علامت خطرناک

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaطالبان افغانستان
طالبان افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیپلمات های خارجی نجات یافتند.

 نبرد سختی  در شمال افغانستان جریان دارد. نیروهای مسلح تحت کنترل  کابل  سعی می کنند طالبان را از  شهر کندوز بیرون رانند. این شهر سه شبانه روز است  که  در دست شبه نظامیان  اپوزیسیون مسلح قرار دارد.  به درخواست  دولت افغانستان  نیروی هوایی آمریکا  ضربات هوایی به مواضع طالبان وارد می آورد.  تلفات زیادی در بین  شبه نظامیان و  افراد غیر نظامی برجا مانده است.  عالم فصح الدینوف خبرنگار رادیو سپوتنیک  در آسیای مرکزی در باره  اوضاع در کندوز  توضیح می دهد.

طالبان توانستند تمام  ادارات دولتی  از جمله کاخ  استاندار و  ستاد پلیس  و سازمان اطلاعات شهر را تصرف کنند.  شبه نظامیان خانه ای را تصرف کردند  که نمایندگی سازمان ملل در  آنجا مستقر است.  دیپلمات های خارجی  خوشبختانه توانستند  پنهان  شوند و نجات یابند.  کارشناسان  به این موضوع  جلب توجه می کنند که پیشروی طالبان  با  غیبت  ریاست منطقه در کندوز مصادف شد.  روسای   ارگان های انتظامی  در کابل قرار داشتند و  محمد عمر صفی  استاندار  برای یک دیدار رسمی به تاجیکستان سفر کرده بود.  همه اینها گواه آن است که طالبان از اطلاعات کافی در این  باره برخوردار بودند، آن هم از منابعی در پایتخت افغانستان. تعداد خارجیان در بین شبه نظامیان زیاد است.

 دومین روز است  که نیروهای دولتی افغانستان سعی می کنند هم شهر  شمالی  افغانستان و هم  قصبات آن را  دوباره تحت کنترل خود درآورند. واحد های  نظامی آمریکا پس از آنکه  نمایندگان  لویه جرگه،  سیاست  آمریکا و دیگر  کشورهای عضو  مأموریت «  حمایت قاطعانه»  در ازای  مسائل امنیت  در افغانستان را  مورد سرزنش قرار دادند  به این عملیات پیوستند.  روز سه شنبه  نیروی هوایی  آمریکا  چند ضربه  به  مواضع  شبه نظامیان وارد آورد.  به گزارش  آژانس خبری  « پژواک»  قربانیانی برجا مانده اند  که شبه نظامیان  و ساکنان غیر نظامی در بین آنها هستند.  شبه نظامیان  با پنهان شدن در  محله های مسکونی    سعی می کنند از  مردم ساده به عنوان سپر  زنده استفاده کنند.  اجرای عملیات بزرگ به دلیل آنکه طالبان پس از تصرف کندوز،  به  شهرستان «  تخار»  حمله کردند دشوارتر می شود.

الهام  نارزییف محقق  مسائل افغانستان و مورخ نظامی و خبرنگار  که کنون ساکن تاجیکستان است در این خصوص گفت:  سقوط چنین  دژ استراتژیکی مهمی  مانند « کندوز»  ممکن است به تضعیف  مواضع  دولت های نقاط مجاور بیانجامد-  بغلان،  تخار و بدخشان.  در این شهر ها  شبه نظامیان  فعال  می شوند.  به احتمال زیاد این یک اقدام  بخوبی  برنامه ریزی شده است  که عواقب  خطرناکی در بردارد.  به ویژه اگر  حکومت مرکزی افغانستان  دست به مقابله جدی  با شبه نظامیان نزند.

سقوط کندوز ، پیشروی  طالبان  بسوی « تخار» و بدخشان  علامت نگران کننده ای برای کشورهای آسیای مرکزی  و قبل از همه تاجیکستان  است که از طولانی ترین مرز با افغانستان برخوردار است.  البته دوشنبه می تواند نقشه عمل  خاص خود در صورت  وخیم شدن اوضاع در  منطقه « پنج»  را به اجرا بگذارد.  اما  اجرای این نقشه  بدون شرکت  کشورهای سازمان  امنیت و همکاری  و قبل از همه  روسیه  غیر ممکن است.  هم اکنون در تاجیکستان  پایگاه  نظامی روسیه  مستقر  است که در  صورت  ضرورت  می تواند  به نیروهای جمعی  واکنش سریع  و سازمان پیمان امنیت جمعی کمک برساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала