نوبل اوباما

© AP Photo / Evan Vucciباراک اوباما برنده جایزه صلح نوبل
باراک اوباما برنده جایزه صلح نوبل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جایزه نوبل اشتباها به اوباما داده شد.

گی یرلوندستاد  دبیر سابق کمیته نوبل  یک جنجال بزرگ برپا کرد.  او کتاب خاطرات  خود تحت عنوان «  دبیر صلح» را  منتشر کرد.  وی در این کتاب  اطلاعات زیادی را افشا کرده است  که به عقیده  کمیته می بایست محرمانه باقی می ماندند.

لوندستاد در کتاب خود تعریف می کند که جایزه نوبل به چه کسانی و به چه دلیل  اعطا شده است. کمیته نوبل  اعلام کرد که نویسنده کتاب  قوانین کمیته را نقض کرده است که مطابق با آن  این  اطلاعات باید بمدت 50 سال  محرمانه باقی بمانند.  کمیته دولتی اعلام داشت: « لوندستاد به وعده خود در حفظ اطلاعات محرمانه  وفا نکرده است».

به نوشته «  رویترز» لوندستاد از سال 1990  تا 2015 میلادی ریاست نهاد  نوبل را عهده دار بود.  او در جلسات  کمیته حضور داشت  که  در آنها در باره  انتخاب شخصیت هایی که  باید جایزه نوبل را دریافت کنند تصمیمگیری می شد.  اما وی فاقد حق رأی بود. رئیس سابق این نهاد  اعلام نمود که به  قانون محرمانه بودن اطلاعات احترام می گذارد اما می خواهد  نشان بدهد  که یکی از معتبرترین  جوایز  در جهان باید  شفاف تر باشد.

لوندستاد در کتاب خود  از اعطای این جایزه به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تعریف می کند.  وی در سال 2009 میلادی این جایزه را دریافت کرد- فقط  9 ماه پس از  آغاز  کار در سمت  رئیس جمهور  کشور.  در ایالات متحده، این تصمیم را  مورد انتقاد قرار دادند و  زودرس نامیدند.  به گفته لوندستاد، اوباما  واقعا هم  انتظارات کمیته نوبل را برنیاورد.

پس از این آشکاراگویی، در بعضی از رسانه ها مقالاتی در باره اینکه  جایزه نوبل اشتباها به اوباما داده شد به چاپ رسیدند.  اما لوندستاد  در توضیح گفت که  کمیته نوبل  می خواست این جایزه برای رئیس جمهور آمریکا الهام بخش  باشد اما نتیجه با انتظارات کمیته یکسان نبود.  بعضی از رسانه ها  متذکر شدند که  اوباما  جایزه صلح را  در ازای وعده خروج  نیروها از عراق و افغانستان  دریافت کرد که  به « کشور اسلامی » (داعش)  منتهی شد.

 بعلاوه « افشاگر نوبلی» گفت که چرا هیچ یک از پاپ های روم این جایزه را دریافت نکرد (در سال 2003  پاپ یوهان پاول دوم نامزد دریافت این جایزه شده بود). به گفته وی  گونار استالست، یکی از  اعضای کمیته  از نظر بدبینانه ای نسبت به پاپ هایی که برای دریافت این جایزه کاندید شده بودند برخوردار بود.  خیلی ها با نظر او موافق بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала