از جمله با حضور دولت بشار اسد بدست خواهد آمد. موروزف افزود:

«این مذاکرات سیگنال جدی به آمریکا و متحدین آن در ائتلاف است. رئیس جمهور روسیه بار دیگر نشان داد که او به افزودن مساعی برای برقراری نظم و آرامش در خاور نزدیک ادامه می دهد. ما برای برقرار موازنه با همه طرف‌ها دست به اقدام می زنیم. آمدن بشار اسد به مسکو به معنای گذر به فاز بعدی با شرکت رئیس جمهور انتخاب شده و دولت قانونی وی است. طرف روسیه هم اینک به تدوین بخشی از روند سیاسی به قصد رفع  صلح آمیز اختلاف در سوریه پرداخته و حالا نوبت آمریکا و متحدینش است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала