گزارش و تحلیل

در جستجوی ال دورادو اروپایی . قسمت اول

© REUTERS / Marko Djurica Семья мигрантов отдыхает у железнодорожного вокзала в Белграде
Семья мигрантов отдыхает у железнодорожного вокзала в Белграде - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ده ها هزار مهاجر در سر راه به ال دورادو ی اروپایی ، سرزمین افسانه ای زرین ، از صربستان عبور می کنند. خبرنگار "اسپوتنیک" همراه با آوارگان مسیری از بلگراد تا بوداپست را طی کرده و شاهد همه دشواری هایی بود که آنها در این مسیر با آن دست و پنجه نرم می کردند.

از شما دعوت می کنیم گزارش های روزانه  این راه را از چشمان خانم "آنا اوتاسویچ" خبرنگار "اسپوتنیک صربستان" دنبال کنید.

امروز روز اول است: بلگراد. پارکی در نزدیکی دانشکده اقتصاد دانشگاه بلگراد.

پسری به دختر داوطلب نزدیک شده و از او یک قطعه صابون می خواهد. به دنبال وی چند پسر بچه نیز دست دراز می کنند.

مردان و زنان مسن خسته و کوفته روی نیمکت ها ی نزدیک چادر های کوچک رنگی می نشینند. قرار است آنها در این چادر ها بیتوته کنند. تعداد چادر ها برای همه کافی نیست و خیلی ها رو زمین می خوابند.

بچه ها نزد داوطلبین سازمان های بشر دوستانه و ساکنین بلگراد می آیند کسانی  که برایشان کمک هایی آورده اند.  لباس های اهدایی در یک آن توزیع می شود. خیلی ها مایل اند به آوارگان بدبخت کمک کنند ولی این کمک ها برایشان کافی نیست.

یک زن فعال سازمان بشر دوستانه می گوید: اغلب این سخنان بگوش می رسد: تمام شد. چیزی نمانده. دیگر نیست. منتظر باش. این زن هر روز پیش مهاجران می آید و به آنها لباس، دارو، مایحتاج کودکان و وسایل ضد عفونی می دهد. اما این وضع  ممکن نیست برای مدت مدیدی طول بکشد. تنها سازمان های کوچک کمک می کنند و ما نمی توانیم  به تعداد کافی چادر و تختخواب تهیه کنیم. من از استراتژی دولت خبری ندارم ولی بزودی کنترل کردن این وضعیت مشکل خواهد بود.

این زن فعال بشر دوستانه ادامه داد: دولت  می خواست در حومه بلگراد یک مرکز پذیرش را دایر کند ولی معلوم شد که ساختمانش به دولت تعلق ندارد و حالا به سراغ محل دیگری رفته اند.

یک گروه از افراد جوان نزد ما می آیند. آنها می گویند که افغان هستند ولی از قرار معلوم آنها پاکستانی هستند. پاکستانی ها اغلب خود را بعنوان افغان ها معرفی می کنند زیرا فکر می کنند که افغان ها با  سهولت بیشتری می توانند در اروپا پناهندگی دریافت کنند. از آنها می پرسیم کجا می روند؟

می گویند: "ما برای تحصیل  می رویم تعدادی به فرانسه ، تعدادی به آلمان و عده ای هم به سمت  لندن می روند".

بیش از 80 درصد مهاجران از سوریه آمده اند ولی افرادی نیز از افغانستان، سومالی، اریتره و سنگال هستند. مهاجران بیش از هر چیز از این می ترسند که چگونه بتوانند راه خود را ادامه دهند.  آنها خیلی خسته شده اند ولی امیدوار اند که هدفشان نزدیک است و نمی دانند که تنها در سرآغاز راه هستند. قرار است آنها را  از ایستگاه های اتوبوس بلگراد به شهر صربستانی "کانیژا"  Kaniza   واقع در مرز صربستان و مجارستان راهی کنند.

ادامه دارد…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала