گزارش و تحلیل

توافق روسیه و اسرائیل برای ایجاد مکانیزم هماهنگی عملیات در سوریه

© Sputnik / Michael Klimentyevتوافق روسیه و اسرائیل برای ایجاد مکانیزم هماهنگ عملیات در سوریه
توافق روسیه و اسرائیل برای ایجاد مکانیزم هماهنگ عملیات در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در مسکو دیدار داشتند.

مسائل مهم اوضاع در خاور میانه بحث و بررسی شد. در وهله اول طرفین نظرات خود را در خصوص اوضاع در سوریه مطرح کردند. سفر نتانیاهو به مسکو را چگونه می توان ارزیابی کرد؟  شرق شناس و تحلیل گر سیاسی ولادیمیر ساژین در این باره می گوید:

این دیدار به طور مستقیم با تقویت نقش نظامی — سیاسی روسیه در سوریه مرتبط بود. سوریه به مرکز رویارویی جهانی با بربریت قرون وسطایی که در ماسک " داعش" خود را پنهان کرده،  تبدیل شده است. متاسفانه ، نیروهایی که علیه داعش مبارزه می کنند متحد نیستند. تناقضات مذهبی و سیاسی آنرا را از هم تفکیک می کند.

مسکو ضمن تلاش برای اجرای سهم خود در مبارزه علیه تروریسم و بربریت ، حمایت نظامی خود را از دولت سوریه که در اوضاع  دشواری به سر می برد تقویت کرده است.

ساژین ادامه می دهد: فعال سازی سیاست روسی در سوریه ، بسیاری از بازیگران منطقه را نگران و مشوش کرده است. از جمله اسرائیل. مذاکرات بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهور پوتین با هدف برداشتن این نگرانی بود.

لازم به ذکر است که اسرائیل از بی طرفی کامل در درگیری داخلی سوریه حمایت می کند. در عین حال اورشلیم آماده است که از نیروهای نظامی استفاده کند تا امکان دسترسی گروهک های افراطی چه متحدین و چه دشمنان رئیس جمهور سوریه اسد به تسلیحات سنگینی مانند سیستم های موشکی ، پدافند هوایی و تسلیحات شیمیایی ممانعت شود.  

سخن در خصوص گروهک شیعه " حزب الله" است که یکی از مبارزین اصلی اسرائیل در منطقه می باشد. " حزب الله"در جنگ میهنی شبه نظامیان در طرف رئیس جمهور اسد می جنگند. اسرائیلی ها نگرانند که ایران و سوریه ، " حزب الله" را با تسلیحات امروزی مجهز سازند. و افزایش ارسال نظامی روسیه به سوریه به عقیده ی اسرائیلی ها، امکان دسترسی " حزب الله" به تسلیحات روسی را ممکن می سازد ، تسلیحاتی که می توانند برای مبارزه با اسرائیلی ها استفاده شوند.

این اواخر برای اولین بار طی سال های طولانی آرامش و ثبات در مرزهای  سوریه با اسرائیل ، تیراندازی های موشکی به دولت یهود صورت گرفت.

در این ارتباط نخست وزیر اسرائیل بعید ندانست که ایران ضمن حمایت از ارتش سوریه سعی دارد  " جبهه تروریستی دوم" را علیه اسرائیل در مرزهای بلندی های جولان ایجاد نماید.

رئیس جمهور پوتین سعی کرد نگرانی اسرائیلی ها در خصوص فعال شدن سیاست نظامی روسیه در سوریه از بین ببرد. وی به نتانیاهو قول داد که روسیه " از سیاست بسیار مسئولانه ای " در خاور میانه برخوردار بوده و قصد ندارد با اعمال خود منافع اسرائیل را به خطر بیاندازد. پوتین بیان داشت: " ما هیچ گاه فراموش نمی کنیم که در اسرائیل مهاجرین زیادی از اتحاد جماهیر شوروی زندگی می کنند و این امر اثر ویژه ای بر ارتباطات ما می گذارد."

رئیس جمهور روسیه سایر نگرانی های نخست وزیر اسرائیل را نیز نقد و بررسی نمود. ولادیمیر پوتین به نتانیاهو گفت:

در ارتباط با تیراندازی ها ما می دانیم که این تیراندازی های به محدوده ی اسرائیل محکوم است… بر من مشخص است که این اتفاق از سیستم های موشکی دست ساز است… در ارتباط با سوریه ما می دانیم و می فهمیم که ارتش سوریه و خود دولت سوریه به کل در این اوضاع نمی تواند جبهه ی دوم را ایجاد کند ، برای او واجب است که دولتش را نجات دهد.

ضمنا من به طور کامل نگرانی شما را می فهمم. خیلی خوشحالم که شما آمدید تا تمامی جزئیات را بحث و بررسی کنیم.

روسای نظامی روسیه و اسرائیل به بحث و بررسی جزئیات مشخص پرداختند. رئیس ستاد کل ارتش دفاعی اسرائیل ژنرال گادی آیزنکوت و رئیس اطلاعات نظامی ارتش دفاعی اسرائیل  ژنرال گرتسی گالوی همراه با نخست وزیر نتانیاهو به مسکو آمدند. چنین ساختار هیات برای دیدارهای خارجی نتانیاهو غیر معمولی است. اما به نظر می رسد که جدیت اوضاع نخست وزیر را بر آن داشته که عادت خود را کنار بگذارد.

در مسکو برای اولین بار دیدار  روسای ستادهای کل نیروهای مسلح روسیه و اسرائیل شکل گرفت. در نتیجه مذاکرات ژنرال ها آیزنکوت و گراسیموف ، طرفین توافق کردند که کارگروه مشترکی برای هماهنگی اعمال در سوریه ایجاد نمایند. برنامه ی این گروه  این است که اجازه ندهد نیروهای مسلح روسیه و اسرائیل در خاور میانه با هم برخورد کنند. سخن پیش از همه در خصوص آن است که اسرائیل می خواهد آزادی عمل خود را در فضای هوایی سوریه پس از استقرار نیروی هوایی  و پدافند های هوایی روسیه در محدودی سوریه حفظ کند. جلسه ی گروه دو هفته بعد تشکیل می شود.

به عقیده ی نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو ، در دیدار با ولادیمیر پوتین پیشرفتی در زمینه ی اوضاع سوریه به وجود آمد. نخست وزیر اسرائیل بیان داشت که روسیه و اسرائیل در خاور میانه منافع مشترکی دارند.

تحلیل گران سیاسی خاطر نشان می کنند که نخست وزیر نتانیاهو ارتباطات خود را با رئیس جمهور پوتین بسط و گسترش داده و هر دو رهبر سعی کردند که با همدیگر همراهی نمایند.  رئیس جمهور روسیه قبل از آغاز گفتگو به نخست وزیر اسرائیل و کل هیات همراه سال نو یهودی را تبریک گفت ، همچنین به مهمانان به روش معمول در اسرائیل خوش آمد گفته و برای تمامی هیات همرا ه خاطرات خوبی در کتاب زندگی آرزو نمود.

ساژین خاتمه می دهد: در کل سفر نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو را می توان مثبت و به موقع ارزیابی کرد. که هم برای تضمین امنیت در سوریه و در خاور میانه و همچنین برای تقویت ارتباط متقابل بین روسیه و اسرائیل بود.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала