کیسینجر: آیا فاجعه هسته ای ناگزیر است؟

© Sputnik / Michael Klimentyevکیسینجر: آیا فاجعه هسته ای ناگزیر است؟
کیسینجر: آیا فاجعه هسته ای ناگزیر است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هنری کسینجر، تحلیلگر معروف مسائل سیاست خارجی در جهان بتازگی مقاله را در روزنامه "وال استریت ژورنال" به چاپ رساند که دارای چنین عنوانی است: "چگونه می توان خاورنزدیک را از فلج شدن نجات داد؟".

اندیشه کلیدی در این مقاله اینست که در صورت پابرجا شدن سلاح هسته ای در خاور نزدیک ، بطور ناگزیر وضع فاجعه باری در این منطقه شکل خواهد گرفت.
وی می نویسد:" اوباما و اروپا بتازگی کلید ساخت سلاح هسته ای را به ایران تقدیم کردند. عربستان سعودی تلاش می کند طرف حاضر به فروش سلاح هسته ای را پیدا کند. پاکستان این سلاح را می فروشد. آیا ما در مسیر "فاجعه ناگزیر" قرار گرفته ایم؟
لیبرال های دیوانه ما به دویدن در این قبرستان پرداخته اند تا از اوباما دفاع کنند اما رئیس جمهور آینده دارای چنین فرصتی نخواهد بود. پوتین چندی پیش گفت:"برخی از مقامات آمریکا به جای مغز معلوم نیست چی دارند" و این سخن به هیچ وجهه پوچ نیست".
کیسینجر در ابتدای مقاله خود درباره برهم خوردن تعادل قوا در خاور نزدیک می نویسد. اندیشه ها و ایده های اساسی در این مقاله چنین هستند:
1. با ورود روسیه به سوریه ، ساختار موجود طی چهاردهه فرو پاشیده است.
2. فعالیت چهار کشور عربی لیبی، سوریه، عراق و یمن قطع شده و همه آنها در معرض خطر تصرف توسط داعش قرار دارند که تلاش می کند خلافت اسلامی جهانی را تشکیل دهد.
3. آمریکا و غرب به استراتژی سنجیده ای نیاز دارند که اکنون وجود ندارد.
4. به عقیده کیسینجر، در حال حاضر ایران "در راهی قرارگرفته که به آخر الزمان و روز قیامت منتهی می شود".
5. روسیه به دخالت نظامی بی سابقه در سوریه رو آورده است. پوتین مقدم بر هم از روسیه دفاع می کند.
6. "تا موقعی که داعش وجود داشته و به کنترل یک سرزمین جغرافیایی مشخص ادامه دهد، تنش در خاور نزدیک حفظ خواهد شد… نابود کردن داعش در مقایسه با سرنگونی بشار اسد مساله درنگ ناپذیرتری است".
7. "آمریکا دیگر اجازه شرکت نظامی روسیه در این حوادث را داده است". (ولادیمیر پوتین پیشنهاد کرده ائتلاف جدید روسیه و غرب از نوع ائتلاف زمان جنگ جهانی دوم تشکیل شود)
چنین ائتلافی با در نظر داشت کمبود عمومی اراده سیاسی در غرب ،به شرط شفافیت استراتژیک اقدامات پوتین می تواند ثمرات خوبی ببار آورد.
نتیجه: ما برای جلوگیری از "فاجعه" مسابقه هسته ای داغ در خاورنزدیک به ائتلاف موثر غرب و روسیه نیاز داریم که احتمالا دنیا را نجات خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала