اسنودن: امریکا و بریتانیا از طریق گوشی های موبایل از شهروندان جاسوسی می کردند

© REUTERS / Mark Blinch اسنودن: امریکا و بریتانیا از طریق گوشی های موبایل از شهروندان جاسوسی می کردند
اسنودن: امریکا و بریتانیا از طریق گوشی های موبایل از شهروندان جاسوسی می کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس امنیت ملی آمریکا و مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا بر اساس اصل "کمک فنی در ازای دریافت اطلاعات" همکاری کرده و از طریق گوشی های موبایل از شهروندان جاسوسی می نمودند.

به گزارش خبرگزاری"ریانووستی" ، ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درمصاحبه با تلویزیون بریتانیا که اولین مصاحبه وی با رسانه های بریتانیایی بود این مطلب را اعلام کرده و گفت:" مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا در اجرای همه وظایف خود وابسته به آژانس امنیت ملی آمریکا است. این آژانس فناوری ها و دستور العمل های جاسوسی را واگذار کرده و مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا در ازای آن امکان دسترسی به اطلاعات جمع آوری شده در خاک بریتانیا را برای آمریکایی ها فراهم می کند".
به گفته اسنودن دو طرف در چهارچوب همکاری خود از امکانات نامحدودی برای جاسوسی از شهرونداتن از طریق تلفن های موبایل آنها برخوردار بودند.
افشاگر آمریکایی افزود آژانس امنیت ملی آمریکا و مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا با مصرف وجوه هنگفت نه فقط می توانستند مکالمات تلفنی شهروندان را شنود کرده و از محل استقرارآنها با خبر شوند بلکه هنگام گفتگو با تلفن های هوشمند حتی از آنها عکس بگیرند.
اسنودن کارمند فنی سابق سازمان "سیا" آمریکا که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی این کشور نیز کار می کرد، در ماه ژوئن سال 2013 تعدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در زمینه جاسوسی اینترنتی را به روزنامه های "واشینگتن پست" و "گاردین" واگذار کرد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت. بر اساس این اسناد آمریکایی ها نه فقط در کشور خود جاسوسی می کنند بلکه مراقب زندگی میلیون ها اروپایی از جمله نزدیک ترین متحدان ایالات متحده هستند. اسنودن پس از واگذاری این اسناد ابتدا به هنگ کنگ و سپس به مسکو پرواز کرده و در ماه اوت سال 2013 میلادی گواهینامه پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. به دنبال آن در سال 2014 ، مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه تا سه سال دیگر تمدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала