تغییر رویکرد در اقتصاد ایران از مهمترین مسائل روز

© AP Photo / Vahid Salemiتغییر رویکرد در اقتصاد ایران از مهمترین مسائل روز
تغییر رویکرد در اقتصاد ایران از مهمترین مسائل روز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) طی سخنانی در همایش اقتصاد مقاومتی که در محل اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید مدنظر قرار دهیم تغییر رویکرد در اقتصاد کشور است.

وی اضافه کرد: باید آن را مجدانه پیگیری کنیم، برخی از ابعاد و مولفه‌های تغییر رویکرد مشخص است و پایه این تغییر رویکرد باید بر اداره کشور و عقلانیت استوار باشد.

وی افزود: انتظام‌بخشی به زندگی فردی و اجتماعی بر پایه عقلانیت است، ما از ظرفیت‌های عقلانی جامعه باید بهترین استفاده را کنیم و در این حوزه لازم است به متخصصین جامعه رجوع کنیم.
لاریجانی گفت: برخی تصور می‌کنند تصمیم‌گیری درباره پرونده هسته‌ا‌ی کشور لحظه‌ای بوده است، در حالی که بیشترین وقت مسئولان طی این سال‌ها صرف موضوع هسته‌آی شده و شورای هسته‌ای نیز تاکنون بیش از 20 جلسه برگزار کرده است، متاسفانه برخی اطلاع لازم را ندارند ولی اظهارنظر می‌کنند، مسیر مذاکرات هسته‌ای با فراز و فرودهایی که داشت بالاخره طی شد البته می‌شد هزینه کمتری در این مسیر بدهیم.
لاریجانی با بیان اینکه هدف از مذاکرات لغو تحریم‌ها و داشتن تکنولوژی هسته‌ای بود، گفت: درست است که بیشتر مشکلات اقتصادی کشور به سوءمدیریت و ساختارهای اقتصادی برمی‌گردد اما تحریم‌ها مشکلات اقتصادی را تشدید کرده بود، باید بدانیم در تحقیق و توسعه در حوزه هسته‌ای همچنان مانند گذشته پیشرفت خواهیم داشت و قسمتی از تحریم‌ها در جریان اجرای برجام متوقف و بخشی هم لغو می‌شود.
وی اضافه کرد: ما نمی‌گوییم به دیگران اعتماد کنیم اما عقل داریم و به صحنه نگاه می‌کنیم، اگر طرف مقابل تحریم‌ها را برنداشت، آن وقت ما هم کارمان را انجام می‌دهیم البته جرقه‌ای از برداشتن تحریم‌ها برداشته شد. رئیس سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان گفت که با اجرای برجام از نظر پیشرفت دانش هسته‌ای مشکلی پیش نمی‌اید اما برخی معتقدند که پذیرش برجام موجب تسلط بیگانگان بر کشور می‌شود و نظارت‌ها را زیاد می‌کند ولی باید به آنان گفت ما چندین دهه است که عضو آژانس انرژی اتمی هستیم و نظارت‌های NPT را پذیرفته‌ایم.
لاریجانی با بیان اینکه اگر آژانس انرژی اتمی اسرار ما را لو بدهد ما هم کیفیت ادامه همکاری‌‌هایمان با آژانس را تغییر می‌دهیم، تصریح کرد: نباید تلقی غلطی از موضوع پیدا کنیم، کشور با چشم باز مسیر مذاکرات هسته‌ای را انتخاب کرد و اصلا تفهیم لحظه‌ای نبود، در ازای پذیرش برجام، محدودیت‌هایی را در حوزه هسته‌ای پذیرفته‌ایم که لطمه‌ای به کار ما نمی‌زند، باید تحریم‌ها برداشته شوند تا گشایشی در کار و مشکلات اقتصادی کشور پیش آید.
لاریجانی همچنین با اشاره به اظهارنظر عده‌ای که می‌گویند طرف مقابل تحریم‌ها را روی کاغذ برمی‌دارد ولی ما اقداماتمان را به طور عملی روی زمین انجام می‌دهیم، گفت: ما به طرف مقابل گفته‌ایم اول باید ببینیم که شما تصمیم گرفته‌اید تحریم‌ها را بردارید، خب دیدیم که شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا تصمیم گرفتند پس ما هم امروز باید به تعهداتمان عمل کنیم بنابراین چرا موضوع را وارونه به مردم جلوه می‌دهید، اضطراب درست کردن در جامعه خوب نیست.
وی تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای مسئله هسته‌ای را مربوط به یک قبیله می‌دانند در حالی که موضوع هسته‌ای مربوط به منابع ملی کشور می‌شود، نباید در کشور روش‌های قبل را دنبال کنیم، ممکن است حتی با برداشته نشدن تحریم‌ها به رشد اقتصادی 5 درصد هم برسیم اما نباید به شرایط دهه 80 بازگردیم چون لازم است اقتصادمان سالم باشد و به نظر می‌رسد بهتر است از تحریم‌ها پند و عبرت بگیریم، اگر اقتصادمان سالم نباشد اما هیچ وقت نمی‌توانیم به اهدافمان برسیم، باید اقتصاد ما بنیه‌ای داشته باشد که بتواند روی پای خودش بایستد.
لاریجانی در پایان با بیان اینکه ساختارهای اقتصادی ما دولتی است که این ایراد بزرگی است، خاطرنشان کرد: قانون اصل 44 قانون خوب و مادر است ولی متاسفانه درست اجرا نشد و در واگذاری‌ها، به شرکت‌های شبهه دولتی واگذار شد، اصل قانون یارانه‌ها هم قانون خوبی بود اما بد اجرا شد، باید رویکردمان در اقتصاد کشور تغییر کند و محور بر این تغییر رویکرد هم باید رونق تولید و ایجاد اشتغال باشد، به نظر می‌رسد بهتر است مسئولان کشور یک استراتژی اقتصادی را انتخاب و چندین سال آن را اجرا کنند، استراتژی اقتصادی کشور چند سالی نباید تغییر کند، نباید با تغییر دولت‌ها، سیاست‌های اقتصادی کشور عوض شود چون دولت‌ها عامل اجرا هستند عامل فلسفه‌ بافی برای حکومت نیستند، دولت‌ها باید به خوبی سیاست‌های اقتصادی را اجرا کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала