گزارش و تحلیل

دگرگونی معادلات با ورود نظامی برق آسای روسیه به خاورمیانه

© Photo / Ministry of Defence of the Russian FederationСамолеты российских Воздушно-космических сил нанесли точечные удары по позициям "Исламского государства" на территории Сирии
Самолеты российских Воздушно-космических сил нанесли точечные удары по позициям Исламского государства на территории Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از شکست همه نقشه ها و طرح های غربی به اصطلاح مبازره با داعش و تروریسم در منطقه خاورمیانه ورود برق آسای نظامی روسیه به سوریه کل معادلات را در منطقه خاور میانه را به هم ریخت و بن بست به وجود آمده را شکست.

طی ماه های اخیر کشمکش های سیاسی یک بن بست برای حل وفصل بحران چند ساله منطقه خاور میانه بوجود آورده بود و ماجرا به سمت و سوی تثبیت کشور دولت اسلامی معروف به داعش و ادامه تقسیم بندی منطقه بر اساس طرح موسوم به نقشه "برنارد لویس" پیش می رفت.

کشورهای غربی و عرب حوزه خلیج فارس اصرار به تبدیل سوریه و عراق به چیزی شبیه لیبی داشتند و ترکیه هم تلاش داشت تا بخش هایی از سوریه و پس از آن عراق را به عنوان ایجاد منطقه امن و پرواز ممنوع اشغال کند.

از سوی دیگر اسرائیل هم در صدد بود به اشغال جولان رسمیت بخشد و آن بخش را به سرزمین های اشغالی دیگر پیوند بزند.

حمایت ایران از حملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه - اسپوتنیک ایران
حمایت ایران از حملات هوایی روسیه به مواضع داعش در سوریه

با این شرایط تحرکات نظامی سنگین وزن روسیه کل معادلات و برنامه ریزی های موجود را بهم زد.

از همان ابتدای ورود نظامی روسیه غرب متوجه شد که دیگر شرای تغییر کرده و از خواسته خود برای کنار رفتن بشار الاسد عقب نشینی کرد و تلاش کرد دیدگاه های خود را به دیدگاه های روسیه نزدیک تر کند. همچنین موشک ها و تسلیحات استراتژیک ناتو در ترکیه جمع آوری شد تا مبادا روس ها در یک حرکت غالفگیر کننده آنها را نابود کنند و ناتوانی تسلیحات غربی را به رخ جهانیان بکشند.

نخست وزیر اسرائیل هم آنقدر با عجله ای خود را به موسکو رساند که حتی به قول برخی اعضای هیات فرصت بستن چمدان را هم به آنها نداد.

زمانی که هنوز غربی ها در حال فکر کردن به سخنان آقای پوتین در سازمان ملل بودند شورای فدراسیون روسیه مجوز استفاده از یگان های نظامی در خارج کشور را تصویب کرد و هنوز جوهر تصویب خشک نشده هواپیماهای روسی ستاد فرماندهی داعش در کوه های سوریه و پایگاه هایی که برای آموزش تروریست های چچنی و قفقازی جهت انجام عملیات تروریستی در روسیه فعال بودند را با خاک یکسان کردند.

نمی توان تصور کرد که این ورود سریع روسیه بدون زمینه چینی و نقشه دقیق و مفصل انجام شده بود و اینکه روس ها به یکباره تصمیم گرفتند وارد سوریه شوند و ستاد فرماندهی داعش را پیدا کنند و منهدم کنند. قطعا پیشتوانه این ورود یک برنامه ریزی اطلاعاتی و نظامی دقیق بوده و ما امروزه شاهد پیاده سازی این نقشه ها می باشیم. و اصل موفقیت در عملیات نظامی حمله نا به هنگام است.

استفاده روسیه از حریم هوایی ایران برای حملات خود به مواضع داعش - اسپوتنیک ایران
استفاده روسیه از حریم هوایی ایران برای حملات خود به مواضع داعش

روس ها بر عکس آمریکایی ها بدون سر و صدا و شوی تبلیغاتی همه جوانب امور در سوریه و منطقه خاورمیانه را بررسی کردند همزمان از چند ماه قبل یک تحرک دیپلماتیک در سطح منطقه و جهان شروع کردند و تلاش داشتند یک راهکار سیاسی برای بحران خاورمیانه بوجود آوردند، و به قول معروف برخی کشورهای سرکش را به راه راست هدایت کنند، زیرا بر کسی پوشیده نیست که اگر حمایت وهمکاری برخی کشورهای منطقه و پوشش سیاسی و رسانه ای آنها نبود امروزه چیزی به نام داعش در منطقه وجود نداشت.

آخرین چیزی که این کشورها تصور می کردند این بود که روسها ظرف مدت کوتاهی به ناگهان وارد عملیات نظامی شوند و برنامه های خود برای نابودی تروریست ها در منطقه  پیاده نمایند.

هر کس که پیگیر اخبار وروند اتفاقات و جریانات مبارزه با تروریست ها و داعش در خاورمیانه است می تواند به شما بگوید که رفتار نظامی ائتلاف غربی به تنها چیزی که شبیه نبود یک عملیات برای نابودی داعش بود. شاید محترم تر بود که نام عملیات خود را مثلا آکروبات بازی هواپیماهای غربی در آسمان عراق و سوریه و یا خیلی محترمانه بخواهیم بگوییم مانور نظامی این کشورها می گذاشتند تا عملیات نظامی.

وقتی این هواپیماها اقدام به پرتاب تسلیحات و مهمات برای داعش می نمایند ویا اینکه اقدام به بمباران نیروهای مردمی که در حال پیشروی به مواضع داعش هستند می نمایند و یا زمانی که ارتش عراق در الرمادی التماس می کند که نیاز به پشتیبانی هوایی دارد و آنها چون تعطیلی و وقت استراحتشان است وقت برای کمک ندارند، نمی توان اذعان داشت که هدف آنها نابودی تروریسم و داعش در منطقه می باشد.

پس از سالها از تشکیل داعش تازه کشورهای غربی به فکر تحریم اموال اعضای آن افتاده اند. ایالات متحده صدها نیرو را با بودجه کلان آموزش می دهد و سپس با تجهیزات مدرن وکامل در اختیار داعش و جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) قرار می دهد، اینکه اینها پس از ورود به سوریه خودسر به این گروه ها پیوستند داستانی است که فقط بچه ها و یا افراد ساده لوح ممکن است باور کنند.

هنوز راه های رساندن نیرو — مهمات و آذوقه به داعش از طریق ترکیه و اردن که دو همپیمان اصلی ایالات متحده در منطقه خاور میانه هستند باز است و از سوی دیگر همه گزارش ها و اخبار وارده تاکید دارد که بزرگترین مشتری های نفت دزدی داعش از سوریه وعراق همانا ترکیه و اسرائیل می باشند.

اموال داعش هم که در بانک های برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ترکیه وحتی برخی کشورهای غربی موجود است.

لاوروف: ادعای بمباران آماج های غیرداعشی در سوریه توسط روسیه بی اساس است - اسپوتنیک ایران
لاوروف: ادعای بمباران آماج های غیرداعشی در سوریه توسط روسیه بی اساس است

جالب اینکه اظهار می دارند که می خواهند با داعش مبارزه کنند.

رفتار سیاسی و نظامی روسیه در واقع منجر به آن شده که غربی ها در زاویه ای بسته به حالت کیش (شطرنج) در آیند که دیگر نمی توانند با رفتار های کج دار و مریض خود به این روند در منطقه ادامه دهند.

واکنش رسانه های غربی و ادعاهای بی پایه و اساس آنها نسبت به حملات هوایی جنگنده های روسیه نشانه دو چیز است:

1 — آنها از غیض خود نمی دانند چه کار کنند و به این دلیل و با اینکه می دانند حملات روسیه مواضع تروریست ها را در سوریه هدف قرار داده می خواهند اقدام به تخریب تبلیغاتی آن کنند و شانتاژ های تبلیغاتی آنها در این راستا می باشد.

هنوز بوی باروت بمباران کردهای مظلوم کوبانی توسط هواپیماهای ناتو (ترکیه) به عنوان مبارزه با داعش در فضای شهر می آید اما دریغ از یک خبر کوچک که توسط رسانه های غربی منتشر شده باشد.

2 — آنها واهمه دارند که این حملات دقیق و مهلک ادامه پیدا کند و مواضع و مراکز تروریست ها که قبلا توسط اتاق عملیات اطلاعاتی مشترک گروه چهار (روسیه — ایران — عراق و سوریه) در بغداد تشکیل گشته، شناسایی شده باشد و باقیمانده مواضع تروریست ها نابود شود، امری که زمینه ورود زمینی نیروهای ارتش های "قانونی و شرعی" عراق و سوریه و نیروهای مردمی به این مناطق را فراهم خواهد کرد و سالها نقشه غربی ها در منطقه خاورمیانه ظرف چند هفته به زیر خاک خواهد رفت.

در این راستا باید به چند نکته نیز توجه ویژه داشت:

1 — روسیه نه فقط بمب افکن به سوریه فرستاده بلکه هواپیماهای فوق مدرن نسل پنجم که مجهز به فناوری و موشک های هوا به هوای دور برد هستند و همچنین سامانه های دفاع هوایی مدرن را به سوریه فرستاده. امری که غربی ها را نگران کرده چرا که می دانند هواپیماهای همپیمانان آنها در منطقه توان مقابله با این هواپیماها را ندارد. در این راستا می توان به تهدید اخیر عربستان سعودی مبنی بر حمله هوایی به سوریه اشاره کرد که مشاوران نظامی آمریکایی آنها به سعودی ها گفتند از این حرف ها دیگر نزنند چون با وجود هواپیماهای مدرن روسی در سوریه هواپیماهای آمریکایی ای که در اختیار عربستان سعودی می باشد نا توان می باشند و نزدیک به مرزهای سوریه نرسیده سرنگون خواهند شد. اسرائیل که رسما ترس و واهمه خود را به کرملین ابلاغ کرد و ترکیه نیز هواپیماهای خود را به داخل مرزهای خود بازگردانده.

هواپیما های روسیه مرکز فرماندهی و ستاد داعش در کوه های سوریه را منهدم کردند - اسپوتنیک ایران
هواپیما های روسیه مرکز فرماندهی و ستاد داعش در کوه های سوریه را منهدم کردند

2 — روس ها همچنین تسلیحات مدرن جنگ زمینی در اختیار ارتش سوریه قرار داده اند، تسلیحاتی که قطعا در پی حملات هوایی ارتش و نیروهای مردمی سوریه برای تکمیل پروژه نابودی تروریست ها از آنها استفاده خواهند کرد چرا که حملات هوایی به تنهایی اثر نخواهد داشت و قطعا باید با عملیات نظامی همراه شود.

3 — امروزه دولت عراق نیز به دلیل نا امیدی از ایالات متحده و غرب تلاش دارد به سمت همپیمانی با روسیه پیش برود و قطعا در صورت موفقیت عملیات ارتش روسیه در سوریه این عملیات برای نابودی کامل تروریست ها در منطقه خاور میانه در عراق نیز باید پیگیری گردد به این ترتیب یکی از کشورهایی که غربی ها برای همپیمانی آن تلاش زیادی داشتند به زمره کشورهای همپیمان روسیه خواهد پیوست.

4 — ریشه کن کردن تروریسم و افراطی گری در منطقه خاورمیانه و جهان بدون رسیدگی به ریشه های تغذیه فکری آن بی معنی خواهد بود. امری که آقای اوباما هم پس از گفتگو با آقای پوتین در صحبت های اخیر خود به آن اذعان داشت. این صحبت ها قطعا برای کشورهایی که چنین تفکر هایی در آنها رواج دارند باید نگران کننده باشد چون پس از رسیدگی به امر تروریست های موجود در سوریه وعراق باید به ریشه تفکر ایجاد کننده چنین گروه هایی رسیدگی کرد و قطعا کل جهان برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را تحت فشار قرار خواهد داد که رویه خود را تغییر دهند و همین مساله این کشورها را بسیار نگران کرده چون با این شرایط پوشش سیاسی خود را از دست داده اند و پول های آنها که به دلیل ورود به جنگ یمن و درگیری های مختلف و سقوط قیمت نفت رو به کاهش است دیگر کمکی برای آنها به حساب نمی آید.

با این اوصاف می توان گفت حملات هوایی روسیه به مواضع تروریست ها در سوریه تلنگری به دیگر کشورها به حساب می آید تا در حساب و کتاب های خود در منطقه تجدید نظر کنند. یا به ائتلافی که آقای پوتین چندین ماه است مطرح کرده تشکیل گردد بپیوندند و مشابه زمانی که کل جهان برای مبارزه با نازی ها متحد شدند بر علیه تروریسم متحد شوند یا اینکه کنار بنشینند و امتیاز نابودی تروریست ها در منطقه خاورمیانه را به روسیه و همپیمانانش بدهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала