گزارش و تحلیل

روسیه تشکیلات و اقتصاد داعش را بمباران می کند

© AP Photo / Militant websiteشبه نظامیان داعش در سوریه
شبه نظامیان داعش در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروهای هوایی روسیه شروع به بمباران منطقه تحت کنترل داعش در سوریه کردند. به گفته ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه هدف از این عملیات جلوگیری از گسترش تروریسم است. رادیو اسپوتنیک درباره این تشکیلات می نویسد

سازمان تروریستی که امروز تحت عنوان «دولت اسلامی داعش» شهرت دارد در ابتدا از 11 گروه رادیکال سنی مذهب زیر پرچم القاعده عراق تشکیل شد. خبرگزاری تاس می نویسد که امیر سازمان تازه تاسیس دولت اسلامی عراق یکی از رهبران القاعده در عراق به نام ابوبکر البغدادی بود که در لیست تروریست های خطرناک امریکا قرار داشت. نیروهای امنیت امریکا برای سر البغدادی جایزه ای به مبلغ 10 میلیون دلار تعیین کرده اند.

چگونگی تشکیل

برنامه اول سازمان داعش، تصرف منطقه سنی نشین عراق پس از خروج نیروهای امریکا و ائتلاف بین المللی بود. سال 2013 هسته القاعده در سوریه به نام «جبهه النصره» به این گروه پیوست. در نتیجه اتحاد دو گروه، سازمان «دولت اسلامی عراق و لوانت» یا همان داعش تشکیل شد. اتحاد تروریست های دو سازمان هدف خود را فراتر از تصرف مناطق سنی نشین قرار داده و تصمیم گرفت که حوزه نفوذ خود را تا مناطق مجاور یعنی لبنان و سوریه گسترش دهد.

شکاف و تشکیل

شراکت بین جناح­های مختلف «القاعده» برای انجام یک پروژه مشترک چندان به طول نینجامید. در ماه نوامبر 2013 ایمان الظواهری رییس جناح القاعده تصمیم گرفت که داعش را منحل کند. با وجود دستور الظواهری، داعش تصمیم نداشت که متوقف شود و به فعالیت خود ادامه داده، از گروه «جبهه النصره» جدا شد.

یک سال بعد الظواهری رسما اعلام کرد که القاعده هر گونه ارتباطی را با سازمان داعش رد می کند.

در تابستانی 2014، داعش نام خود را به «دولت اسلامی» تغییر داده و اعلام تشکیل خلافت در منطقه تحت تصرف خود به رهبری ابوبکر البغدادی کرد.

هراس شبه نظامیان به خاطر بمباران دقیق مواضع آنها توسط هواپیما های روسیه - اسپوتنیک ایران
هراس شبه نظامیان به خاطر بمباران دقیق مواضع آنها توسط هواپیما های روسیه

محل درآمد «دولت اسلامی»؟

داعش امروز یکی از ثروتمندترین سازمان های تروریستی در دنیاست. تابستان گذشته این گروهک شهر موصل عراق را به اشغال درآورد و امروز منطقه ای را تحت کنترل خود دارد که از نظر وسعت بیش از مساحت بریتانیا است.

ذخیره مالی این سازمان به 7 میلیارد دلار می رسد. تنها پس از حمله به موصل عراق بانک مرکزی عراق را با ذخیره 2 میلیارد دلار شمش طلا غارت کردند.

به گفته روزنامه «کامرسانت»، داعش در قلمروی سوریه 44 هزار بشکه نفت در روز استخراج می کند و 4 هزار بشکه نفت در روز در خاک عراق تحت کنترل دارد. علاوه بر این، درآمد حاصل از فروش گاز طبیعی در حدود 1 میلیون دلار در روز است.

روزنامه «کامرسانت» چاپ روسیه می نویسد که نفت تنها محل درآمد داعش نیست. گروهک داعش بزرگترین معدن فسفات را تحت کنترل گرفته اند. تجارت فصفات سالانه در حدود 50 میلیون دلار درآمد برای آنها دارد. در بخش تولیدات شیمایی نیز می توان به کارخانه اسید فسفریک و اسید سولفوریک در القائم عراق اشاره کرد که سالانه 300 میلیون دلار درآمد برای این سازمان دارد.

علاوه بر تمام اینها، سازمان داعش اقدام به وضع مالیات در منطقه تحت اشغال خود کرده است. تروریست ها برای تمام انواع کالاها، عملیات بانکی و همچنین عبور و مرور گمرکی مالیات تعیین کرده اند.

سلاح

از سال 2003 که عراق به اشغال نیروهای امریکا درآمد، نزدیک به 15 میلیارد دلار برای تسلیحات ارتش «عراق دموکرات» هزینه شده است. پس از تشکیل سازمان داعش و حمله به عراق در ماه ژوئن 2014، شبه نظامیان داعش بیشتر انبارهای تسلیحات ارتش عراق را به تصرف درآورد. علاوه بر تسلیحات شلیکی، نیروهای داعش صدها واحد تجهیزات سبک و سنگین ارتش عراق را که از امریکا به این انبارها آمده بود تحت اختیار خود گرفتند.

غارت و جنایت

اعضای گروهک باید سود خود را با سازمان تقسیم کنند. این سود معمولا حاصل از فروش اشیای عتیقه غارت شده و یادبودهای تاریخی است. غارتگران موزه حلب، یکی از شهرهای باستانی دنیا، باید 20% سود خود را به دفتر اصلی داعش انتقال دهند.

غارت میراث فرهنگی توسط اعضای گروهک داعش تا آنجا پیش رفت که تابستان سال جاری سازمان سیای امریکا یادداشت های ویژه ای برای تاجران عتیقه ارسال کرد.

بونی ماگنِس مدیر برنامه های سیا در امور هنر و فرهنگ خبر داد که اجناس عتیقه متعلق به موزه های عراق و سوریه در بازار هنری امریکا به فروش گذاشته شده اند. درآمد حاصل از فروش این اشیا و میراث فرهنگی به صدها میلیون دلار می رسد.

از دیگر درآمدهای غیرقانونی این سازمان قاچاق مواد مخدر، غارت بانک ها و تجارت و… است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала