گزارش و تحلیل

رسانه‌ها موارد ناهنجار بمباران واحد های غیر نظامی توسط یگان های آمریکا را مرور کردند

© AP Photo / Médecins Sans FrontièresГоспиталь организации Врачи без границ в афганском городе Кундуз
Госпиталь организации Врачи без границ в афганском городе Кундуз - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه «اینترسپت» ضربات آمریکا به هدف‌های غیر نظامی را مرور کرده است

باراک اوباما از جوانا لیو رئیس سازمان «پزشکان بدون مرز» و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از حمله نیروی هوایی آمریکا به بیمارستان کندوز رسما عذرخواهی کرد.

لازم به یادآوری است که سوم اکتبر بر اثر ضربه نیروی هوایی آمریکا به   بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در کندوز افغانستان 22 نفر از جمله کارمندان آن سازمان انساندوستانه کشته شدند. فرماندهی نظامی آمریکا اعتراف کرد که نیروی هوایی آن کشور در آن حمله دست داشته ولی اعلام نمود که آن حمله موجه بود زیرا بنا به برخی داده‌ها در محدوده آن بیمارستان مقر طالبان قرار داشت

این اولین حادثه این نوع و ارتکاب چنین اشتباهاتی از سوی آمریکا نیست. نشریه «اینترسپت» ضربات پیشین آمریکا به هدف‌های غیر نظامی را به شرح زیر مرور کرده است:

کارخانه غذای کودک عراق، سال 1991

نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده در روز هفتم عملیاتش در عراق به نام «توفان در صحرا» کارخانه غذای کودک را در حومه بغداد مورد هدف قرار دادند. نیروهای ائتلاف بین المللی این کارخانه را به بهانه اینکه سلاح های بیولوژیکی تولید می کند، مورد هدف قرار دادند. اما نتایج تحقیقات و بررسی ای که توسط سازمان سیا صورت گرفت، واضح کرد که این کارخانه واقعا هم غذای ویژه کودکان تولید می کرده است و نه چیز دیگر.

کارخانه داروسازی سودان، 1998

پس از حمله تروریست های القاعده به سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا پرزیدنت بیل کلینتون  حمله موشکی به یک کارخانه داروسازی  «الشفا»  در سودان را صادر کرد. آمریکا معتقد بود که این کارخانه مرکز تولید تسلیحات شیمیایی تروریست ها است. دولت کلینتون پس از هدف قرار دادن این کارخانه که حدود 90 درصد داروهای مورد نیاز این کشور را تولید می کرد، هیچ گونه اسنادی را در مورد ارتباط این کارخانه با القاعده ارائه نکرد. در نتیجه کمبود دارو در سودان ده ها هزار نفر بر اثر بیماری مالاریا، سل و دیگر بیماری های قابل پیشگیری جان خود را از دست دادند.

حمله به قطاری در صربستان، 1999

 در طول بمباران یوگسلاوی بوسیله ناتو در سال 1999، جنگنده آمریکایی اف —15  یک قطار مسافربری در حال حرکت بروی پلی روی رودخانه «گرژدلیتسا» را مورد هدف دو موشک قرار داد. در نتیجه آن 14 غیرنظامی کشته شدند. با وجود اینکه این موشک هدایت شونده بود، ناتو  ویدیوای را به منظور متقاعد کردن مردم منتشر کرد تا نشان دهد که سرعت این قطار بیش از حد زیاد بوده و خدمه زمانی برای کنترل آن موشک ها نداشت.
روزنامه «فرانکفورتر  روندشاو»  چاپ آلمان دیر تر ثابت کرد که سرعت ضبط آن ویدیو سه برابر افزایش داده شده بود.

حمله به ساختمان رادیو و تلویزیون صربستان، 1999

16 کارمند رادیو و تلویزیون صربستان بر اثر حملات هوایی ناتو در سال 1999 در بلگراد کشته شدند. رئیس جمهور آن زمان آمریکا  بیل کلینتون بود و اعلام نمود که او آگاهانه از حملات ناتو به آن ساختمان حمایت کرد.

ضربه به سفارت چین در بلگراد، 1999

در نتیجه حملات آمریکا در یوگسلاوی، آمریکا در سال 1999 سفارت چین را در بلگراد به طور اشتباهی مورد هدف قرار داد که در نتیجه آن سه دیپلمات چینی کشته و بیش از 20 تن دیگر مجروح شدند. دلیل هدف قرار دادن اشتباهی، نقشه های قدیمی آتشباری اعلام شد.

بمباران مجتمع سازمان صلیب سرخ بین‌المللی در کابل، 2001

آمریکا در آغاز انجام عملیات خود در افغانستان در سال 2001 ساختمان صلیب سرخ بین‌المللی در کابل را مورد هدف قرار داد.

حمله به دفتر «الجزیره» در کابل، 2001

چند هفته پس از  حمله به ساختمان صلیب سرخ  در کابل، آمریکا ضربه دیگری را به دفتر محلی الجزیره و نمایندگی نزدیک  تلویزیون بی بی سی وارد کرد.

ضربه به دفتر کانال تلویزیونی الجزیره در بغداد، 2003

در مرحله اولیه دخالت ایالات متحده در عراق در 2003 نیروی هوایی آمریکا ضربات بمبی به نمایندگی الجزیره در بغداد را وارد کرد.

ضربه به هتل «فبسطین» در بغداد، 2003

در همان روز  عملیات آمریکا در عراق، تانک های نیروهای مسلح آمریکا هتل 15 طبقه "فلسطین" در بغداد را که اکثر مهمانان آن خبرنگاران خارجی بودند، مورد حمله موشکی قرار داد. بر اثر این حمله  عکاس  خبرگزاری «رویترز»  و تصویربردار کانال تلویزیونی «تله سینکو» اسپانیا کشته شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала